Dohányoztál? Egyél sok almát és paradicsomot!

Kutatók szerint nem mindegy, mit eszik az, akinek fontos, hogy bírja szusszal.

A paradicsom és az alma mellett a banán, a gyógyteák és a C-vitamin is lassíthatja a tüdőkapacitás romlását – állítja egy londoni egyetem vezette kutatás. Az Imperial College London kutatói szerint különösen a volt dohányosok esetében lehet hatékony a dolog, bár azok esetében is megfigyelhető a gyümölcs és paradicsom fogyasztás jótékony hatása, akik sosem dohányoztak. A kutatás eredményeiről a Science Daily számolt be. 

A kutatók szerint kettőnél több paradicsomot vagy három adagnál több friss gyümölcsöt kell bevinnie annak, aki szeretne lelassítani a tüdőkapacitás 30 körül beinduló leromlását. A paradicsom esetében a zöldség piros színéért felelős karotinoid, a likopin lehet egyébként ennyire pozitív hatással a tüdőkapacitásra.

shutterstock 591024347

A tanulmány szerzői először 2002-ben, majd 2012-ben mérték fel a 650 európai résztvevő tüdőkapacitását és étkezési szokásait. A vizsgálatok során az 1 másodperc alatt maximális erőkifejtéssel kifújt levegő és a hat másodperc alatt belélegezhető legnagyobb mennyiségű levegő mennyiségét mérték meg a kutatók. A különbség az ex-dohányosok esetében volt a legnagyobb, a sok gyümölcsöt és paradicsomot fogyasztók ugyanis átlagosan 80 ml-rel több levegőt voltak képesek belélegezni, mint az egészségtelenebbül táplálkozó társaik.

Mindez azért fontos a kutatók szerint, mert a tüdőkapacitás csökkenése a krónikus obstruktív légúti betegségekkel (COPD), a szív- és érrendszeri betegségekkel és a tüdőrákkal kapcsolatba hozható halálesetekkel is összefüggésbe hozható, a megfelelő étrend pedig úgy tűnik segíthet a betegségek megelőzése terén. 

Mustra