Képtelenség parkolni? Lett erre egy elég jó megoldás

Ha van valami, ami autótulajdonosok és várostervezők számára is egyaránt elsődleges szempont egy zsúfolt városban, akkor az a parkolás. Új applikáció segíthet egyszerűbbé tenni a folyamatot.

A parkolók hiánya egyre nagyobb problémát jelent, amelyre a döntéshozóknak csak kevés hatékony eszközük van: jobb tömegközlekedés, fuvarmegosztó szolgáltatások, az infrastruktúra fejlesztése és a szabálytalan parkolások büntetése. A Science Daily számolt be arról, hogy milyen eszközzel bővül a fenti lista.

Mennyit fizetnél egy parkolóhelyért?

Egy új parkolási algoritmus, ami lehetővé teszi a „licitálást” járdaszegélyek menti parkolóhelyekért, nagyobb kihasználtsággal és a kevésbé vonzó helyszínen lévő, foghíjas parkolók megtöltésével kecsegtet, amelyek enyhítenék a zsúfolt városrészekre nehezedő tehert – állítják a Tel-avivi Egyetem kutatói friss tanulmányukban. Az algoritmussal dolgozó mobilalkalmazás praktikus megoldást kínál a túlzsúfoltság ellen a magas igényű helyszínek körüli kevésbé kihasznált parkolók bevonásával.

Tel-Avivban a parkolási díjak egységesek a nagyvárosi területeken, de ez nem tükrözi az agglomerációs keresletet és kínálatot. Az alulértékelés hosszú és gyakran sikertelen parkolásokat eredményez azokon a területeken, ahol az autók száma meghaladja a parkolóhelyek számát, miközben a túlértékelés kevés parkolást eredményez.

Próbáltál már mostanában parkolni a belvárosban?
Próbáltál már mostanában parkolni a belvárosban?Fotó: Shutterstock

Mindig lenne egy-egy parkoló

Az algoritmus földrajzspecifikus, nemcsak az utcai parkolás díját segít megszabni, de a parkoló autók arányos elosztásában is nagy szerepet játszik.

A világon számos városban kísérleti projektként működik, hogy az utcai parkolás árait a valós idejű parkoláshoz igazítsák. Ezekhez a projektekhez azonban több millió dolláros utcai érzékelőkre van szükség, amelyek jelzik a parkolóhelyek állapotát. Kutatók a parkolási árképzés algoritmusát az izraeli Bat Yam városában tesztelték, és valós idejű, adaptív díjazást állapítottak meg, ez pedig 90 százalékos parkolási kapacitásnövekedést biztosított, különösebben drága felszerelések telepítése nélkül is.

Ha a szabad helyek száma egy bizonyos területen csökken, az áruk nő.

Néhány parkolóhely tehát üresen marad, mivel nagyon drágák lesznek – mondja Benenson, a Környezetvédelmi Tel-avivi Egyetem professzora. Az adaptív árazással az a sofőr juthat szabad parkolóhelyhez, akinek valóban nagyon fontos, hogy a céljához közel tegye le a kocsit. A felmerülő gazdasági egyenlőtlenségeket ingyenes használattal vagy leárazásokkal lehetne enyhíteni. Bármilyen közlekedési vagy parkolási problémát megoldhatunk, ha van egy applikáció, amely megmondja, mennyibe kerül a parkolás a célunknál.

Az utca mindenkié

A kutatók egyaránt vizsgálták a sofőrök parkolási magatartását terepen és laboratóriumi környezetben. Az eredményeket végül összehasonlították a szimulációs modellekkel. „Hisszük, hogy a parkolóhelyek adaptív árazása jelenti a városok jövőjét” – vázolta fel Benenson professzor. „Ez a mechanizmus megakadályozza, hogy az ember órákon át keringjen a belvárosban egy jó helyre vadászva, ám senki sem fog többet fizetni, mint amennyit szükséges. Az utcai parkolás köztulajdon, így is kell kezelni” – összegezte a kutatás vezetője.

A szakemberek most annak a lehetőségeit kutatják, hogyan lehet a kiegyensúlyozott parkolási módot az izraeli „Mobilitás, mint szolgáltatás” koncepcióba ágyazni, amely a tömegközlekedést használókat, a fuvarmegosztókat és a biciklistákat jutalmazza, mindemellett pedig könnyedén összeegyeztethető az önvezető járművekről szóló jövővel. Addig is, ha könnyítenénk saját helyzetünkön, itt van pár applikáció, melyek segítségével nem lesz szívás a parkolás.

Mustra