Mégsem jók a rákra az antioxidánsok?

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Kutatók szerint az eddig jótékony hatásúnak tartott antioxidánsokkal csak táplálja a rákos sejteket.

Bár a rákos megbetegedések orvoslásának alappillérei a sugárkezelés és a kemoterápia, a szakemberek évtizedekig hangoztatták, hogy a gyógyulás jelentősen segíthető az antioxidánsok bevitelének növelésével. Most azonban úgy tűnik, fordult a kocka: kutatások azt mutatják, az eddig oly jótékonynak tekintett antioxidánsok nem csak hogy nem hatásosak, egyenesen károsak is ebben az esetben. A sciencedaily.com-on lévő tanulmányból megtudhatjuk, hogy miért.

Annak ellenére, hogy az antioxidánsok kiemelt szerepet játszanak az egész megőrzésében, több tanulmány is megerősítette, hogy nagy mennyisében akár nagy károkat is okozhatnak, ugyanis kutatók összefüggésbe hozták több rákos megbetegedés kialakulásával. Például megfigyelték, hogy azoknál a dohányosoknál, akik beta-karotint szedtek, nemhogy kisebb, de nagyobb eséllyel jelentek meg rákos sejtek a tüdőben.

Legerősebb antioxidánsok

Az antioxidánsok azok az anyagok, melyek megkötik a sejtkárosító szabadgyököket, így megvédi a szervezetet az oxidáció folyamatától

A legerősebb antioxidánsok közé a piros gyümölcsök, a ginseng, a homoktövis és a belőlük készüld teák sorolhatók. Ezeknél egy fokkal erősebb antioxidáns a zöld és a fehér tea, valamint a flavonoid tartalmú italok. 

Azonban nem árt tudni, ezekből igen sokat kéne fogyasztaniuk a rákos betegeknek, hogy problémát okozzanak. Az antioxidáns tartalmú táplálékkiegészítőkkel viszont jobb vigyázni, mivel ezekbenn nagy mennyiségben, koncentráltabban jelen vannak ezek az elemek!

A The New England Journal of Medicine folyóiratban megjelent cikkben dr. David Tuveson onkológus a folyamat megértéséhez elmondta: a szervezetben alapból fennáll egy természetes egyensúly az oxidáló és antioxidáló vegyületek között. Az olyan oxidánsok, mint például a hidrogén-peroxid kis mennyiségben alapvető fontosságúak. Persze nem vitás, nagy mennyiségben igen ártalmasak lehetnek, ezért is van szükség antioxidánsokra, hogy az egyensúly megmaradjon. Így tehát elsőre logikusnak tűnhet, hogy az egészség megőrzéséhez célszerű lenne növelni az antioxidánsok mennyiségét, különösen a rák esetében, hiszen a rákos sejtek növekedésük érdekében több oxidánst termelnek.

A kutatók azonban arra figyelmeztetnek, hogy nem igaz az, hogy ekkor a fokozott antioxidáns bevitel bármin is segítene, mivel nem ott hatnak, ahol kellene - vagyis nem ott, ahol a tumorsejtek az oxidánsokat termelik-, hanem szétszóródnak, és bizonyos helyeken felhalmozódnak.

Nem árt tudni továbbá, hogy a rákos sejtekben nem csak a oxidánsok, de az antioxidásnok is nagy mennyiségben jelen vannak. Sőt, paradox módon az antioxidánsok mennyisége több, mivel ez egyfajta természetes védekezést biztosít a rákos sejtnek, ugyanis ellenőrzés alatt tartja az oxidánsok folyamatos termelődését. Így tehát a szakértők úgy gondolják, ha több antioxidánst visz be egy rákos beteg, azzal csak rontja a saját helyzetét, mivel az oxidánsok mennyiségét növeli, így táplálja a tumor-sejteket. Ennek az elvnek az alapján működik például a sugár-, és a kemoterápiás kezelés, hiszen az oxidánsok drámai növekedésével képesek megölni ezeket a sejteket.

Éppen ezért a kutatók a rák gyógyítását az antioxidáns fehérjék genetikai vagy farmalógiai gátlásában látják, melyet tüdő-és hasnyálmirigyrákos rágcsálókon már sikeresen teszteltek. Hogy embereken is alkalmazzák, pontosan azonosítani kell az antioxidáns fehérjéket és azok útját csakis kizárólag a rákos sejtekben.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Toma
Toma
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.