Idén nyáron jelentősen megnövekedett a légi járatokkal kapcsolatos panaszok száma, emiatt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) felhívást intézett a légitársaságok felé, hogy tartsák be az európai uniós jogszabályokat. A szervezet szerint nem mindig tájékoztatják megfelelően az utasokat sem elektronikus úton, sem a reptéri munkatársak bevonásával, ami miatt a kormányhivatal is eljárásokat indított. Utánajártunk, mi okozza a folyamatos késéseket és járatkimaradásokat, és hogyan szerezhetsz kártérítést, ha te is belefutsz ilyenekbe.
Kártérítés jár a késések és járatkimaradások miatt is
Az elmúlt időszakban szinte nem telt el úgy nap, hogy ne hallottunk volna különböző reptéri borzalmakról: több napos késésekről, elakadt információátadásról, ellátási és szállásproblémákról. Kártérítést persze lehet utólag kérni, viszont ez nem segítség azoknak, akik repülővel tervezték a nyaralásukat, de nem tudnak időben elindulni, a szabadságuk meg közben ketyeg.
A dolgok annyira elfajultak, hogy már a miniszterelnök is megszólalt az ügyben.
Ami a légi közlekedés ügyét illeti, amit ott most látunk, az a tűrhetetlen kategória, azon nem lehet nem felháborodni
– fogalmazott Orbán Viktor, aki szerint nemcsak a reptér üzemeltetőinek kell javulniuk, hanem a légi közlekedés irányítóival és a földi kiszolgálókkal is bajok vannak.
A kormányfői elvárásokat a nemzetgazdasági miniszter továbbította az illetékeseknek, még a hazai légiirányítás vezetőjét is a szőnyeg szélére állította.
A 21. században megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást
– hangsúlyozta Nagy Márton, aki arra kérte a Budapest Airportot, hogy biztosítson megfelelő eszközöket és infrastruktúrát ahhoz, hogy az utasokat járatkésés vagy -törlés esetén a lehető legkisebb kellemetlenség érje, és a komfortérzetük minél magasabb legyen.
Az illetékesek keresik a megoldást a késések által előidézett helyzetekre
A reptér pedig szinte azonnal lépett: dedikált várakozóterületeket jelölt ki a hoppon maradt utasoknak a 2A és 2B terminálokon. A BUD:carezone névre keresztelt segítőpontokon információt és szükség esetén ellátást is nyújtanak (szendvicset, vizet, pelenkát, bébiételt és törlőkendőt), emellett ülésre és fekvésre is alkalmas bútorokat, telefontöltőket és korlátlan wifi-hozzáférést biztosítanak a kényszerű várakozás idejére.
A késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, szeptember 30-ig is elhúzódhat. Az ok egyszerű: a légi útvonalak most sokkal telítettebbek, mint az év más szakában, és ha valamiért megcsúszik egy járat indulása, akkor nehéz olyan résidőt találni (ezt nevezi a szakzsargon slotnak), amikor a menetrend szerint induló gépek közé befér a késlekedő. Általános tapasztalat, hogy a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, ezek esetében nincsenek vagy csak minimálisak a késések. Az időjárás azonban mindig kiszámíthatatlan tényező, így egy nagyobb vihar vagy zivatar már a reggeli járatok esetében is okozhat késést. Viszont minél több fordulót teljesít naponta egy járat, annál nagyobb eséllyel gyűjt össze késést a nap végére.
A miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a fapadosok által fél órában megszabott ki-be szállási és pakolási idő tíz esetből kilencszer nem elegendő, így törvényszerűen vezet a késésekhez.
A legradikálisabb, legdurvább bírság pártján állok, hogy ne érje meg ez a hozzáállás
– jelentette ki a hétfői Kormányinfón Gulyás Gergely.
Ha ez okozza a késést, lőttek a kártérítésnek
A fapadosok viszont azzal védekeznek, hogy az egyre gyakoribb külföldi sztrájkok okozzák a legtöbb késést, különösen az olasz, spanyol és francia viszonylatokon. Ahány ország légterén átmegy a repülő a célállomásig, annyi légiforgalmi szolgálat vesz részt a folyamatban, így ha csak egy helyen tartanak munkabeszüntetést, az is boríthatja a menetrendet. A másik ok a légiirányítás kapacitáshiánya: a koronavírus-járvány alatt fölöslegessé vált és távozott szakembereket ugyanis nehéz pótolni, mivel a képzések több évig is eltartanak.
Régóta küzdünk egy közös európai légiirányítási rendszer létrehozásáért, hiszen nekünk is elemi érdekünk, hogy ne legyenek fennakadások, mert azok számunkra is jelentős pluszkiadásokkal járnak
– mondta el a Díványnak Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy idén negyedével kevesebb a késésük, és az utóbbi két évben 72 százalékkal csökkent a járattörléseik száma. Ha mégis előfordul, akkor az utasokat e-mailben és SMS-ben értesítik, lehetőséget biztosítva a jegy átfoglalására vagy a teljes ár visszatérítésére, illetve az összeg 120 százalékának későbbi utazások során felhasználható WIZZ-pontokban történő jóváírására. Azok az utasok viszont, akik nem közvetlenül tőlük vették a repjegyet, könnyen lemaradhatnak, mivel ilyenkor – egyéni elérhetőség hiányában – a foglalást intéző irodának küldi meg a légitársaság a módosításokról szóló tájékoztatást.
