Ezért fontos, hogy kellő mennyiségű rostot fogyassz

Akár 3 nap rostban szegény étkezés is elég lehet ahhoz, hogy jelentősen megváltozzon a belekben megtalálható hasznos baktériumok rendszere.

Az ünnepek alatt elfogyasztott, zsírban és cukorban bővelkedő, a rostokban gazdag zöldségeket és gyümölcsöket viszont finoman szólva sem túlerőltető koszt néhány nap alatt észlelhető változásokat eredményezhet az emésztőrendszerben. Egy hét rostmentes étkezés elég ahhoz egy új kutatás szerint, hogy a beleket benépesítő hasznos kis mikrobák száma drasztikusan lecsökkenjen. A gyulladásos állapotokat előidéző változásokról a Popular Science írt. 

A testsúlyra, a vércukorszintre és a belek működésére is kiható rostokat a vastagbélben kezdik felzabálni az ott található baktériumok. Minél több rostot fogyaszt valaki, annál több energiát biztosít a belek és a szervezet optimális működéséhez nélkülözhetetlen baktériumai számára. Ez a baktériumok mennyiségére és változatosságára is pozitív hatással van.

shutterstock 351650531

Amikor a kutatók megvonták a kísérletek egérrésztvevőitől a rostokat, arra lettek figyelmesek, hogy mindössze 3-7 nap elég ahhoz, hogy a baktériumok mennyisége csökkenni kezdjen, sőt, egyes mikroorganizmusok ki is haltak az egerek esetében a rostokban szegény étrend hatására. Emellett a belek nyálkahártyája is elvékonyodott, ami a cukorbetegség és az elhízás kockázatát is megnöveli, a gyulladásos állapotokat okozó káros baktériumok könnyebben elérik ugyanis ilyenkor a belek falát.

Amikor a kutatók újra megnövelték az egerek által fogyasztott rostok mennyiségét, megint pozitív irányban változott az egerek mikrobiomja, bár a rostok megvonása előtti állapotokat ezután sem sikerült visszaállítani.

Mit (t)ehetek én?

Kulcsfontosságú tehát a kutatók szerint, hogy legalább 30 g rostot elfogyasszunk egy nap, és semmi esetre se mellőzzük huzamosabb ideig a zöldségmajszolást, egy rostban szegény hét is jelentősen megtépázhatja ugyanis az emésztőrendszer kicsiny állatkertjét. 

Blogmustra