11 szokás, amivel az orvosok szerint fel kéne hagynod

A legészrevétlenebb rossz szokások, melyek mégis veszélyt jelenthetnek az egészségedre!

Nem olyan nagy ügy - mondjuk gyakran apró, rossz szokásainkra, melyekről mintha tényleg annyira jelentéktelenek lennének, hogy leszokni sem érdemes róluk. Hát, a Reader's Digest által megkérdezett  orvosok nem így gondolják. De melyek is ezek az apró, de káros szokások? 

#1 - Visszatartani a vizeletet

Pisilni kell? Menj! - üzeni Dr. Grant Fowler, a Texasi Egyetem Orvosi Karáról. A vizelet olyan, mint egy patak - mondja az orvos - ha eltorlaszolod, megreked a folyása, a benne élő baktériumoknak ez pedig egy remek lehetőség arra, hogy elszaporodjanak a húgyhólyagban, de akár a vesékbe is feljuthatnak. A vizelet visszatartás veszélyeiről egyébként részletesen is írtunk itt.

#2 - Rágógumi

A rágó persze sok szempontból hasznos, segíti a nyáltermelést, frissíti a leheletet, sőt, a stressz ellen is jó szolgálatot tehet. Az eredetileg éppen az állkapocs erősítésére feltalált gumi sűrű használata azonban nem igazán tesz jót a temporomandibuláris ízület egészségének. Arról az ízületről van szó, amellyel az állkapocs a koponyacsonthoz kapcsolódik, és amely a sok rágózás hatására egy idő után jó eséllyel fájni fog és kattogó hangot kezd el kiadni - figyelmeztet Dr. Jeannette South-Paul pittsburghi orvosprofesszor.

#3 - Körömrágás

Persze ha mindenképpen rágnál valamit, inkább a rágót rágd, mint a körmödet! A körömrágás ugyanis mindkét irányban a fertőzések melegágya - mondja Dr. Asif Ansari, egy New York-i magánkórház igazgatója. A körömágy elferőzésével például paronychiát is sikerülhet kiépíteni (a betegségről részletesebb beszámolót és horrorisztikus képeket is találsz itt), a köröm alól, illetve az ujjakról a szájba jutó kórokozók pedig köztudottan rengeteg betegséget okozhatnak.

shutterstock 140581675

#4 - Fogmosás

Soha ne hagyd ki a fogmosást (a fogközök tisztítását is beleértve) - javasolja Dr. Fowler. Egy-egy nehezebb estén nyilván mindannyian szkippeltük már életünk során a szájhigiénát, ha azonban ez ismétlődően előfordul, netán rendszeressé válik az bizony komoly veszélyeket rejt. A fogszuvasodás kockázatáról jó eséllyel mindenki hallott már, talán kevésbé köztudott azonban a fogmosás és a szívbetegségek összefüggése. A Cleveland Clinic tanulmánya szerint ugyanis a szájüreg rendben és tisztán tartása nem csak azért fontos, hogy öreg korunkban is el tudjuk rágni a kenyér héját. A fogmosás kihagyása után a szájban tenyésző baktériumok egy fajtája ugyanis a véráramba kerülve az erek gyulladását idézi elő, mellyel különféle szív- és érrendszeri rendellenességhez vezethet.

#5 - Monitor

Az, hogy a képernyőt bámulva hosszú távon károsodik a szem, már a televíziók kapcsán is felmerült. Egy amerikai kutatás szerint azonban az elmúlt 30 év során kétharmadával nőtt a rövidlátók száma, ami talán eléggé elgondolkodtató adat ahhoz, hogy ezt az első hallásra közhelynek ható dolgot mégiscsak komolyan vegyük. Dr. Ansari a három 20-as szabályt javasolja erre a komolyan vételre: 20 percenként 20 másodpercen keresztül nézzünk egy távoli, 20 láb (kb. 6 méter) messze lévő pontra! És persze ne feledkezzünk meg az alvásról se!

