Ezért vannak lekerekítve a repülők ablakai

GettyImages-1126924501
Olvasási idő kb. 2 perc

Észrevetted már, hogy a repülőgépek összes ablaka lekerített formájú? Vajon csak esztétikai okokból, vagy valamilyen más megfontolásból?

A repülők ablakai nem mindig voltak lekerítve, a repülés hajnalán a négyzet alakú, szögletes kialakítás terjedt el. A változtatásnak nyomós oka volt: bár a lekerekített forma kellemesebb a szemnek, nem pusztán dizájnelemként szolgál, hanem fontos biztonsági funkciót tölt be.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Miért vannak lekerekítve a repülők ablakai?

„A lekerekített sarkokat úgy tervezték, hogy segítsenek egyenletesen elosztani az ablakokra nehezedő nyomást, csökkentve annak a valószínűségét, hogy a változó légnyomás hatására megrepedjenek”, válaszolta meg a kérdést a Readers Digestnek Willis Orlando, a Scott’s Cheap Flights termékmenedzsere. És ez nem csupán valamiféle hipotézis. A jelenségre néhány súlyos tragédia hívta fel figyelmet.

A repülőgépeket egészen az 1950-es évekig négyzet alakú ablakokkal látták el, de így csak a jelenleginél lassabban és alacsonyabban tudtak közlekedni. Ahogy aztán a repülés egyre népszerűbbé vált, a légitársaságok a költségek csökkentése érdekében nagyobb magasságban lévő légi folyosókat kezdtek használni, ott ugyanis alacsonyabb a légellenállás, ezért a repülő kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Az új gyakorlat azonban azzal járt, hogy megnövekedett a nyomáskülönbség a gép belső és külső része között, amit az egyenes vonalú tárgyak nehezebben viselnek.

A szögletes forma veszélyeire csak azután derült fény, hogy 1953-ban és 1954-ben három De Havilland Comet típusú repülő – amely az első sorozatban gyártott sugárhajtású utasszállító volt – esett szét a levegőben, összesen 67 emberéletet követelve. A későbbi vizsgálatok bebizonyították, hogy a szerencsétlenségek az ablakok éles sarkaira nehezedő nyomás miatt történtek, ami anyagfáradást okozott. Ez vezetett a manapság ismert ovális dizájn bevezetéséhez, ami segít jobban eloszlatni a nyomást. Hasonló célokat szolgál a repülők ablakain lévő kis lyuk is.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek