Ez a rendkívül egészséges hozzávaló megelőzheti a demenciát

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Van olyan étel, amely nemcsak az emésztésünkre van jó hatással és igazi egészségbomba, de akár a mentális állapotunkon is javíthat. Bármely élelmiszerboltban beszerezhető, és elég belőle egy fél evőkanálnyi naponta.

Ez az aranyszínű csodaszer nem más, mint az olívaolaj. A legerősebb hatást akkor érhetjük el, ha extraszűz olajat veszünk, ugyanis ezt hidegen sajtolják, és így marad benne a legtöbb hasznos hatóanyag. Bár a gyártók – az alacsonyabb ár érdekében – időnként összekeverik más módon kinyert olajokkal is, de ha szeretnénk csökkenteni az időskori elbutulás esélyét, mindenképpen válasszuk a borsosabb árú, ám jobb minőségű termékeket. 

A demencia megelőzésében segíthet az olívaolaj

Egy nemrégiben publikált kutatás eredménye rendkívül biztató összefüggést mutat az olívaolaj fogyasztása és a demencia megelőzése között. A 28 éven át tartó megfigyelésben több mint 60 ezer nő és majdnem 32 ezer férfi vett részt. Eredetileg azt vizsgálták, hogy az olívaolaj fogyasztása milyen hatással van a keringési rendszert érintő, illetve a daganatos betegségek kialakulására.

A kutatás azonban még egy nem várt, pozitív hozadékkal is járt: kiderült, hogy ha naponta csak egy teáskanálnyi margarint vagy majonézt olívaolajjal váltanak ki, már 8-14 százalékkal csökkenthetik a demencia okozta halál esélyét.

Azoknál, akik naponta egy fél evőkanálnyi olívaolajat elfogyasztanak, ez az esély már 28 százalékra nő. A szakemberek azonban három evőkanálnyit ajánlanak.

Napi egy evőkanál olívaolaj megelőzheti a demenciát
Fotó: Image Source / Getty Images Hungary

Ugyanerre a pozitív eredményre jutott dr. Anne-Julie Tessier, a Harvard Egyetem kutatója. Azoknak, akik a mediterrán diétát követik – tehát a hozzáadott zsiradék nagy része olívaolaj –, szintén kisebb eséllyel kell szembenézniük a demencia akár halálos következményeivel. 

Ellenséggé válhat az étel

Világszinten 55 millió beteg szenved demenciában, és évente körülbelül 10 millió új esetet fedeznek fel. Az időskori elbutulás komoly hatással van a beteg életkilátásaira. Nyomot hagy a memórián kívül a gondolkodáson, a viselkedésen is, de többek között akadályozhatja a beteget abban, hogy megfelelően kommunikáljon, emiatt nem tud érthetően beszélni egyéb, lappangó betegségei tüneteiről. Ez ahhoz vezethet, hogy esetleg későn fedezik fel, és már nem lehet visszafordítani a folyamatot.

Akik mediterrán étrendet követnek, kisebb eséllyel szenvednek demenciában
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

Tehát nem feltétlenül a demencia az, ami a halálhoz vezet, hanem azok a lappangó betegségek, amelyek hozzájárulhattak az időskori elbutulás kialakulásához. Ilyen például a kettes típusú cukorbetegség, egy korábbi agyvérzés, a szívbetegségek vagy akár a magas vérnyomás. A demencia későbbi szakaszában pedig olyan további szövődmények is kialakulhatnak, amely akár végzetes kimenetelű lehet. 

Az ágyhoz kötött életmód is veszélyes

Az időskori elbutulásban szenvedők immunrendszere gyakran legyengül, és ez növeli az esélyét a súlyos és akár halálos fertőzések kialakulásának. Az evés nehézsége miatt a beteg hamar alultáplálttá válhat, vagy a falat a légcsőbe kerülhet, ami akár végzetes tüdőgyulladáshoz is vezethet. Ugyanilyen következménye lehet annak is, ha a beteg hosszú ideje már ágyhoz van kötve, illetve megjelenhetnek a felfekvéses sebek, amelyek el is fertőződhetnek. Az is problémákat okozhat, hogy a demenciában szenvedő páciensek mozgása koordinálatlanná válhat, emiatt gyakran elesnek, súlyos sérüléseket okozva a csontokban. 

Veszélyes, ha már ágyhoz köt a betegség
Fotó: StÃgur MÃr Karlsson /Heimsmyndir / Getty Images Hungary

Felmérések szerint azok, akik 70 éves koruk előtt kapják meg a diagnózist, átlagosan további 6,7 évet éltek, míg akik 90 éves koruk után, még több mint két és fél évet voltak még az élők sorában.

Ványik Dóra
Ványik Dóra
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.