Az utasoknak azt tanácsolják, hogy a rugalmasan módosítható foglalásokat részesítsék előnyben, és ha olyan egyszeri eseményre kívánnak eljutni, ahol fontos a pontos megjelenés, inkább egy nappal korábbi dátumra szervezzék a repülésüket.
A magyar futballszurkolók számára 9 különjáratot indítottak Budapestről és Debrecenből a labdarúgó-Európa-bajnokság németországi meccseire, és bizony volt, ahol csak a reptéren őket váró különbusz segítségével értek időben oda a mérkőzésre. A szakember szerint a július végén kezdődő párizsi olimpia eseményeire is érdemes nem az utolsó pillanatra hagyni az utazást, ezért már megnövelték a járatsűrűséget, naponta indítva járatokat a francia fővárosba. Itt érdemes megjegyezni, hogy ha egy sporteseményre belépőt váltasz, de törlik a járatodat, a légitársaság felelőssége csak a repülőjegyig terjed, a kárba veszett szurkolói jegyre nem.
Járattörlés esetén sem mindig jár kártérítés
Kártérítésre jogosultak az utasok, ha járattörlés vagy túlkönyvelés miatt visszautasított beszállás miatt nem tudnak elutazni. Járattörlés esetén az uniós jogszabály szerint jegyár-visszatérítés, átfoglalás vagy az indulási repülőtérre való visszatérés között lehet választani. Ilyenkor először a légitársaság megoldási javaslatát kell megvárni: áttehetnek minket egy másik járatra, mentesítő járatot indíthatnak, vagy szállást intézhetnek.
Ha viszont legalább 14 nappal korábban jelzik, hogy nem fog indulni a járat, akkor lőttek a kártérítésnek, csak a jegyárat kapjuk vissza. Akkor sem jár a kártérítés, ha rendkívüli körülmények miatt (közeli példáknál maradva: háború, pandémia) kerül sor a törlésre, amelyeket nem lehetett észszerű intézkedésekkel elhárítani.
Az európai parlamenti és tanácsi rendelet járattörlés esetén előírja:
- a tájékoztatást,
- az ingyenes átfoglalást,
- az étkezés és frissítők biztosítását,
- éjszakai szállást és transzferszolgáltatást,
- ingyenes telefonhívások biztosítását,
- valamint a megteendő távolságtól függő kártérítést.
A távolságtól függ a kártérítés összege
Ha valaki járatkésés miatt nem tud időben el vagy hazaindulni, akkor számíthat kártérítésre. Ehhez az kell, hogy legalább 3 óra késéssel érkezzen meg az úti céljához. A megtett távolság függvényében a kártérítés 250 és 600 euró között lehet.
Az Európai Unión belüli, illetve az Unióból induló vagy oda érkező járatok esetében így alakulnak ezek az összegek:
- 1500 kilométerig – 250 euró
- 1500 és 3500 kilométer között – 400 euró
- 3500 kilométer felett – 600 euró
De már két órát meghaladó késés esetén is kötelesek a légitársaságok étkezést és frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését felajánlani az utasoknak.
Ha a gép több mint 5 órát késik, visszakérheted a jegy árát, vagy ha átszállás közben történik ekkora csúszás, a légitársaság köteles visszautaztatni a kiindulási reptérre. Ha viszont a késést olyan rendkívüli körülmény okozza, mint a viharos időjárás vagy például madárrajjal történő ütközés, az vis maiornak számít, ezért ilyen esetben az utasok nem jogosultak kártalanításra.
Hogy kaphatod meg a kártérítést?
A várakozás idején 3 óránként jár étkezési kupon a földi kiszolgáló személyzettől. Ha mégsem kapsz ilyet, akkor a reptéren vásárolt enni- és innivalót (3 óránként maximum 15 euró összegig) számlával kell igazolni a légitársaság felé. Ha olyan hosszúra nyúlik a kényszerű stop, hogy valahol meg is kell közben aludni, akkor a hotel- és taxiszámlákat is meg kell őrizni a későbbi igényérvényesítéshez, hacsak a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert.
Ha jegyár-visszatérítést és kártérítést szeretnél kapni, akkor ezt a járatot üzemeltető légitársaságnak kell megküldened az erre szolgáló uniós nyomtatványon. Az EU261 jelű űrlapot minden légitársaság honlapjáról le lehet tölteni. Ha nem kapsz választ 6 héten belül, vagy kapsz, de nem vagy vele megelégedve, akkor a felügyeleti szervhez fordulhatsz. A Budapesti Békéltető Testület (BBT) segítségével írásban, illetve személyes vagy online meghallgatás keretében rendezhetők a vitás esetek. A BBT tavaly közel ezer légiutasjogot érintő panaszt kezelt, amelyek 80%-a egyezséggel zárult.
Utazási irodákkal is sokan járnak pórul, az idei első hazai esetről ide kattintva olvashatsz.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés