Gyors, de meleg reggelik rohanós hétköznapokra

A tápláló, meleg reggeli nem luxus, és nem csak az időmilliomosoknak jár. Ha eddig azt hitted, hétköznap ezt csak a Martha Stewart kaliberű háziasszonyok tudják megvalósítani, tévedtél. Körülbelül 15 perc alatt te is gondoskodhatsz róla, hogy gyereked jóllakottan és feltöltődve induljon az iskolába.

A reggeli még mindig a nap legfontosabb étkezése: kordában tartja a vércukor-ingadozást és energiával tölt fel egész délelőttre. Mindez pedig létkérdés az iskoláskorúak számára is. A családdal közösen eltöltött, pár perces közös étkezés után pedig mindenkinek jobban indul a napja. 

Az ideális reggeliben a fehérjék és a szénhidrátok kiegyensúlyozott arányban szerepelnek, előbbi energiát ad a gyereknek délelőttre és hosszú távú jóllakottságot biztosít, utóbbi pedig az agyműködés serkentéséért felel. A meleg reggeli még többet tud: kíméletesen indítja be az emésztést, és felpörgeti az anyagcserét. Ráadásul, ha már meleg ételt teszel az asztalra, jobban megadod a módját az étkezésnek, esetleg terítesz is, és nem cipőhúzás közben kap be a gyerek sem valamit. Az alábbiakban mutatunk néhány olyan ételt, amelyek megfelelnek a fenti kritériumoknak, bónuszként pedig bármelyikükre essen is a választás, 15 percnél nem kerül többe az elkészítésük sem. 

Zabpehely variációk

A zabpehely tökéletes reggeli. Tele van rosttal, növény létére a fehérjetartalma sem elhanyagolható, könnyen emészthető, ugyanakkor hosszú időre telítettséget okoz. Az pedig már csak hab a tortán, hogy az elkészítése sem igazán kerül több időbe, mit kibontani a szokásos cukros pelyhet és nyakon önteni tejjel. A gyerekek is szeretni szokták, főleg az édesebb verziókat - tegyél hát a kedvükre úgy, hogy sutyiban még egészséges is, amit kapnak!

Helló, kása!
Helló, kása!Fotó: Shutterstock
  • Alap kása. Felejtsd el a főzést! Egyszerűen forralj vizet, öntsd nyakon a zabpelyhet (egy bögrét tegyél háromnegyedig zabpehellyel, töltsd fel teljesen vízzel, majd keverd meg) és várj néhány percet. Hamarosan kellemesen gumis állagú kását kapsz. Persze megfőzni sem kerül sokkal több időbe, ebben az esetben a forrásban lévő vízbe öntve érdemes kicsit még kevergetni - nagyon hamar eléri a megfelelő textúrát. Ezt már ízesítheted mézzel, egészséges édesítőszerekkel, turbózhatod magvakkal, különféle fűszerekkel a gyömbértől a szerecsendión át a vaníliáig. A lehetőségek száma tényleg végtelen. Egy hűvös őszi reggelen nem is kell ennél jobb comfort food. További inspirációkat itt találsz.
  • Zabos smarni. Bár nem ezen a néven találtuk a receptet egy korai reform szakácskönyvben, leginkább a császármorzsához hasonlít ez a villámgyors és egészséges fogás. Egy főre 2 tojás, hat evőkanál zabpehely és ízlés szerinti méz, vagy más édesítő szükséges hozzá. A tojást, a mézet és a pelyhet lazán habard össze, várj 1-2 percet, és a sűrű masszát öntsd forró, vajjal kikent serpenyőbe. Ha az egyik oldala kész (1-2 percnél nem több idő), fordítsd meg és kezdd el sütni a másik oldalát is, közben hasogasd nagyobb darabokra. Magában, vagy savanykás lekvárral isteni, biztos, hogy kérnek még belőle a gyerekek. Ha nem aprítod, hanem egyben sütöd, és utána vágsz nagyobb szeleteket, akkor a gyerekek az iskolába is simán el tudják vinni.

Pékáruk melegen

Elég néhány perc a sütőben, a grillen, vagy a serpenyőben és a legegyszerűbb pékáruból is tápláló, meleg reggelit készíthetsz.

