Így készítsd fel a bőrödet a tavaszra

Mit tesz velünk a tél, és min kell változtatni, ha beköszönt a jó idő? Ezekre a kérdésekre most mind választ kapsz.

A tél testileg és lelkileg is megviseli az embert, de szerencsére vége a hideg hónapoknak, amik ugye a bőrünket sem kímélik. De mit lehet tenni annak érdekében, hogy ragyogó arccal várjuk a nyár beköszöntét? Feller Adrienne-nel, az Adrienne Feller Szépségterapeuta Akadémia alapítójával és mesterével jártunk ennek utána. 

Feller Adrienne
Feller AdrienneFotó: www.zoltansarosi.com

Mit tesz velünk a tél?

Az egyik legfeltűnőbb mellékhatása az, hogy a bőrünk sokkal könnyebben kiszárad, húzódik és rosszabb esetben viszket is. "Ennek részben az az oka, hogy sokat ülünk fűtött terekben, másrészt a kinti hideg levegő is nagyon szárítja a bőrt. Az sem használ, hogy ilyenkor sokkal kevesebb D-vitaminhoz jutunk" - nyilatkozta Feller Adrienne. Hozzátette, télen az emberek sokkal stresszesebbek, ami szintén nyomot hagyhat megjelenésünkön. És akkor még nem beszéltünk az influenzaszezonról és a néha igen magas légszennyezettségről. 

Mit tehetünk ellene?

Először is le kell mondani mindenről, ami tovább száríthatja a bőrünket, a szolárium amúgy sem annyira ajánlott, de ilyenkor még inkább érdemes kerülni a szalonokat, bármennyire is hiányzik a nyári barnaság. A tisztálkodószereknél és kozmetikumoknál inkább a természetes anyagból készült termékeket részesítsük előnyben, és felejtsük el azokat, amikben ásványolaj eredetű összetevők vannak. A szappanoknak is intsünk búcsút, amennyiben nincs jó okunk a használatukra (pl. akne), mert ezek is száríthatják bőrt, és annak is érdemes utánajárni, az aktuálisan szedett gyógyszerek között nincs-e olyan, aminek a bőrszárazság az egyik mellékhatása. A jelszó: elő a fürdő-, test- és arcolajokkal!

Ez persze nem minden! Figyeljünk oda a megfelelő folyadékbevitelre. Hogy pontosan mennyit is igényel ebből a szervezetünk, az persze eltérő. Íme, egy tipp, miből állapíthatjuk meg, hogy eleget iszunk-e: ha a vizeletünk szagtalan, akkor jók vagyunk. Érdemes körülnézni egyébként a konyhában, az olívaolaj és béta-karotinban gazdag ételek is a segítségünkre lehetnek, lásd sárgarépa vagy sütőtök. Tovább is van: otthonra vagy ha lehet, akkor az irodába is érdemes beszerezni egy párásítót, és a vízbe akár illóolajokat is csepegtethetünk. 

És mi a helyzet az utolsó két tényezővel, amit említettünk? "Influenzaszezonban különösen fontos a nyugalom és a folyadékpótlás, nem szabad terhelni a szervezetünket semmivel, aki káros. Hiába szeretem én is a kávét, ilyenkor például nem tanácsos fogyasztani, mert vízhajtó hatású. Ami a szmogot illeti, fontos, hogy ilyenkor még jobban odafigyeljünk a bőrtisztításra és a hidratálásra (lehetőleg természetes, antioxidánsokban gazdag termékekkel), illetve próbáljunk eleget aludni, mert ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a szervezet megfelelően regenerálódhasson" - válaszolt a szakértő.

Még valami, a szemünk alatt megjelenő karikákat ilyenkor nem annak köszönhetjük, hogy szépen-lassan lesápadunk, a pandásodásnak rengeteg oka van, például az, hogy nem iszunk eleget, hogy a vízháztartással valami nincs rendben, de a genetikai hajlam, a pigmentáció, a kitágult erek, a száraz és irritált bőr, a csontvesztés és az öregedés is látványosabbá teheti a jelenséget. "Amit első körben tehetünk, az ismét csak az, hogy odafigyelünk az alvásra, mert ez a vízháztartásban fontos szerepet játszó veséktől kezdve nagyon sok mindenünkre jó hatással van" - figyelmeztet Feller Adrienne. 

Tavaszváró bőrápolás

Ugyan a tél nehezen engedett minket ki a markából, de legyünk bizakodóak, nézzük, hogy mit tehetünk bőrünkért, ha végleg vége a zimankónak. "A tavasz megújulásról szól, előtérbe kell kerülnie hát a bőrtisztító rituáléknak. Például - ha eddig nem is - de most mindenképpen menjünk el szaunázni és ajándékozzuk meg magunkat egy aromamasszázzsal. Vagy vegyünk minden másnap egy finom, de nem túl forró fürdőt, ami megnyugtatja az idegrendszert és ellazít. Ezután használjunk testolajat,  ami nemcsak szépíti, feszesíti a bőrt, de támogatja a szervezet megújulási folyamatait" - tanácsolja Feller Adrienne. 

shutterstock 738114115

Ahogy beköszönt a jó idő és növekszik a hőmérséklet, könnyedebb stílusra váltunk, és ez meglátszik a bőrápolásban is. "Nem hiszek a bőrtípusokban, sem a nappali és éjszakai krémekben. Véleményem szerint az évszakhoz és a szükségletekhez kell igazítani a kozmetikumainkat. Nagyon egyszerű, amikor melegen öltözködünk, akkor gazdagabb krémeket használunk, amikor pedig könnyedebben, akkor könnyedebb kozmetikumokat. Ami marad, az az arcpermet és az arcolaj, ezek minden évszakban szükségesek a szép bőr megőrzéséhez" - tette hozzá. 

A téli búnak és borúnak pedig úgyis véget vethetünk, ha jobban odafigyelünk a táplálkozásunkra és a testmozgásra: "Talán kevesen tudják, de a belekben termelődik a szerotonin nevű boldogsághormon nagy része, vagyis az agy és bélrendszer nagyon szorosan működik együtt. És emiatt nemcsak az a fontos, mit eszünk, hanem az is, hogyan: nyugodtan vagy kapkodva, hiszen csak akkor tudnak megfelelően felszívódni a tápanyagok, ha lassabb tempóban vesszük magunkhoz az ételt. A testmozgásnál szintén fontos, hogy ne legyünk hektikusak, dolgozzunk ki egy napi rutint"  - figyelmeztet Feller Adrienne. 

Ahogy pedig egyre melegebbek a nappalok és az éjszakák, úgy érdemes egyre sűrűbben kijárni a természetbe, és ha éppen nem egy forgalmas közlekedési csomópontnál lakunk és/vagy nem vagyunk fázósak, akkor aludjunk minél többször nyitott ablak mellett. 

Mustra