Az Iparművészeti Múzeum Bringológia című kiállításának célja valami olyasmi volt, hogy bemutassa napjaink különleges kerékpárjait, és a kerékpározáshoz kapcsolódó dizájntárgyait, mert szerintük a "kerékpárra többé nem tekinthetünk egyszerű sport- vagy közlekedési eszközként". Nincs is ezzel baj, mert amúgy mi sem pusztán így tekintünk rá, ezért elmentünk a múzeumba megnézni, hogy akkor még hogyan is lehetne. Röviden: ha akarjuk, az egész világ a bringázás körül forog.

Az amúgy maximum háromnegyed órás sétával bejárható kiállítás a kortárs design szemüvegén keresztül mutat be variációkat arra vonatkozólag, hogy milyen amikor találkozik a művészet a praktikummal, röviden, hogy milyen (drága) kerékpárok vannak napjainkban a piacon hazánkban és a kiállítás anyagát adó 12 másik országban, és hogyan szivárgott át a városi kerékpáros életmód és kultúra a kiegészítő tárgyak tervezésébe is. Kísérletet tesz arra is, hogy bemutasson alternatív megoldásokat, ezek amúgy viccesek is tudnak lenni: itt van például pár darab Gianluca Gimini formatervező neten már ismertté vált Velocipedia projektjéből, amikor arra kért meg hétköznapi embereket, hogy skicceljenek fel egy kerékpárt, majd 3D-s grafikával, részletekbe menő pontossággal megrajzolta őket. Néhol szép, néhol működésképtelen szörnyszülött darabok lettek ebből, de pont az volt a lényeg, hogy mennyire másképpen látjuk (esetenként csak nézzük, de nem látjuk) mindannyian a biciklit. 

Izgalmas ötlet volt a Pedalfactory nevű holland cég Sandwichbike-ja, amit egészen apró darabokra szét lehet szedni, és amit a lakberendezési tárgyak ihlettek, és nem volt rossz a Csepelnek az a túrabringája sem, amit 1956 (!) körül készítettek és egy gyönyörű Dongó motort kapott, aminek a benzintankját a hátsó csomagtartóra szerelték. Imádtuk. Mutattak teherhordó bicikliket akkor és most, sőt Herman van Hulsteijn: “VH1” elnevezésű, limitált példányszámú csodája is ki van állítva, ami egyszerűen gyönyörű. Utánanéztünk, már 665 eurótól (kb. 210000 Ft) lehet nála biciklit kapni, de azt nehezen hiszem el, hogy a kiállított darab is csak ennyibe kerülne. Azért ne szomorkodjon, a magyaroknak is van saját, kézi építésű, kisszériás bringákat tervező és összelegózó mesterük: Merényi Dániel, amikor épp nem Grafitemberként rajzol, a Merényi bringákat készíti, és nem marad el velük olasz mesterei mögött. 

Kétségtelen tehát, hogy a Bringológia című tárlat felmutat pár érdekes darabot a múltból és a jövőből, inkább csak az a baj vele, hogy keveset. Hiányérzetünk ugyan nem feltétlenül támadt, de elnéztük volna még a különböző formatervezett bicikliket, a világ többi tájékáról is szívesen. Ottjártunkkor ráadásul pont egy bringashow-val egybekötött tárlatvezetés volt a sajtónak, amit a Múzeumok Éjszakáján, most szombaton már a nagyközönség is megnézhet, szóval ha még nincs programja estére, már csak a Hegeshow néven fellépő bike trial világbajnokok műsora miatt is érdemes az Iparművészetiben kezdeni a múzeumtúrát! A Bringológiát amúgy egész november 27-ig lehet megtekinteni, kedvcsinálóként addig is böngéssze végig galériánkat!

Mustra