Egy jó toast bármikor jöhet!
Egy jó toast bármikor jöhet!Fotó: Shutterstock
  • Kalácspirítós. Olyan egyszerű, amilyen a neve és épp annyira imádnivaló is. Sima kalácsot piríts meg pirítóban vagy sütőben, és pakold meg mindennel, amit jónak látsz. Gyümölcs, túró, méz, sűrű ( pl. görög) joghurt, mogyoróvaj, házi lekvár, lehetőleg minél többféle egészséges dolog, többféle rétegben. A sós variációk is nagyon finomak, remekül harmonizálnak a kalács édeskés ízével.
  • Bundás kalács. A kalácsot forgasd meg tojásban, de bő olaj helyett kevés vajban süsd néhány percig mindkét oldalát. Ha kész, fahéjjal megszórhatod, és erre is mehet minden, ami tápláló. Ezt nem kell annyira túltolni, a tojás miatt egyébként is laktat. Egy csésze teával és pár szem gyümölccsel tökéletes, és pár perc alatt isteni illattal lengi be a lakást.
  • Becsukós szendvics. Nem biztos, hogy így hívod, de az igen, hogy már találkoztál azzal az okos szerkezettel, ami egyszerre süti alul és felül is a melegszendvicsedet, és amit a legtöbb helyen szendvicssütőnek becéznek. Tudod, amiben rögtön két kenyeret tapasztasz egymáshoz. Ugye, hogy a legjobb találmány? Magát a szendvicset akár előző este is elkészítheted (legyen minél változatosabb a tartalma, a teljes kiőrlésű pékárut többféle sajttal, sonkával, sok-sok zöldséggel turbózd), a hűtőben elkezdenek összeérni az ízek. Reggel csak berakod a sütőbe, és pár perc alatt finom és meleg ételt kapsz. Friss salátával az igazi, és a meglepő az, hogy hidegen is jó, tehát mehet akár az uzsonnás táskába is.
  • Gyors pizza. Ha tartasz otthon pita lapokat és esetleg némi paradicsomszószt, reggel percek alatt házi pizzát adhatsz a srácoknak. Vágd félbe a pitát, kend meg szósszal és jöhet rá a sok finom feltét. Mivel a tésztának nem kell sülnie, percek alatt kész. Salátával ez is szuper!

Minden, ami tojás

A tojás igazi adu ász, ha a gyors és finom reggelik előállítása a cél. Ezerféleképpen elkészíthető és mindenhogy finom, ma épp megint úgy tudjuk, hogy nagyon egészséges is.

Frittata. Ennéd?
Frittata. Ennéd?Fotó: Shutterstock
  • Tükörtojásos szendvics. Igazi bisztróreggeli, és nagyon könnyen elkészül. A tükörtojás alá akár pirítóst, akár a serpenyőben egyik oldalán megpirított barna kenyeret és mindenféle más feltétet csúsztass! Zöldségek, bacon, sonka, humusz, zöldségkrémek, pástétomok a gyereked ízlésének megfelelően, beborítva egy ropogós szélű tojással. Tuti, hogy nem éhezik meg délig.
  • Frittata&Co. A tojáslepény az omletthez hasonló, de zöldségekkel dúsított tojásétel, remek lehetőség arra is,hogy a napi zöldségmennyiség egy részét észrevétlenül elbújtasd benne. Klassz recepteket találsz itt, és jó tudnod, hogy hidegen is nagyon finom, sőt, táskakompatibilis is.
  • Tojáspalacsinta. Ha hiszed, ha nem, csak tojás és banán kell hozzá, semmi más. Egy banánt egy tojással keverj össze, kicsit fahéjazhatod, de édesíteni nem szükséges a gyümölcs karaktere miatt. Öntsd serpenyőbe és mindkét oldalán 1-2 percig süsd. Kész is. Magában, vagy fanyarabb gyümölccsel, egy pohár tejjel, teával szuper. 

A fenti reggelik tényleg maximum 15 perc alatt készen vannak, ezalatt épp össze tud készülni a gyereked, s nagy örömmel fog leülni az asztalhoz. Talán még 1-2 szót is ki tudsz belőle húzni arról, hogy mi van vele amúgy. 

Neked mi a kedvenc meleg reggelid

Blogmustra