7 lépés, hogy tartani tudd az újévi fogadalmaidat

Te is azt tervezed, hogy jövőre leszoksz a dohányzásról, kevesebbet fogsz inni, többet edzel, esetleg le is adsz pár kilót? És ezeket már tavaly is megfogadtad, mégsem sikerült tartani a tervet?

Egy-egy új szokás nem válik automatikussá egyik napról a másikra, ezek megteremtése időt és energiát igényel. Emellett gyakran előfordul az is, hogy az új szokásaink annyira kizökkentenek a komfortzónánkból, hogy inkább hagyjuk az egészet és visszatérünk a már megszokott rutinunkhoz. A Harvard Health Publishing most azt szedte össze, hogy mi mindent tehetünk annak érdekében, hogy elősegítsük a változást.

#1 Merj nagyot álmodni

Maratont futnál, vagy leadnál tíz kilót? A merész célok eléréséhez kitartás és támogatás kell. Egy ambiciózus céllal könnyen inspirálhatsz másokat is, így lesznek, akik szívesen támogatnak téged, például azzal, hogy eljártok közösen edzeni.

#2 Haladj kis lépésekben

Mivel egy nap alatt nagy eséllyel nem éred el a célodat, érdemes több apró, kisebb célt felállítani. Így addig, amíg eléred a célodat, már a részeredmények is dobnak az önbizalmadon, ez pedig csökkenti az esélyét annak, hogy félúton feladd.

#3 Mi áll a célod útjában?

Amíg meg nem találod, hogy mi az, ami miatt ragaszkodsz a régi szokásaidhoz, nehéz lesz elegendő energiát gyűjteni a változáshoz. Az olyan szokások például, mint a nasizás vagy a dohányzás azonnali kielégüléssel járnak, amiről nehéz lemondani, ugyanakkor ezek elhagyásával pénzt spórolhatsz. Gondold át, hogy mi szól az új és régi szokások mellett, illetve mi szól ellenük. Ha pedig az új szokás mellett szóló érvek többségbe kerülnek, a változás is könnyebben fog menni.

#4 Számolj el mások előtt is

Könnyebb úgy elérni a céljainkat, ha azokat megosztjuk másokkal. Így nemcsak magunknak akarunk megfelelni, hanem nekik is megmutatjuk, hogy bizony, tartjuk, amit megígértünk. Nem kell nagy dolgokra gondolni, elég, ha a párodnak vagy a barátaidnak beszámolsz a terveidről, de ha nagyon bátor vagy, indíthatsz a közösségi média egy szimpatikus felületén külön oldalt, ahol nyomon követhető a változás.

És te milyen elhatározásokkal indulsz neki az évnek?
És te milyen elhatározásokkal indulsz neki az évnek?Fotó: Milko / Getty Images Hungary

#5 Értékeld magad

Ne csak akkor veregesd meg a vállad, ha végre sikerült elérni a végső célt. A részeredmények ugyanúgy a te érdemeid, és éppúgy megérdemled az elismerést. Találd ki, mi motiválna, és add meg magadnak minden lefutott 5 kilométer vagy leadott 2 kiló után.

#6 Tanulj a hibáidból

Bármikor előfordulhat, hogy nem úgy sikerülnek a dolgok, ahogy azt eltervezted. Tekints ezekre a célod felé vezető lépések egyikeként, majd vond le belőlük a tanulságot. Amikor valami miatt eltérsz a tervtől, szánj egy percet arra, hogy átgondold, mi működött eddig, és most mi az, ami mégsem. Mi ennek az oka? Talán egyszerre túl nagy kihívást állítottál magad elé? Ha igen, érdemes áttervezni a célod eléréséhez vezető utat, hogy kisebb lépésekben haladj. Így több és nagyobb lesz a sikerélmény is.

#7 Légy hálás

Felejtsd el a tökéletességet! Simán lehet, hogy közbejön valami, ami miatt mégsem éred el a kitűzött célt, vagy csak nem olyan tempóban haladsz, ahogy azt eltervezted. Légy büszke magadra, hogy egyáltalán eljutottál valameddig, hiszen már ennyivel is jobb vagy a tavalyi önmagadnál. Lehet, hogy a maratont nem ebben az évben futod le, de ha rendszeressé váltak a futóedzéseid, már közelebb vagy hozzá, mint eddig bármikor.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.