Fájdalomcsillapító? Kávé? Gyógysör? Eloszlatjuk a másnapossággal kapcsolatos félreértéseket, és megnézzük, hogy mitől regenerálódik valóban gyorsabban a szervezetünk.

Soha többé nem iszom alkoholt! Te is megfogadod minden egyes túl jól sikerült buli után a sírig tartó absztinenciát? A macskajaj elkerülésére nyilván a megelőzés, vagyis a tudatos alkoholizálás a legjobb megoldás, de mi van akkor, ha már késő? Mit tehetünk a sűrű jajveszékelések és az önsajnálkozás mellett, hogy enyhítsük a másnaposság kínjait?

Először is tisztázzunk néhány félreértést!

A fájdalomcsillapítót tényleg elalvás előtt kell beszedni?

Nem. A vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók hatása általában a beszedést követő négy órán belül elmúlik, ezért több értelme van, ha ébredéskor veszel be két Ibuprofent. Jobb, ha tudod, hogy a paracetamollal csak többet ártasz magadnak, ha ugyanis alkoholizálás után veszed be a gyógyszert, azzal még jobban károsítod a májad.

Az alkohol legalább segít a nyugodt alvásban

Épp ellenkezőleg. Oké, egyetlen rövid ital lefekvés előtt valóban megkönnyítheti a szervezet ellazulását, azonban ha ennél többet iszunk, akkor valószínűleg nem sok időt fogunk a mély alvás fázisában tölteni. Hogy miért? Az alkohol bomlásterméke, az acetaldehid kifejezetten élénkítő hatású, ezért fél-egy órányi kielégítő szundikálás után már kifejezetten romlik az alvás minősége. Másrészt az alkoholfogyasztás okozta dehidratáció miatt sem lesz valami pihentető az alvás, ezért ne csodálkozz, ha másnap nyűgösen ébredsz!

shutterstock 620401646

Kutyaharapást szőrével

Sokan esküsznek a megváltó gyógysörre, csakhogy azzal legfeljebb késleltetni tudjuk a macskajaj tüneteit, amelyek akkor jelennek meg, ha a véralkoholszint a nullára esik. Ha pedig valaki rendre azon kapja magát, hogy csak további alkoholizálással képes túlélni a másnaposságot, annak érdemes lenne elgondolkodni a szeszhez fűződő viszonyának lehetséges következményein.

A kávé mindig segít

Lehet, hogy a koffein élénkít és emiatt elfedheti az alkohol okozta lelassulást, de egy kiadós ivászat után mégsem érdemes kávéval józanodni, mert vízhajtó hatásának köszönhetően csak még inkább dehidratálja a szervezetet. Jobban teszed, ha kávézás helyett minél több vizet vagy sportitalt fogyasztasz, hogy pótold az elvesztett elektrolitokat, főleg, ha nem nagyon marad meg benned semmi.

Hazafelé betolok egy hambit, attól majd pikkpakk kijózanodom

Részegen hajlamosak vagyunk nagyokat enni, meg arra is, hogy azt gondoljuk, ez segít a kijózanodásban és a macskajaj megelőzésében. A helyzet az, hogy még italozás előtt kellene kibélelni a gyomrunkat, hogy megelőzzük a masszív berúgást. Tulajdonképpen bármilyen étel jó erre, de minél zsírosabb a kaja, annál jobban lassítja az alkohol felszívódását. Lefekvés előtt már csak vizet érdemes fogyasztani, de ha másnap van étvágy, lehet bátran jókat lakmározni. 

Apropó, kétféle másnapos ember létezik: az, aki egy falatot se bír letuszkolni, meg akire szinte falási rohamok törnek rá. Természetesen egyik véglet sem jó, hiszen mindkettő erősen megterheli a szervezetet, ezért törekedj arra, hogy 2-4 óránként egyél kisebb adagokat, így nem maradsz éhes, de nem is leszel rosszabbul. Arról egyébként, hogy mit ajánlott, illetve mit nem kellene ilyenkor enni és inni, itt írtunk bővebben.

Most pedig nézzük, mitől regenerálódik gyorsabban a szervezetünk, miután sikerült felönteni a garatra.

