Az ünnepi időszakban sokan hajlamosak jobban belakmározni a szokásosnál, ezért karácsony elmúltával kellemetlen meglepetés éri őket, amikor mérlegre állnak. Kellő odafigyeléssel azonban sikeresen távol tarthatod magadtól a pluszkilókat.

Karácsonykor és a két ünnep között a család és a barátok összegyűlnek, hogy együtt töltsék az időt, gyakran jól megpakolt vacsoraasztal körül. Természetes, hogy ilyenkor könnyebben elcsábulunk, és nem mindig sikerül tartani az egészséges étrendet. Katherine D. McManus táplálkozástudományi szakértő megoszt néhány tanácsot, amelyek segítségével elkerülheted, hogy hipp-hopp, felszaladjon pár kiló.

Fontos, hogy ilyenkor is ügyelj az egészségedre

Egy tavaly novemberben publikált kutatás azt vizsgálta, kellő elővigyázatossággal megelőzhető-e az ünnepi súlygyarapodás. A kísérletben részt vevő 272 felnőtt személyt, akik néhány hétig felelőtlenül táplálkoztak, két csoportra osztották: az első csoport tagjai folyamatosan mérték testsúlyukat a kísérlet ideje alatt, tanácsokat kaptak, hogyan kerülhetik el a kilók gyarapodását, és a megfelelő mennyiségű testmozgást illetően is információkkal látták el őket a kutatók. Az alanyok másik fele semmilyen hasonló útmutatást nem kapott.

Az előbbi csoportba tartozók átlagosan 0,2 kilóval, a kontrollcsoportba soroltak pedig 0,4 kilóval lettek vastagabbak a kísérlet végére. Ez persze nem nagy különbség, évek alatt azonban jócskán felhalmozódhatnak a pluszkilók, ha nem vigyázunk az ünnepek alkalmával.

Így kerüld el a pluszkilókat karácsonykor
Így kerüld el a pluszkilókat karácsonykorFotó: SDI Productions / Getty Images Hungary

A szakemberek tíz alapvető tanáccsal látták el az első csoport tagjait: tartsák magukat egy állandó rutinhoz, igyekezzenek mindig a napnak ugyanabban a szakában enni, kerüljék a magas zsír- és cukortartalmú ételeket, csoki és csipsz helyett nassoljanak inkább friss gyümölcsöket (érdemes naponta legalább négy-ötször gyümölcsöt-zöldséget fogyasztani). Ügyeljenek az adagokra, sohase habzsolják ész nélkül a fogásokat. A szénsavas üdítőitalok helyett igyanak tiszta vizet, és kerüljék az alkoholt. Sose egyenek a tévé előtt vagy rohanás közben. Kerüljék a tespedést, óránként legalább tíz percre álljanak fel, és sétáljanak legalább tízezer lépésnyit naponta. A testmozgás nagyon fontos a pluszkilók elleni harcban. A tudósok megosztottak a résztvevőkkel egy táblázatot, amely pontosan tartalmazta, mennyi mozgás szükséges ahhoz, hogy leadják a pluszkilókat.

Ne csak a kaja körül forogjanak az ünnepek

McManus maga is megoszt néhány hasznos tanácsot az ünnepekre. Tervezz mindig előre: jegyezd be a naptárba, hogy mikor vagy hivatalos családi, baráti összejövetelekre, vacsorára. Aznap egyél kevesebbet, csak kímélő reggelit és ebédet fogyassz, hogy kevésbé ártson meg a vacsora. Ha te vagy a vendéglátó, sütés-főzés közben igyekezz nem elcsábulni. Cukormentes rágóval vagy néhány főzés előtt elfogyasztott falattal könnyen megakadályozhatod, hogy a finom illatok átvegyék feletted az uralmat. A főfogáshoz köretnek tálalj fel salátát és zöldséget, desszertnek pedig gyümölcsöt. A maradékot add oda a vendégeknek.

Ha céges vacsorára, buliba vagy hivatalos, igyekezz az egészségesebb falatokat választani a menüből. Az ajándékba kapott süteményt és csokit ajándékozd tovább, vagy add oda a rászorulóknak. Érdemes a barátaiddal, rokonaiddal közösen új ünnepi tevékenységeket kitalálni, amelyek nem az evés körül forognak. Menjetek el egy ünnepi koncertre, síelni, szánkózni, kiránduljatok egyet. Kávézás helyett a barátokkal járjatok el közösen zumbázni vagy jógázni.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.