Kiderült, ki a legveszélyesebb sofőr a Forma-1-es pilóták szerint

A Forma 1 pilótái néha a civilek közé is kimerészkednek, és olyankor szenvednek. Erről meséltek nekünk egy gyors interjúban.

Mikor azt szedte össze a kolléganőnk, hogy kit mi idegesít a többi sofőrben, még nem tudtuk, hogy hamarosan ezt a kérdést profi Forma 1-es versenyzőknek is feltehetjük. Pedig a Magyar Nagydíj előtt a Renault két pilótája, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz Jr. mondta el nekünk hogy milyen az, mikor egy profi keveredik közénk az utakon. 

A két pilótának a vezetés az élete, ez nem is kétséges, éppen ezért faggattuk őket arról, hogy nekik milyen érzés az, amikor a profik közül kimerészkednek a civilek, sőt a pánikolós emberek közé. 

Nico Hülkenberg tízéves volt, mikor először gokartba ült, azóta gyakorlatilag folyamatosan az autósportnak és a vezetésnek él. Carlos Sainz Jr. szintén gokartozással kezdte, de saját bevallása szerint ő először három évesen vezetett  gokartot, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy édesapja, Carlos Sainz szintén profi autóversenyző. Később egy kicsit még focizgatott, teniszezgetett, meg azokkal a dolgokkal foglalkozott, amikkel a gyerekek ilyen idős korukban szoktak, majd ő is elkezdett versenyezni, 2017 óta pedig  Renault Forma 1-es csapatában pilóta. 

Nico Hülkenberg, a Renault csapat pilótája.
Nico Hülkenberg, a Renault csapat pilótája.Ruzsovics Dorina / Dívány

Mi az az extra, amire érdemes áldozni az alapfelszereltségen kívül, mikor az ember autót vesz? 

"Alapvetően nagyon szeretem a kényelmet, ezért azt mondnám, hogy olyan konstrukciót válassz, ahol már nincs slusszkulcs, nem kell előszedned, indítóznod, hanem a zsebedből kinyithatod az autót és el is indíthatod. A másik, ami nagyon fontos számomra, az a jó hangrendszer egy autóban, ha szeretsz zenét hallgatni, akkor erre megéri áldozni" - mondta Hülkenberg. Sainz pedig egy olyan dolgot ajánlott, amire sokan legyintenek, pedig nem kellene: "Komolyan mondom, hogy a tolatókamera a legjobb találmány. Néha azon veszem észre magam, hogy úgy parkoltam be, hogy bele se néztem a tükörbe. Mindig használom, csak ajánlani tudom."

Carlos Sainz szerint a tolatókameráról ne mondj le.
Carlos Sainz szerint a tolatókameráról ne mondj le.Ruzsovics Dorina / Dívány

Milyen egy pilóta az anyós ülésen? 

Sokan vallják azt, hogy sofőrként nincs annál idegesítőbb, mint ha valaki állandóan belebeszél az anyósülésről, hogy mikor kellene fékezni, vagy hogyan is kellene vezetni. Mikor Sainztól megkérdeztük, hogy ő ilyen utas-e, nem is ő, hanem a csapata vágta rá azonnal, hogy határozottan borzasztó utas. "Nem mondom ki hangosan, mert az tényleg idegesítő, de az arcomra van írva, hogy éppen belülről szétvet az ideg"  - vallott Sainz, aki egyébként nagyon utálja, ha bömböl a zene a kocsiban, szerinte a sofőrnek ugyanis koncentrálni kell a vezetésre, hallani kell a forgalmat is, ezért nem üvölthet a magnó. A zenehallgatással nincs gondja, sőt rendszeresen hallgat is zenét vezetés közben, de sosem üvölteti.

Hülkenberg saját bevallása szerint  állandóan beleszól a vezetésbe. "Nagyon idegesítő utas vagyok, senkinek nem ajánlom, hogy én üljek mellette. Általában nagyon kiakadok, és inkább átveszem a kormányt. Ha nem úgy vezet, ahogy én vezetnék, az már idegesít. Ha nem látja azokat a helyzeteket, amiket én látok, akkor ideges leszek, meg akkor is ha nem megy elég gyorsan. De ezt tudom magamról, ezért vezetek inkább én."

Nico Hülkenberg nem szereti, ha az anyósülés jut neki.
Nico Hülkenberg nem szereti, ha az anyósülés jut neki.Ruzsovics Dorina / Dívány

És hogy melyik a legveszélyesebb sofőrtípus az utakon? 

"Természetesen a nők" - kezdte Hülkenberg, aki aztán megnyugtatott, hogy ez magas labda volt, és le kellett csapnia, de ne aggódjak, mert egy csomó rossz férfi sofőrt is lát, már ha egyáltalán látja ki is vezeti rosszul az autót. "Ugye az a munkám, hogy gyorsan menjek, nyilván az utakon nem lépem túl a sebességkorlátot, de a hétköznapi vezetésemnél sem tudom levetkőzni, hogy lendületesen vezessek, látom, hol férek el, hol milyen manőverrel tudok biztonságosan előzni. És igen, idegesít az, amikor emberek szükségtelenül lassan mennek, nincs előttük az égvilágon semmi, de mégis a megengedett sebesség felével közlekednek. A másik, amitől felmegy a pulzusom, az a körforgalom. Tudjuk, hogy annak van elsőbbsége, aki a körforgalomban halad, de ez nem jelenti azt, hogy meg kell várni, hogy kiürüljön az egész, hogy végre behajthass!" - magyarázta Hülkenber, aki már attól ideges lett, hogy a körforgalomban óvatoskodókra gondolt. 

"Két típus van, aki szerintem nagyon veszélyes az utakon. Az egyik az, aki nem használja a tükröt vezetés közben. Mindig nézz a tükrökbe, akkor is ha csak egyenesen mész! A másik pedig az, aki nem tart jobbra. A belső sávban előzöl, a külsőben haladsz. Nincs ebben semmi bonyolult" - figyelmeztetett mindenkit Sainz. 

Mindig balra tarts az autópályán, ha nem akarod kihúzni a gyufát Sainznál.
Mindig balra tarts az autópályán, ha nem akarod kihúzni a gyufát Sainznál.Ruzsovics Dorina / Dívány

Kell-e sebességkorlátozás az autópályákon? 

Hülkenberg német, és ugye az eddig is kiderült, hogy nem egy vasárnapi úri vezető típus, hanem szeret gyorsan menni, így nem meglepő, hogy erre a kérdésre azt válaszolta, hogy ő személy szerint nem rajong a sebességkorlátozásért, szerinte például nálunk a 130 km/h kifejezetten alacsony. Sainz szerint a német szabályozás tökéletes, de sok függ magától az autópályától. "A szabályozás lényege az lenne, hogy tudd, hogy ahol van egy százas tábla, ott tényleg ne menj többel, mert olyan az út minősége, vagy kanyarok jönnek, és nem biztonságos többel menni. Németországban ezt tudják is az emberek, hogy ahol sebességkorlátozó tábla van, ott annyival lehet menni és kész"- összegezte Sainz. 

Egy autóversenyző naná, hogy nem a sebességkorlátok rajongója.
Egy autóversenyző naná, hogy nem a sebességkorlátok rajongója.Ruzsovics Dorina / Dívány

A különbség a női és a férfi sofőrök között

Hülkenbergnek van egy olyan teóriája, hogy ez az egész elképzelés azért alakulhatott ki az emberekben, mert a kisfiúknak azonnal autós játékokat, autós ruhákat, ágyneműt és bármit vesznek, vagyis az autózás az emberek fejében is a férfi nemhez kötődik. Szerinte a nem kérdése helyett inkább azzal kellene foglalkozni, hogy kinek hány éves korára lassulnak a reflexei, a reakcióideje, a látása annyira, hogy már veszélyes a volán mögé ülnie. Abban mindketten egyetértettek, hogy teljesen mindegy, hogy milyen nemű ember ül a volánnál, nincsenek női vagy férfi sofőrök, csak jó és rossz sofőrök, legalábbis Sainz inkább ebbe a két csoportba sorolná a sofőröket. 

Nincsenek női vagy férfi sofőrök, csak jó és rossz sofőrök.
Nincsenek női vagy férfi sofőrök, csak jó és rossz sofőrök.Ruzsovics Dorina / Dívány

Vajon megölik az önvezető autók a vezetés élményét? 

Sokan mondják, hogy hamarosan a vezetés olyan lesz, mint a lovaglás. Majd néhányan kijárnak pályákra, vagy forgalomtól elzárt utakra. De mit szól ehhez egy autóversenyző? "Azt hiszem egyértelmű, hogy nem vagyok az önvezető autók nagy rajongója, de szerintem még messze vagyunk, évtizedek múlva tartunk majd ott, hogy ne kelljen vezetni. A szabályozások, a törvények, az egész infrastruktúra, de leginkább maguk az utak szerintem még nagyon messze állnak attól, hogy alkalmasak legyenek erre, úgyhogy ezen nem is izgulok, szerintem mire ez bekövetkezik, én már nem élek, vagy legalábbis olyan öreg leszek, hogy amúgy sem vezetnék" - mondta nyugodtan Hülkenberg. 

Sainz szerint viszont megvan a helye az autós világban az önvezető autóknak. "Szerintem például a tömegközlekedésben nagyon jó szerepet tölt majd be, ugyanakkor az emberi kontrollnak mindig meg kell lennie." De mi mást is mondhatna egy pilóta? 

Nem félnek egyelőre attól, hogy az önvezető autók elveszik a munkájukat.
Nem félnek egyelőre attól, hogy az önvezető autók elveszik a munkájukat.Ruzsovics Dorina / Dívány

"Letettük az autót, és csak utána jöhetett a pezsgőlocsolás."

Ezt már David Coulthard, egykori Forma 1 versenyző mondta, aki a "Ha vezet, soha ne igyon!' kampány arca, és a legfontosabb üzenet nyilván az, hogy soha senki üljön a volán mögé, ha alkoholt fogyasztott. A statisztikák szerint Magyarországon a személysérüléses közúti közlekedési balesetek 8,5%-át ittas állapotban okozzák, és tavaly emiatt 40 ember halt meg.

2017-ben az alkoholfogyasztással összefüggésbe hozható személysérüléssel járó közlekedési balesetek közül 802 a személygépkocsi vezetők hibájából következett be. A legfrissebb adatok szerint ráadásul többen okoztak ittasan balesetet az idei év első felében (8,55%), mint tavaly ugyanekkor, amikor 8,13% volt ez az arány. Az esetek 57%-áról a személygépkocsit alkoholos befolyásoltság alatt vezetők tehetnek (379 eset), őket követik 21%-kal az ittasan kerékpározók (137 eset). Az összes baleset 4%-áért pedig az ittas gyalogosok felelősek.

A kampány pikantériája egyébként a Heineken sörmárka indította a harcot az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal az ittas vezetés visszaszorítása érdekében. 

Hallgass David Couthardra, és soha ne vezess, ha alkoholt fogyasztottál!
Hallgass David Couthardra, és soha ne vezess, ha alkoholt fogyasztottál!Uniomédia
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek