Ezeket tartsa be, ha stresszmentesebb 2014-re vágyik!

A veszélytelennek tűnő lehangoltság könnyen átcsaphat egy tartósabb depresszióba, ezért aztán jó tudni, mik azok a gyakran előforduló stresszfaktorok, amiket egyedül is könnyen kiiktathat (de legalábbis mérsékelhet). A Huffington Post ezeket szedte össze. Ismerős valamelyik? Ha igen, változtasson, hogy a következő éve nyugodtabb legyen!

Kezdjük mondjuk ott, hogy nevetett ma már? Lehet, hogy közhely, de a nevetés igenis gyógyító hatással bír (bár akadnak kutatások, amik mást mondanak), de azt nehéz volna vitatni, hogy amellett, hogy oldja a stresszt, jó hatással van a véráramlásra, és mivel közben elernyednek az izmok, fájdalom csökkentésére is alkalmas. Ráadásul a lap szerint elősegíti az egészséges immunrendszer működését. Íme egy galéria vicces fejeket vágó műkorcsolyázókról, ha ezt a pontot nem teljesítette volna még ma.

nevet.gif
Fotó: Tumblr

Ha eddig kerülte az aktívabb mozgásformákat, akkor érdemes ezen is változtatnia! Több kutatás bizonyítja, hogy azok, akik keményebb fizikai megterhelésnek teszik ki a szervezetüket, könnyebben megbirkóznak a stresszes helyzetekkel, és a rendszeres mozgás még alakformáló is.

Ha csak pár percre, de hallgasson zenét! Mindenkinél általánosan jól működő relax-playlist nincs, olyan dalt válasszon, amitől ön lelazul. Ja, igen, nem elhanyagolható apróság: ehhez ismernie kell saját magát.

Könnyen fordíthat a hangulatán azzal is, ha rendet tart maga körül. Persze, a koszos edények mindig ráérnek majdholnap, meg tulajdonképpen a hűtőt is inkább holnapután kellene kitakarítani, az asztalon meg elfér még két tányér attól, hogy ott van egy rakás újság. Higgye el, könnyebben tud majd relaxálni, és a tekintete sem vándorol majd állandóan a káoszra, ha rendet teremt. Aztán meg már csak meg kell előznie az újabb kritikus állapotot. Például azzal, hogy mindent azonnal visszatesz a helyére.

Különösebben nem magyaráznánk, hogy miért a szex az egyik legjobb feszültségoldó, elég, ha gyakorolja. Princetoni kutatók patkányok vizsgálatakor azt figyelték meg, hogy a napi párosodás idején a stresszhormonok szintje csökken, az emberszabású majmokról, a bonobókról pedig már régóta tudják, hogy stresszoldásra használják a szexet. És igen, talán nem egyenértékű, de a semminél több az is, ha akár egyedül is űzi.

Aztán fontos az is, hogy hogyan veszi a levegőt. A gyors, kapkodó légzés természetes reakció stresszhelyzetekre, érdekes módon azonban a dolog oda-vissza is működik. Szóval, ha van egy jó légzőgyakorlata, azzal le is tudja csillapítani magát, ha szükséges.

Ha pontosan tudja, mi frusztrálja nagyon, kerülje azokat a helyzeteket, amikben ezekkel találkozhat. Persze, bátor dolog, hogy próbál edződni, és igen, kell is, hogy néha kilépjen a komfortzónájából, de ha nem muszáj, ne szívassa magát! A Mayo Clinic a stesszmenedzselésre, stresszoldásra több megoldást is kínál, a kikerülés az egyik – nyugodtan használja! Sokat segíthet a helyzeten az önszuggesztió is: erősítse magabiztosságát, önbizalmát pozitív gondolatokkal, mantrákkal!

A kiegyensúlyozott lelkiállapothoz pihentető alvásra is szükség van, de erre nemcsak a lelki épség miatt érdemes figyelni: a jó alvással megelőzhető az elhízás, jónéhány krónikus egészségügyi probléma, és ritkábban jelentkeznek a szívbetegségek is.

alszik.gif
Fotó: Tumblr

Nyugodtabban telhetnek a mindennapjai, ha megtanulja beosztani az idejét és megtervezi a napjait. Erre különösen nagy szükség van akkor, ha folyamatosan azt érzi, elborítják a tennivalók, amiket egyre csak görget maga előtt. A Mayo Clinic javaslata alapján kezdje mondjuk azzal, hogy listát ír a teendőkről, aztán fontossági sorrendet állít fel és eszerint végzi a napját. Vigyázzon, ne essen túlzásba, tartson szünetet is! Ha önnel is gyakran megesik, hogy leragad a Facebookon, online játékokon, vagy csak össze-vissza bolyong a neten, akkor érdemes letöltenie a Chrome egyik kiegészítőjét, ahol visszanézheti, hol, mennyi időt pazarolt el.

Gondot okozhat az is, ha túl sok mindenre mond igent – úgyhogy 2014-ben vegye a fáradtságot, és tanuljon meg nemet mondani! Persze, ez is rejthet magában némi feszültséget, mert hát akár konfliktust is előidézhet a döntése – vállalja érte a felelősséget!

Praktikus, hasznos dolog az okostelefon, de könnyű átesni vele a ló túloldalára. Úgy nyomkodja, hogy már észre sem veszi? Akkor is egyfolytában dolgozik vagy a munkán járnak a gondolatai, amikor nincs az irodában? Szálljon ki a folyamatos készenléti állapotból, és kapcsolja ki néha a telefonját. Kevésbé lesz stresszes.

Azt tudjuk, mennyire képes stresszelni a sikertelenség, csakhogy - a Huffington Post szerint - attól is könnyen stresszesé válhat, hogy elért néhány nagyobb célt, amit mások nem. Ha ön is ezzel a problémával küzd, erre könnyű megoldást találni: segítsen másoknak, amitől nemcsak hogy jófejnek tartják majd, ön is jobban fogja érezni magát!

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.