Egyre népszerűbbek a meditációs mobilalkalmazások, amelyek segítségével a felhasználók megnyugtató hatású beszédet hallgathatnak a telefonjukon. De mitől lesz vajon kellemes egy emberi hang?

Az okostelefonok forradalma a meditációs technikák világát is elérte. A Calm és a Headspace meditációs applikációk világszerte több mint egymillió fizető felhasználóval rendelkeznek, akiknek elég feltenniük a fülhallgatót, elnyújtózniuk a kanapén, és máris élvezhetik a virtuális meditáció jótékony hatásait. Az irányított meditáció nem véletlenül népszerű, de vajon mi a közben hallgatott megfelelő beszédhang titka? Erre keresi a választ az Elemental írása.

A stílus fontosabb, mint a mondanivaló

Az irányított meditáció során valójában nem az elhangzottak, hanem a beszélő hangja számít igazán – magyarázza dr. Judson Brewer, a Rhode Island-i Brown Egyetem mindfulnessközpontjának kutatási igazgatója. Sokkal fontosabb a hangszín, a hanglejtés és a beszéd tempója, mint az, amit a megszólaló mond. Ha egy érzelemmentes robothang próbálna meditációs foglalkozást tartani, biztosan nem aratna túl nagy sikert. Nem véletlen, hogy az említett vállalkozások már hírességeket – például Matthew McConaughey-t – is felkértek, hogy kölcsönözzék a hangjukat az applikációiknak.

Egyre népszerűbbek a meditációs appok
Egyre népszerűbbek a meditációs appokFotó: monkeybusinessimages / Getty Images Hungary

Fontos, hogy egy hang magabiztosságot, de egyben meghittséget is sugározzon ahhoz, hogy nyugtató hatásúnak érezd – véli Christine Estes beszédterápiás szakember. A megfelelő légzéstechnika szintén sokat nyom a latban. Ha ügyelsz rá, hogy lassan és halkan vedd a levegőt, nem maszatolod el a beszédet, és ennek révén magabiztosabbnak tűnik a hangod. A megfelelő tempó is elengedhetetlen – a lassabb beszéd nyugtatóbban hat, és a szavakat is könnyebb érteni.

Természetesen a hangerő sem mindegy – meditáció alatt a halk beszéd sokkal kívánatosabb, mint a hangoskodás. A dallamosság is fontos: az ügyes meditációs szakember ügyel rá, hogy hanglejtése már-már olyan legyen, mintha egy gyermeket szeretne álomba ringatni. Végezetül az egyik legfontosabb dolog az autentikusság. A hallgatónak éreznie kell, hogy a beszélő tényleg érti, amit csinál. Az idegesség, a botladozás kilométerekről kiszúrható, és az egész élményt tönkreteszi. A Calm és a Headspace is ügyel rá, hogy nagy tapasztalattal rendelkező, hivatásos szakembereket alkalmazzon.

Fontos, mennyire vagy befogadó

A hatás azon is múlik persze, hogy a hallgató mennyire képes átadni magát a gyakorlatoknak. Egy 2015-ös kutatás bizonyította, hogy a meditáció jóval kevésbé működik azoknál, akik eleve szkepszissel állnak a dologhoz, és már a kezdetek kezdetén kijelentik, hogy úgysem lesz semmilyen hatása. Ha azonban kellően befogadó vagy, az irányított meditáció sokat segíthet, hogy kizökkenj a mindennapos stresszből – állítják a szakemberek. Főleg, hogy manapság semmi más nem szükséges hozzá, mint az okostelefonod és néhány gigabájtnyi tárhely az alkalmazásnak. Matthew McConaughey csupán bónusz ajándék.

Mustra