20 éves lett az Apple minden az egyben gépe

Vannak olyan kettő az egyben termékek, amelyek tervei bárcsak a kukában végezték volna, de akadnak azért kivételek is. Íme az egyik.

Mint a legtöbben az én korosztályomból, az első találkozásom a számítástechnikával egy Commodore 64-esnek köszönhetően történt számtech táborban, és valamikor a kétezres évek elején jutottam először Apple-termék (ha jól emlékszem, akkor egy Power Mac G4 Quicksilver) közelébe. Az első találkozás annyira meghatározó lett, hogy 2006-ban egy eMac tulajdonosa lettem, a kapcsolatom (ami azért néha elég viharos volt) pedig azóta is tart a most éppen Tim Cook vezette céggel. De miért jövök most ezzel? Mert ma 20 éves az egykor nagyon színes és nagyon újító iMac, az én első Macem nagytestvére, aminek köszönhetően az Apple újra felkerült a térképre. 

Már történelem

Az Apple-nek nem ment mindig olyan jól mint mostanában, ez senki előtt nem titok, a kilencvenes években komoly problémákkal küzdöttek, és úgy döntöttek, visszahívják Steve Jobst, aki bő egy évtizeddel korábban távozott a cégtől. Jobs nem vacakolt, leállíttatta a termékek nagy részének a fejlesztését és mindössze négy termékcsaládra összpontosított, ebből kettő az átlagfelhasználókat célozta meg, és igen, az egyik ebből az iMac volt.

Az 1998 májusában bemutatott, majd augusztus 15-én a boltok polcaira kerülő G3 kezdő ára 1299 dollár volt. Az első hat hónapban bár csak 278 ezer darabot sikerült értékesíteni, de az első év alatt 800 ezer kelt el, ami a céges rekord lett a gépek darabszámának időarányban eladottak között - írja a Wikipédia.

És hogy miért volt annyira "forradalmi"?

Nem azért, mert egybe volt építve a gép és a monitor, ezt a koncepciót már az 1984-es Macintosh-nál ellőtték. Inkább azért, mert nem egy szürkés, bézses, szögletes akármi volt mint a készülékek akkoriban, hanem egy kerekded formájú, fehér és (eleinte csak) kék színben pompázó gép. (Köszönjük, Jony Ive!) A G3-at egyébként a tetejénél fogva meg lehet ragadni, a csatlakozók egy része el volt rejtve és két sztereó hangszóró is került bele. Persze azért voltak újítások, amiket nem fogadott mindenki olyan jól, floppy meghajtó például nem került a gépbe.

Hello!

Mivel az Apple-nél nagyon sok minden szól a vizualitásról, a küldetéstudatról, a marketingről, komoly energiákat fektettek a reklámkampányokba is, igaz, az utóbbi évekből nem igazán tudnánk olyat mondani, ami mély nyomokat hagyott bennünk, de ez most más kérdés.

Bár az Apple-Microsoft-IBM tánc jó pár évtizede tart, a cég 1998-ban, vagyis az iMac debütálásakor reklámkampányaiban  szállt bele először keményebben a PC-kbe - írja a Business Insider. (A Get a Mac kisfilmekre, amikben John Hodgman a PC és Justin Long a Mac, persze még majdnem egy évtizedet várni kellett.)

Ne dobd ki!

Ha te is szeretnél egy darabot a történelemből, érdemes körül nézni mondjuk eBay-en, ahol már 10 ezer forint alatt is találsz G3-asokat. Többségünk valószínűleg most is pöccre indul, és egészen jól el lehet velük boldogulni, de persze nem kell előírásszerűen használni őket, lásd a mellékelt videót:

Egy kis plusz

És végül, de nem utolsósorban egy kis popkulturális kitekintés. Azoknak, akik a 2000-es, vagy inkább az 1990-es évek előtt születtek, ha máshonnan nem, Jennifer Lopez első videóklipjéből talán ismerős lehet az iMac. Bizony, már annak is két évtizde, hogy Lopez úgy döntött, beindítja zenei karrierjét. Igaz, debütáló albuma, az On the 6 nem idén, hanem csak jövőre lesz 20 éves. Azért mi már előre gratulálunk, hajrá, csak így tovább! 

És nyilván, a Simpson család, illetve a Futurama készítői sem mentek el szó nélkül a hype mellett, az Engadget gyűjtése elég alapos ebben a témában - G3-sokat látni például a Thirty Minutes over Tokyo, a  Lisa Goes Gaga és a The D'oh-cial Network című részben is.

Mustra