Félsz, hogy téged is elér az inkontinencia? Ez a 4 dolog segíthet, hogy megelőzd

Az inkontinencia nem más, mint az akarattól függetlenül jelentkező, húgycsövön keresztül történő vizeletvesztés. Életük során a nők csaknem fele tapasztal valamilyen típusú inkontinenciát, annak ellenére azonban, hogy létezik megfelelő gyógymód a probléma kezelésére, csak nagyjából minden tizedik beteg fordul orvoshoz.

A szülés vagy a menopauza során végbemenő hormonális változások hatására kialakuló inkontinencia általában nem megelőzhető, vannak azonban módszerek, amikkel csökkenthetjük a probléma kialakulásának kockázatát.

Nem minden szivárgás egyforma

Az esetek 40 százaléka úgynevezett stresszinkontinencia. Az elnevezés a hasűri nyomás megnövekedésére utal, ami általában akkor következik be, ha a páciens köhög, tüsszent, nevet, vagyis olyankor, amikor a hasizom dolgozik. Amikor ez a nyomás nagyobb, mint amit a gátizom meg tud tartani, elcseppenhet a vizelet.

A második leggyakoribb forma a sürgősségi vagy késztetéses inkontinencia. Elsősorban 40 éves kor felett alakul ki, ilyenkor az érintettek hirtelen erős vizelési ingert éreznek, és bár megpróbálják visszatartani, ez nem mindig sikerül. A problémának sokszor idegrendszeri oka van, de gyulladás következményeként is kialakulhat.

A harmadik a reflexinkontinencia, amit idegrendszeri károsodás okoz. Ebben az esetben a betegek nem éreznek vizelési ingert.

Nincs miért szégyenkezned, nem vagy egyedül a problémával
Nincs miért szégyenkezned, nem vagy egyedül a problémávalFotó: Liia Galimzianova / Getty Images Hungary

Bár a probléma kezelhető, érdemes mindent megtenni annak érdekében, hogy elkerüljük a kellemetlen helyzeteket. Toni Golen, a Harvard professzora szerint a következő dolgok betartásával csökkenthető az inkontinencia kockázata:

#1 Egészséges testsúly

A túlsúly további nyomást gyakorol a medencefenék izmaira, idővel azok kevésbé fogják tudni ellátni a feladatukat, a gátizom nem tudja tartani a nyomást, ez pedig stresszinkontinenciához vezethet.

#2 Erős gátizmok

A Kegel-gyakorlatok nemcsak az inkontinencia kezelésére, de annak megelőzésére is megoldást jelenthetnek. A gyakorlatok segítségével ugyanis a vizelet elfolyását gátló medencefenék és a hólyagzáró izmok megerősödnek, így csökkentve a stresszinkontinencia okozta problémát, de késztetéses inkontinencia esetén is kedvező hatásuk lehet. A gyakorlatok lényege, hogy ezeket az egyébként ritkán használt izmokat egy nap legalább 3-4 alkalommal akaratlagosan megtornáztatjuk.

#3 Rendszeres testmozgás

A Kegel-gyakorlatok mellett nem érdemes elhanyagolni a testünk többi részét sem. Minél aktívabb életet él valaki, annál kisebb a valószínűsége az inkontinencia kialakulásának.

#4 Dohányzásmentesség

Nemcsak az egészségünk megőrzése érdekében érdemes felhagyni a káros szenvedélyekkel. Kutatások eredményei szerint a dohányzás összefüggésben áll a sürgősségi inkontinencia kialakulásával.

Előfordulhat, hogy bár tudatosan készülünk a megelőzésre, mégis kialakul a probléma. Ilyenkor mindenképp érdemes orvoshoz fordulni, hiszen több kezelési módszer is létezik, a számunkra ideálisat pedig szakember segítségével tudjuk megtalálni.

Mustra