#6 - Ülés

A képernyők mellett a modern életstílus másik óhatatlan velejárója a sok ülés. Ez, bár nyilván jóval kisebb megterhelést jelent a szervezet számára, mint vadászó-gyűjtögető őseink napirendje, mégis számos betegség köthető hozzá. Az ülés okozta hátfájásról például korábban részletesen is írtunk, a fizikai értelemben vett, mindennapos tétlenség azonban ezen felül is mindenféle civilizációs betegség termékeny táptalaja lehet. Dr. Ansari ezek közül is az elhízást, a cukorbetegséget és a magas vérnyomást emeli ki, és a rendszeres testmozgás fontosságára hívja fel a figyelmet.

#7 - Húzd ki magad!

A napközbeni rendszeres mozgáson túl a testtartás is rendkívül fontos, ha el akarjuk kerülni az apró, de annál fájdalmasabb húzódásokat és idegbecsípődéseket. A helytelen testtartás azonban nem csak a mozgásszervek, de az emésztő-, sőt a légzőrendszer működését is szabotálhatja, fizikailag csökkentve a has- és a mellüreg méretét.

#8 - Egyvállas táska (főleg, ha még nehéz is!)

Az egy vállon hordott táska egy olyan pozitúrát hoz létre, melyben durván megváltozik a nyaktartás. Ezen felül pedig egy komoly plusz nyomás nehezedik a nyakból a karok felé futó idegekre is - magyarázza Dr. South-Paul. Így azután ne lepődön meg senki, aki aszimmetrikus táskával jár, ha karjában zsibbadást, bizsergést, netán fájdalmat érez.

shutterstock 485005555

#9 - Cipő

A jól néz ki vs. kényelmes örök cipődilemmát szintén Dr. South-Paul dönti el, méghozzá ez utóbbi irányba: a lábbeli minősége a lábfej, a térdek, a csípő és az egész hát egészsége szempontjából is rendkívül fontos - foglalja össze a professzorasszony a lényeget. Testünk nem arra lett kitalálva, hogy magassarkút hordjunk, nem csoda hát, ha a szervezet a legkülönfélébb elváltozásokkal díjazza az ötletet, az Achilles-sérülésektől a hátfájásig. Nem jó azonban a teljes szabadság sem, mely mindenféle támaszték nélkül hagyja a lábat. A flipflopok ezért ugyancsak ellenjavalltak, az ártalmak pedig szintén a lábboltozattól a tarkóig bármilyen testtájon előjöhetnek.

#10 - Napkrém

A rossz szokás itt nem is a napkrém használata, sokkal inkább azok a kifelejtett testtájak, melyekre nem gondol vagy nem akar gondolni az ember. Az arc, a törzs és a végtagok azért talán alapnak számítanak, de gondoltad volna például, hogy a fül az a testrész, ahol a harmadik leggyakrabban alakul ki rákos elváltozás? A legtöbb gondot ezzel együtt mégis az újrakenés okozza - mondja az orvos - az emberek gyakran elfelejtik ugyanis ismételten bekenni magukat vagy egymást, ha lejár a krém hatásideje vagy lemossák magukról. A bőr azonban soha nem felejti el a sugarakat, melyeket elnyelt, a védelemre így mindig szükség van - figyelmeztet az orvos.

shutterstock 485173453

#11 - Összevissza alvás

Hiába alszol többet, nem használ. Az alvásadósság ugyanis nem törleszthető. Csak a megelőzés segít, vagyis semennyi alvás nem ér annyit, mint a kiegyensúlyozott, harmonikus életritmus. A szervezet alapjáraton belső szabályozás alatt tartja az alvást. Ebbe lehet belepiszkálni alkohollal, koffeinnel, mesterséges fénnyel és minden olyan dologgal, ami köztudottan elaltat vagy ébren tart. Ilyenkor a testnek ez a belső szabályozása borul fel, ami azután az alvás saját ritmusát sem lesz képes optimálisan biztosítani.

Blogmustra