Az életmódváltás nem csak a nagy dolgokon múlik – íme néhány ötperces apróság, amelyek segítségével könnyen elindíthatjuk a változást.

Az életmódváltás az új varázsszó, amitől jobb lesz a közérzetünk, egészségesebbek leszünk, lefogyunk (vagy esetleg meghízunk, ha arra van szükségünk), és egyáltalán: minden jobb lesz. De ne aggódjunk, nem kell egyből felforgatnunk az egész életünket. Kezdjük a kis dolgokkal, amik gyakran meglepően eredményesnek bizonyulnak, és elindíthatnak bennünket a nagy változás felé vezető úton. A Harvard Medical School weboldala összegyűjtött néhány egyszerű, de hasznos tanácsot.

#1. Mozogj többet: napi 5 perc is számít

Az egészséges életmód egyik alapja a rendszeres testmozgás, de nem kell feltétlenül kimerítő futásokra vagy heti háromszori konditermi edzésre gondolnunk. Elég, ha mindennap mozgunk egy kicsit otthon: kezdésnek egy ötperces, rövid gyakorlatsor bőven megteszi. Még súlyzók sem kellenek: akár egy teli ásványvizes palack emelgetésével is megdolgozhatjuk bicepszünket, a szőnyeg és a különféle bútorok pedig ideálisak a nyújtógyakorlatokhoz, lábemeléshez, felüléshez stb. Mindennapi otthoni tevékenységünk közben is nyugodtan mozoghatunk egy kicsit: lift helyett lépcsőzzünk, ha eddig is lépcsőztünk, akkor fussunk fel, takarítás közben táncoljunk körbe a szobában.

#2. Csökkentsd a balesetveszélyt

Főleg idősebb korban gyakoriak a különböző esésekből, rosszul végzett mozdulatokból eredő sérülések, amelyeknek a kockázatát könnyen elkerülhetjük, ha otthonunkat rövid úton balesetmentesítjük. Csavarjuk fel a rendetlen szőnyegvégeket, vegyük fel a földről az ott heverő, leejtett tárgyakat, rakjuk helyre a kiálló elektromos vezetékeket. A konyhaszekrényben tegyük az alsóbb polcokra azokat az edényeket, evőeszközöket és egyéb dolgokat, amelyeket napi szinten használunk, hogy ne kelljen magasra felnyúlnunk értük. Gondoskodjunk róla, hogy éjszaka egy kattintásra könnyen megvilágíthatók legyenek otthonunk fontosabb pontjai.

Apró dolgokkal sokat tehetsz az egészségedért
Apró dolgokkal sokat tehetsz az egészségedértFotó: Bsip / Getty Images Hungary

#3. Aludj eleget

Az egészséges életmód egyik fontos eleme a megfelelő mennyiségű, napi minimum hétórás alvás. Ha kialvatlanok vagyunk, attól egész nap rossz lesz a közérzetünk. A legegyszerűbb, ha felállítunk egy állandó rutint, és azt követjük, így szervezetünk rááll egy jó lefekvés-felkelés ritmusra. Érdemes elalvás előtt ellazítanunk az elménket is és a testünket is: olvassunk, meditáljunk kicsit, esetleg jógázzunk.

#4. Dolgoztasd meg az agyad

Elménk akkor marad fiatal, ha folyamatosan munkálkodhat, ezért ne legyünk restek az agytekervényeinket is rendszeresen edzeni. Számtalan remek és pofonegyszerű módja van annak, hogy ne hagyjuk agysejtjeinket tétlenkedni: sajátítsunk el új képességeket, tanuljunk meg egy új nyelvet, vagy csak fejtsünk rejtvényt, oldjunk meg különböző feladványokat. Okostelefonunk révén ma már rengeteg különböző fejtörő és tanulást segítő alkalmazás közül válogathatunk.

#5. Tartsd a kapcsolatot másokkal

A magány és az elszigeteltség nem tesz jót sem a testi, sem a lelki egészségünknek, ezért igyekezzünk aktív társas életet élni. Szervezzünk közös programokat barátainkkal, menjünk kirándulni, moziba, vacsorázni. De az is elég, ha napi öt percet csetelünk ismerőseinkkel online, vagy felhívjuk őket telefonon, esetleg bevásárlás közben beszélgetünk velük egy jót.

#6. Gondoskodj a bőröd egészségéről

A száraz, töredezett, elvékonyodott bőr fertőzésveszélyes, gyakran kisebesedik és fájdalomhoz vezet. Fürdés vagy zuhanyzás után kenjük be hidratáló testápolóval, ami sikeresen megvédi a kiszáradástól, és segít elkerülni ezeket a problémákat.

#7. Tarts rendet

Számos egészségünkre káros dolog felhalmozódhat otthonunkban, de néhány perc is elég, hogy könnyedén megszabadulhassunk tőlünk. Dobáljuk ki hűtőnkből a benne felejtett, rég nem friss ételeket, kukázzuk ki a lejárt szavatosságú gyógyszereket, ne őrizgessük tovább az évekkel ezelőtt ajándékba kapott, de soha el nem fogyasztott desszertet.

#8. Meditálj

A mindennapos rohanás közben érdemes néhány percre megállni, lélegezni egy nagyot, és csendben, csukott szemmel meditálni vagy éppen relaxálni. Ez nem csupán felfrissít és kipihentebbé tesz, de a stresszes életmód olyan káros mellékhatásait is csökkentheti, mint a depressziós tünetek vagy a magas vérnyomás kialakulása.

Mustra