Miért vásárolunk többet éhesen? És mit?

A kutatások azt sugallják, hogy lehet benne valami, de nem pont úgy, ahogy gondolnád!

Talán már te is hallottál az intelemről, miszerint soha, de soha ne indulj éhesen vásárolni, mert az lesz a vége, hogy pillanatnyi vágyaidnak engedve telepakolod a kosarad. De vajon ilyenkor tényleg hajlamosak vagyunk túlzásokba esni, vagy ez csak egy elcsépelt városi legenda? A Daily Meal megpróbált utánajárni.

Az igazság odaát van

A jelenség már a tudományos világot is megmozgatta, több tanulmány is foglalkozott a kérdéssel. A JAMA Internal Medicine című folyóiratban publikált 2013-as kutatás során például 68 embert hagytak koplalni öt órán keresztül, majd egy számítógépes játékon keresztül vásárlást szimuláltak velük. Mielőtt belefogtak volna a feladatba, a résztvevők fele némi kekszet kapott, miközben a többiek továbbra is éhen maradtak.

Az eredmény nem egészen úgy alakult, ahogy azt sokan várták volna, a két csapat ugyanis hasonló mennyiségben vásárolt. Különbségek csak a kosarak tartalmában jelentkeztek, ott viszont nem kevés. Az éhes vásárlók csupa magas kalóriatartalmú ételt, nasikat és cukorkákat választották, míg megetetett társaik pont ellenkezőleg cselekedtek, vagyis egészséges élelmiszereket, például zöldségeket, gyümölcsöket vettek.

Az akaraterő próbája
Az akaraterő próbájaFotó: Shutterstock

Mindez azt sugallta, hogy a szupermarket felkeresése előtt érdemes lehet bekapni pár falatot, később azonban – ahogy arra a frusztrált diétázók valószínűleg maguktól is rájöttek – mégis kiderült, hogy valami sántít a dologban. Nem a logikájuk hibádzott, hanem az egyik kutató, Brian Wansink módszertana, ami miatt végül vissza kellett vonni a szakember 17 tanulmányát (köztük az éhesen vásárlósat is).

Valami csak lehet benne

A Michigan Egyetem újabb kutatása arra utal, hogy az éhes vásárlók tényleg több mindent vesznek, csak nem élelmiszerből. A tanulmány keretében az elméletet iratcsipeszekkel tesztelték. A kutatók megkérdezték a résztvevőket, hogy éhesek-e, mennyi iratcsipeszt akarnak venni, illetve azok mennyire tetszettek nekik kipróbálásuk után. Bár a korgó gyomor az elégedettségüket nem befolyásolta, olyan téren nagyon is volt összefüggés, hogy a nagyobb éhség hatására több iratcsipeszre vágytak.

Tehát, még ha egyértelmű bizonyíték nincs is, hogy éhesen kevésbé tudsz ellenállni a nasik vonzásának, jobban teszed, ha az ebédidő közeledtével csak kellő óvatossággal közelíted meg a szupermarketek középső sorát.

Mustra