Ezért ne vacsizz a TV előtt

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A közös étkezések nem csupán összehozzák a családot, de fontos és hosszú távú lelki hatásaik lehetnek, főként a fiatalokra, akiket többek közt egészségesebb táplálkozásra is nevel az asztalnál együtt töltött idő – legalábbis ezt állítja egy kanadai kutatás.

Az ontarióbeli Guelph Egyetem kutatói azt vizsgálták, miként befolyásolja a tizenévesek és fiatal felnőttek pszichés fejlődését a családdal együtt töltött ebéd vagy vacsora – számol be a kutatásról a Study Finds. A csaknem háromezer résztvevő bevonásával készült felmérés kimutatta, hogy többek közt miként lesznek az egészségesebb táplálkozás hívei azok a fiatalok, akik gyakrabban étkeznek együtt családtagjaikkal. Még akkor is, ha nem a legideálisabb családról van szó.

Mit lát az a gyerek?

Kathryn Walton dietetikus, az egyetem PhD-hallgatója szerint a családi ebéd egyfajta „varázslatosan különleges alkalom”, amikor az emberek lelassíthatnak, kiléphetnek a napi robot fáradalmaiból, és közösen megbeszélhetik gondjaikat és örömeiket egymással. A fiatalok mindemellett nagyon pozitív mintákat tanulhatnak el ilyenkor szüleiktől, többek közt azt, miként válasszák az egészségesebb házi kosztot a gyorséttermi menü helyett.

A kétezer-hétszáz, tizennégy és huszonnégy év közötti személy – akik mindannyian a szüleikkel éltek – bevonásával lezajlott 2011-es kutatás során az egyetem munkatársai azt vizsgálták, a megkérdezettek milyen gyakran esznek közösen családjukkal, mennyire ideálisan funkcionál a család, illetve hányszor fogyasztanak zöldséget-gyümölcsöt vagy éppen cukros üdítőket és gyorskaját. Az eredmények azt mutatták, hogy a közös családi étkezések minden esetben egészségesebb táplálkozási szokásokhoz vezetnek, függetlenül attól, hogy egyébként mennyire vannak jóban egymással a családtagok, mennyit beszélnek egymással, és milyen a napi rutinjuk.

Egyetek együtt!
Fotó: Shutterstock

Jess Haines, a vizsgálatokban részt vevő viselkedéskutató és dietetikus azt mondja, a közös családi menünek nem kell nagy, kiadós ebédnek vagy vacsorának lennie ahhoz, hogy a tinik és huszonévesek eltanulják a pozitív mintákat szüleiktől. Elég akár egy felmelegített egyfogásos vacsora, a lényeg, hogy a családtagok közösen, beszélgetés keretein belül fogyasszák azt el. Ez esetben a fiatalok megtanulják, miként kell értékelni az efféle társas együttléteket azzal szemben, mikor egy junk food gyorsétteremből rendelnek elvitelre zsíros ételt, amit aztán a tévé képernyője előtt majszolnak egymagukban.

A kutatás azt is kimutatta, hogy abban az esetben, mikor a családtagok közösen készítik el az ételt, még inkább megnő a kedv annak elfogyasztására, mivel a közös főzés ugyanúgy egy élvezetes társas szituáció, mint az azt követő családi étkezés. A szeretteinkkel a fehér abrosz körül töltött idő minden tekintetben csak pozitív hatásokkal bír – összegzi Haines a JAMA Network Open online folyóiratban közölt vizsgálat tanulságait.

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.