8 étel, amely segít lelazulnod

Ezekben a vészterhes, járvánnyal és más nehézségekkel tűzdelt időkben minden okod megvan rá, hogy az átlagosnál stresszesebb legyél, de ha odafigyelsz az étrendedre, sokat tehetsz azért, hogy visszaállítsd az egyensúlyt.

Ha nehezen tudsz ellazulni vagy gondjaid vannak az alvással, a CNET szerint azzal érdemes kezdened, hogy nemet mondasz a koffeinre és a cukorra, melyek csak további stresszforrást jelenthetnek és megágyazhatnak a szorongásnak. Más élelmiszerekkel viszont pont az ellentétes hatást érheted el: van, amelyik támogatja az idegrendszer működését, és olyan is, amely csökkentheti a stressz-szintet vagy megnyugtató hatású lehet. Íme, nyolc példa.

1. Kefir

A kefir tele van jótékony baktériumokkal, melyek hozzájárulnak a bélrendszer egészséges működéséhez. De hogy jön ide a stressz? A kettőnek látszólag semmi köze egymáshoz, mégis van köztük összefüggés. A kutatások nemcsak azt mutatták ki, hogy a stressz kedvezőtlenül hat a mikrobiomra, hanem azt is, hogy a bélbaktériumok szabályozásával visszafogható a szorongás.

Nemcsak finom, hanem az idegeidnek is jó tesz
Fotó: Muratani / Getty Images Hungary

2. Lazac

A zsíros húsú halak, mint a lazac nagy mennyiségben tartalmaznak ómega-3 zsírsavakat, amelyek komoly szerephez jutnak az idegrendszer megnyugtatásában. A Jama Open Network 19 klinikai vizsgálat eredményét összefoglaló áttekintése alapján az ómega-3 zsírsavakkal történő kezelés a szorongásos tüneteken is képes enyhíteni.

3. Meggy

A meggy fitokemikáliákban, így többek között melatoninban is gazdag. Az utóbbit alváshormonnak is nevezik, mivel az emberi szervezet az esti időszakban szabadítja fel, hogy segítse az elalvást. Tanulmányok kimutatták, hogy a meggylé fogyasztása magasabb melatoninszinthez vezet, ami javíthat az alvás minőségén és meghosszabbíthatja az idejét is.

4. Uborka

Megfordult már a fejedben, hogy mi lehet az uborkás víz népszerűségének titka? Az egyik ok valószínűleg az lehet, hogy az uborka illata természetes stresszcsökkentő tulajdonságokkal bír. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy alacsony a cukortartalma, illetve értékes B-vitamin-forrás, ezáltal támogatja az idegrendszer egészséges működését, továbbá a szorongásos tünetekkel szemben is hatékony lehet.

5. Citrusfélék

Már számos tanulmány látott napvilágot, ami összefüggéseket mutatott ki a C-vitamin-szint és a hangulat között. Egy 42 középiskolai tanuló bevonásával végzett vizsgálat azt is megállapította, hogy bevitelével a szorongás is mérsékelhető. A citrusfélék – köztük a citrom, a lime, a narancs vagy a grépfrút – fogyasztása tehát mindenképp jó döntés, hiszen a C-vitamin mindegyikben megtalálható.

6. Hagyma

A hagyma az egyik legjobb prebiotikus rostforrás, amely elősegíti az egészséges bélbaktériumok táplálását. Márpedig, mint tudjuk, a kiegyensúlyozott mikrobiom elengedhetetlen az optimális mentális egészséghez. Prebiotikus rostokat tartalmaz egyébként a póréhagyma, a fokhagyma, a banán és az alma is.

7. Tökmag

A tökmag magnéziumban gazdag, amit a legfontosabb stresszoldó tápanyagok között emlegetnek. Sokan azonban hiányt szenvednek belőle, mivel a feldolgozott élelmiszerekben gyakorlatilag nincs jelen. A jó hír, hogy már egy csészényi tökmagból is 150 mg magnéziumhoz juthatsz, ami a napi ajánlott beviteli mennyiség közel felének felel meg.

Ha eszel egy kis étcsokit, máris más fényben látod a világot
Ha eszel egy kis étcsokit, máris más fényben látod a világotFotó: Eva-Katalin / Getty Images Hungary

8. Étcsokoládé

A Journal of Proteome Research című tudományos folyóiratban közzétett tanulmány szerint napi 45 gramm étcsokoládé fogyasztásával csökkenthető a kortizol nevű stresszhormon szintje a szervezetben, és mivel magnéziumot is tartalmaz, duplán jól járhatsz vele! Csak figyelj oda, hogy amit veszel, tényleg étcsokoládé legyen, ne csak valami sötét színű utánzat, amiben alig van kakaóvaj.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.