Ezt te is rosszul tudod a sóról: kedvenc ételeid tartalmazzák a legnagyobb mennyiségben

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A túlzott sófogyasztást évtizedek óta a szív- és érrendszeri betegségek egyik legnagyobb okozójának tartják, most azonban egyre több tudós szerint nem biztos, hogy a túl kevés só bevitele egészségesebb lenne. Bár a legtöbb országban az emberek közel kétszer annyi sót fogyasztanak, mint amennyit az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánl, új kutatások szerint a túl alacsony bevitel is növelheti a szívbetegségek kockázatát.

Úgy tűnik, a titok nem a teljes megvonásban, hanem a mértékletes középút megtalálásában rejlik. A WHO jelenleg napi legfeljebb 5 gramm sót javasol (vagyis 2 gramm nátriumot), míg az amerikai irányelvek 2,3 grammnál húzzák meg a határt. Ezzel szemben az emberek átlagosan 8–10 grammot fogyasztanak naponta. 

Ezekben az ételekben van a legtöbb só

A legtöbben nincsenek is tisztában vele, hogy a sóbevitel nagy része nem az asztali sóból származik, hanem a feldolgozott ételekbőlkenyérből, szószokból, sajtokból vagy készételekből. Egyetlen nagy adag mozis popcorn például akár egy teljes napi sómennyiséget is tartalmazhat.

A feldolgozott ételek tartalmazzák a legtöbb sót
Fotó: Peter Dazeley / Getty Images Hungary

Ennyi sót kellene fogyasztanunk

A túlzott sófogyasztás és a magas vérnyomás közötti kapcsolatot régóta bizonyítják a kutatások: a WHO szerint évente közel 1,9 millió haláleset köthető a túlzott nátriumbevitelhez. Egy elemzés szerint

Idézőjel ikon

napi 5 gramm többleti sóbevitel akár 17 százalékkal növelheti a szívbetegségek és 23 százalékkal a stroke kockázatát.

Ezzel szemben, – például Japánban és Finnországban –, ahol visszafogták a sófogyasztást, drasztikusan csökkent a sófogyasztáshoz köthető halálesetek száma.

Mi lehet az aranyközépút?

Az utóbbi években több tanulmány is arra utal, hogy a túl kevés só sem feltétlenül egészséges. Egy 130 ezer embert vizsgáló kutatás szerint a napi 7,5 grammnál kevesebb sót fogyasztók körében is nőtt a szív- és érrendszeri betegségek aránya. A kutatók szerint a legbiztonságosabb mennyiség a napi 3–6 gramm közötti sóbevitel lehet. Ennek oka, hogy a nátrium a szervezet számára alapvető ásványi anyag:

Idézőjel ikon

segíti a tápanyagok szállítását és az idegrendszeri működést, hiánya pedig szintén problémákat okozhat.

A legtöbb szakértő szerint azonban ezek az új kutatások nem elég meggyőzőek: sokuk kis mintán alapulnak, és gyakran hibásak a mérési módszereik. Francesco Cappuccio, a Warwicki Egyetem kutatója szerint minden hiteles adat arra utal, hogy a sóbevitel visszfogása csökkenti a vérnyomást, függetlenül attól, hogy ki mennyit fogyasztott korábban. A szakértők abban egyetértenek, hogy a teljes megvonás nem célravezető, ám a legtöbb embernek így is jóval kevesebb sót kellene fogyasztania a megszokottnál. 

Ha kíváncsi vagy a szörnyű trend terjedésére, amely a magyar gyermekeket is érinti, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünketis.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Pásztor Liliána
Pásztor Liliána
Újságíró, szerkesztő
Pásztor Liliána a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció és média szakos hallgatója. 2024-ben csatlakozott a Dívány szerkesztőségéhez.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez az egyik legnagyobb tévhit a férfiak termékenységéről: sokan csak akkor jönnek rá, amikor már késő

Miközben a nőket folyamatosan figyelmeztetik a biológiai óra múlására, a férfiak termékenységével kapcsolatban még mindig tartja magát az a tévhit, hogy az időtlen és sérthetetlen. A legújabb kutatások azonban rávilágítanak, hogy 40 éves kor felett a spermiumok száma és genetikai épsége is fokozatosan romlani kezd. Ez a változás ráadásul sokszor láthatatlan marad a hagyományos orvosi vizsgálatokon, mégis drasztikusan növelheti a vetélés vagy a későbbi genetikai betegségek kockázatát. Hogyan befolyásolja a kor és az életmód a férfiak nemzőképességét, és miért nem szabad készpénznek venni az életre szóló termékenységet?

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.

Világom

A falu, ami nem létezik: az ördög művének tartják az Amalfi-part csodáját

Az Amalfi-part számtalan csodát rejt, de van köztük egy, amelynek létezését évszázadokon át titok övezte. Furore, a „láthatatlan falu” nem rendelkezik utcákkal vagy főtérrel, házai magányosan kapaszkodnak a függőleges sziklákon. Legismertebb pontját, a drámai szépségű szurdokot a helyi mondák szerint maga az ördög hasította ki a földből dühében, mikor a lakók elüldözték. A híd lábánál megbúvó, titkos smaragdzöld öböl ma a világ egyik legtöbbet fotózott és legrejtélyesebb természeti képződménye.

Mindennapi

Azonnal tedd le a telefont, ha ezzel hívnak: milliókat bukhatsz miatta

Egyetlen telefonhívás is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki elveszítse az összes megtakarítását. A rendőrség közlése szerint egy sértett bankszámlájáról csaknem 47 millió forintot emeltek le, miközben egy magát banki kiberbiztonsági munkatársnak kiadó férfival beszélt telefonon.

Mindennapi

Kiszámolták: a SZÉP-kártyával ennyi pluszpénzt kaphatnak a nyugdíjasok

Május 1-jétől megszűnt az az átmeneti könnyítés, amely külön kormányrendelet alapján 2025. december 1. és 2026. április 30. között lehetővé tette hideg élelmiszer vásárlását a Széchenyi Pihenőkártyával. Emiatt a SZÉP-kártya kerete már kizárólag az eredeti kategóriákra, azaz szálláshelyre, vendéglátásra és szabadidős szolgáltatásokra fordítható.

Testem

Meddőség, PCOS, endometriózis: ilyen jeleket küld a tested a betegségekről

A női hormonrendszer működése ciklushoz kötött, ezért a szervezet jelzései is sokszor változékonyak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden fájdalom, rendszertelen menstruáció, pecsételő vérzés, hajhullás vagy hirtelen testsúlyváltozás „normális női panasz” lenne. A PCOS, az inzulinrezisztencia, az endometriózis, a pajzsmirigyproblémák és a meddőség hátterében gyakran összetett hormonális és anyagcsere-folyamatok állnak.

Testem

Facebookos álorvosok veszélyes tanácsokkal: hetekig figyeltük őket

Két álorvos, együttesen majdnem 300 ezer magyar követővel, profilkép helyett avatárral és hatalmas mennyiségű Reels-videóval, melyekben orvosinak nem nevezhető témák mellett megtévesztő információkat is terjesztenek: százezrek látják videóikat, és ez veszélyes is lehet.