Károsnak tartják, de ha naponta iszol belőle, tovább élhetsz

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Ha túlzásba viszed, káros lehet, de ha képes vagy mértéket tartani, az ital segíthet elkerülni egyes krónikus betegségeket, ezáltal meghosszabbíthatja az életed.

Egy friss tanulmány azt állítja, hogy azok, akik naponta 2-3 csésze kávét isznak, tovább élhetnek, mint azok, akik a koffeinfogyasztást teljes mértékben kerülik. Ez vajon azt jelenti, hogy mindenkinek érdemes kávéznia? Lássuk, hogy az adatokból mi olvasható ki.

Az ital, ami meghosszabbíthatja az életed

A tanulmány keretében a kutatók 12 éven át követték nyomon egy sor 58 éves átlagéletkorú brit állampolgár kávéfogyasztási szokásait. Az eredmények azt mutatták, hogy az általános halálozási kockázat azoknál volt a legalacsonyabb, akik napi 2-3 csésze kávét ittak, függetlenül attól, hogy az őrölt, instant vagy koffeinmentes formából származott-e.

A kávéról úgy tartják, hogy meghosszabbíthatja az életet
Fotó: Drazen Zigic / Getty Images Hungary

Érdekes módon a szív- és érrendszeri betegségek tekintetében napi egy csészénél tűnt a legalacsonyabbnak a kockázat, az aritmia, vagyis a szabálytalan szívverés esetében viszont 4-5 csésze kávé kellett a rizikófaktor csökkentéséhez (a koffeinmentes kávé itt hatástalannak bizonyult).

A tanulmány eredménye ennek ellenére nem feltétlenül vonatkoztatható mindenkire, hiszen az csupán egy középkorú brit népcsoport szokásait vette alapul, és a krónikus betegségek kialakulásának szempontjából sok más befolyásoló tényező létezik – köztük az egyéni egészségügyi állapot, a jövedelem vagy a társadalmi osztály is.

Ilyen betegségekkel szemben védhet

Egy, a BMJ-ben megjelent tudományos áttekintés további adalékokkal szolgált. A kutatók több tucat korábbi vizsgálat adatait átnézve arra jutottak, hogy a kávéfogyasztóknál valóban alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségek, a szélütés, egyes rákos megbetegedések, valamint bizonyos máj- és gyomor-bél rendszeri betegségek kockázata.

A kockázatok csökkentéséhez szükséges kávémennyiség gyakran napi 3-4 csészének felelt meg.

A kávé pontos hatásait egyébként azért is nehéz közelebbről meghatározni, mert a koffeinen kívül több száz különböző bioaktív vegyületet tartalmaz. Kémiai profilja ráadásul a kávébab fajtájától és a kávé elkészítési módjától is függ. A kutatások pedig nem mindig veszik figyelembe, hogy a megkérdezettek kávéfogyasztók-e vagy sem.

Azoknak, akik kerülik a koffeint, más egészséggel kapcsolatos kockázati tényezőik lehetnek, mint azoknak, akik sok kávét isznak, és ez nem feltétlenül tükröződik a tanulmányokban.

Az elemzés szerzője megjegyezte, az embereknek éppen ezért nem érdemes elkezdeni kávézniuk önmagában a potenciális jótékony hatások miatt, de ha valaki már eleve koffeinfogyasztó, akkor szokásuk az egészséges táplálkozás részévé válhat.

A koffeintartalom az ital elkészítési módjától is függ
Fotó: Rawpixel / Getty Images Hungary

Kávéból is megárt a sok

A hivatalos irányelvek napi 400 milligramm koffeinnél húzzák meg a határt, melynél a kávé fogyasztása még nem jár káros mellékhatásokkal. Viszonyításként, egy csésze erős eszpresszóban 50-175 milligramm koffein van, míg egy hosszú kávé körülbelül 40-80 milligrammot tartalmaz.

Összességében tehát azt lehetni mondani, hogy ha nem kávézol, akkor a kutatások miatt ne is tedd. Ha viszont igen, napi 3-4 csésze lehet az optimális mennyiség. Az eredményekből az szűrhető le, hogy – még ha sok változó tényező is van – az egészségvédő hatások kiaknázására így mutatkozik a legnagyobb esély.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.