Erre keresték a választ a Buenos Aires Egyetem kutatói is, akik kísérleteikben két csoportra osztották az alkohollal beinjekciózott egereket: az egyik csoportot normális nappali és éjszakai (12 óra világosság, 12 óra sötétség) körülmények között hagyták regenerálódni, a másik csoport tagjait pedig folyamatos sötétségnek tették ki. Megfigyelésük alapján az első csoport tagjainak húsz órába telt visszaállni a normális aktivitási és koordinációs szintre, míg a sötétben hagyott egerek szervezete mindössze nyolc óra alatt „felépült”. A tudósok ezt azzal magyarázzák, hogy „a másnaposság felborítja a cirkadián ritmusunkat, azaz a belső óránkat”, a tanulság tehát az, hogy ha teheted, másnaposan kerüld a fényt, mert a sötétség, illetve a cirkadián ritmusunk helyreállítása felgyorsítja a regenerálódás folyamatát.

Persze ahhoz, hogy minél kevésbé fájjon a másnaposság, nem árt kicsit előrelátóbbnak lenni és a sok tömény mellett vizet is kortyolgatni dajdajozás közben, így megelőzhetjük a dehidratáltság állapotát. 

A másnaposság fizikai tünetei jól körülhatárolhatóak: émelygés, szédülés, hányinger és hányás, szapora szívverés, emelkedett vérnyomás és pulzus, a dehidratációból adódó szájszárazság és szomjúságérzés, a környezet ingerei iránti érzékenység. Már a fizikai tünetek fényében sem meglepő, ha mindehhez rossz kedélyállapot társul, de akut depresszió, szorongás is átélhető, ritkább esetben pánikrohamok jelentkezhetnek. Az alkoholmérgezés jelensége a másnaposságtól sem áll távol, hiszen amikor a máj bontja az etanolt, acetaldehid keletkezik, ami végsősoron ecetsavvá alakul. Az acetaldehid pedig toxikus hatásának köszönhetően felelős a legtöbb olyan tünetért, amit másnaposan átélünk.

Jó hír, hogy a tapasztalatok szerint még egy durvább lerészegedés esetén is elkerülhető az alkoholmérgezés.

Bár egyértelmű tudományos bizonyíték még nem létezik, a patkánykísérletek eredményei alapján igen ígéretesnek tűnik a kínai orvoslás egyik bevett módszere is: a japán mazsolafa (Hovenia dulcis) kínai fajtájának kivonatát a Távol-Keleten már 500 éve használják a másnaposság gyógyítására.

„A dihidro-myricetin (DHM) néven is ismert összetevő jó tulajdonsága, hogy a GABA (gamma-amino-vajsav) nevű neurotranszmitter receptoraihoz kötődik, amik blokkolják az etanol mérgező hatását” – állítja Jing Liang gyógyszerész, a Kaliforniai Egyetem professzora.

Attól, hogy alkoholfogyasztás közben bekapunk egy pirulát, még nem lesz alacsonyabb a véralkoholszintünk, viszont a DHM elméletileg megakadályozza az agyra kifejtett bódító hatást, és így a másnaposság tüneteit is erőteljesen mérsékli. A patkányoknál legalábbis bevált, de embereknél is kimutattak már pozitív hatásokat: azok, akik alkoholfogyasztás közben beszedtek egy tablettát, a koncentráció javulásáról és tisztább gondolkodásról számoltak be.

shutterstock 620394356

Inkább bírd ki és a májad is hálás lesz!

Egy sokkal természetesebb módja a máj kímélésének, ha egy időre vakációzni küldjük. Ilyen például az év végi ünnepeket és egyben mértéktelen alkoholizálás időszakát követő “száraz január” mozgalom, amivel jelentős mértékben visszafordítható a májban a zsírsejtek felhalmozódása. A New Scientist magazin önkénteseinek kísérlete is sikeresnek bizonyult: az absztinenciát fogadók glükózszintje és koleszterinszintje is jelentősen javult, a májuk zsírtartalma pedig 15%-kal csökkent, miután egy korty alkoholt sem ittak egy egész hónapig.

Akinek pedig több pénze van, mint amennyi agysejtje épen maradt egy kiadós bulizás után, az követheti a legújabb celebtrendet, vagyis kérhet egy jó kis intravénás koktélt, amivel pillanatok alatt pótolhatja a piálás alatt elveszített vitaminokat és újult erővel mehet a dolgára. Váljék egészségére!

P.S.: Az ésszel, valamint az élvezettel ivás nem zárja ki egymást!

Te hogyan kezeled a másnaposságot?

  • A szokott módon: sok víz, sok alvás 147
  • Sehogyan: mindig részeg vagyok 22
  • Csak a gyógysör segít 18
  • Életemben nem voltam még másnapos 18
  • Rengeteget eszem 10
  • Sosem emlékszem a másnapokra 4
Mustra