Így válhatsz optimistává

A legfontosabb kérdés az, felismered-e egyáltalán a negatív, problémás gondolatokat. Egy pszichológus szerint erre a négy dologra érdemes odafigyelned, ha változtatni szeretnél.

Egy kognitív viselkedésterápiával foglalkozó pszichológus és szociális munkás, Amy Morin szerint korántsem lehetetlen megváltoztatni a könnyen mentális zavarokhoz és párkapcsolati problémákhoz vezető negatív gondolatokat. A Psychology Today számára felvázolt módszerével alapvetően a gyerekek viselkedésére fókuszáló Amy szerint e tekintetben az a legfontosabb, hogy az érintettek felismerjék, hol hibáznak a mindennapok során.

shutterstock 203479120

A negatív gondolkodás négy bástyájaként az önvádlást, a negatívumok keresését és felnagyítását, és a jövőre vonatkozó, pesszimista kombinálást azonosító pszichológus szerint így ismerhetők fel a problémás gondolatok:

Önvádlás

Természetesen szükségszerű és egészséges, hogy felelősséget vállaljunk a tetteinkért. A depresszióhoz vezető, „mindenről én tehetek”-jellegű gondolatok ugyanakkor általában azt jelentik, hogy kezdesz túlzásba esni, és olyasmiért is magadat hibáztatod, amiről egyáltalán nem tehetsz.

Csak a rosszat látod

Ha az aznap történt összes pozitív dolog ellenére is arra az egy csalódáskeltő eseményre koncentrálsz, természetes, hogy hamar elborítanak a sötét gondolatok. Amy szerint fontos tehát minél előbb realisztikus leltárt készíteni a velünk történtekről, és egy kiegyensúlyozottabb szemléletmódot elsajátítanunk.

Sötét jövőkép

A jövővel kapcsolatos, pesszimista gondolatokkal a pszichológus szerint az a baj, hogy könnyen önbeteljesítő jóslatokká válhatnak: minél többször mondod magadnak, hogy úgysem sikerül majd elérned, amire vágysz, annál valószínűbb, hogy meg sem próbálkozol majd vele.

shutterstock 563555992

Bolhából elefántot

Ha egy apró negatívum is akkora jelentőségre tesz szert a fejedben, hogy teljesen kitölti a gondolataidat, gyorsan magad alá temet majd a lavina: minél inkább elhatalmasodnak rajtad a negatív gondolatok, annál nehezebb lesz a tettek mezejére lépned.

Bármelyik mintáról legyen is szó, Amy szerint kulcsfontosságú, hogy a valóságnak megfelelő, realisztikus gondolatokkal helyettesítsék mindezt a pesszimisták. Szerinte sokat segíthet például az is, ha egy pillanatra eltávolítjuk magunkat az egyenletből, és arra gondolunk, mit mondanánk ugyanerről, ha egy barátunk küzdene hasonló problémákkal.

Blogmustra