Egészséges reggeliként tört világuralomra a Nutella

GettyImages-1065447234
Olvasási idő kb. 5 perc

Tíz emberből tíznek a Nutella márkanév ugrik be, ha a mogyorókrém szót hallja: kevés olyan márka van, amely ennyire uralja saját piacát. De minek köszönhető, hogy ez az édes, palacsintába való krém ennyire ismertté vált a világ szinte minden táján?

Ma már saját márkás változatainak se szeri, se száma, sőt, más nagy gyártók is készítik a maguk kakaós, mogyorós, kenhető finomságát, cukrászdai verziók mellett. A Nutella az ugyanakkor, amelyből két és fél másodpercenként adnak el egy üveggel, szóba sem jön, hogy bármely verziója utolérhetné népszerűségben. Minek köszönheti vajon ezt?

Innen indult a mogyorókrém története

Induljunk a kályhától – a második világháború végén a kakaó drága ritkaságnak számított, ezzel együtt az édesszájúak csokoládéhoz sem jutottak túl könnyen. A Ferrero Piemontból származó vállalkozásként, mondhatni, logikus lépésként nyúlt a mogyoróhoz ezekben a nehéz időkben – alig valamennyi kakaó és kiváló helyi mogyoró felhasználásával készítettek Giandujot márkanév alatt mogyorós édességet, melynek halmazállapota még szilárd volt. Ha azonban felszeletelték az egykori fogyasztók, rá is tehették bármire, ami édes feltét után kiáltott…

Sok háztartásban a Nutella szó a mogyorókrém szinonimája
Sok háztartásban a Nutella szó a mogyorókrém szinonimájajirkaejc / Getty Images Hungary

Az 1946-ban született finomságot öt éven át árusították így, majd SuperCrema név alatt elkezdték üvegbe tölteni, krémesebb, kenhetőbb állagúra hangolva a terméket. a mára ismert márkanevet 1964-ben kapta meg a krém, egy évvel később pedig megszületett az a forma, amely máig is a Nutellával jelent egyet.

A nutellásüveg alakját nemcsak a rajongók, hanem az egyszeri vásárló is azonnal felismeri, nem is törekszik a cég arra, hogy azon bármit is változtasson,

legfeljebb nagyobb méretben is gyártják az igazi nagyfogyasztóknak.

Négy trükk, és mindenki ismerte

De hogyan lett nemzetközi siker az idén hatvanéves márka? Az íz mellett az ügyes marketing sokat tett az ügy érdekében, a következő pontokban lehet a mogyorós krém sikerének titkát összefoglalni:

  • Egészséges reggelizőtermékként marketingelték: magas a cukor- és a zsírtartalma, a gyártó mégis mindig az egészséges összetevőkre helyezte a hangsúlyt, amikor a Nutelláról kommunikált. Kezdetben a Ferrero még úgy tálalta termékét, mint olyan krémet, amit gyakorlatilag bármire kenhetünk, de ez a fogyasztók egy komoly rétegénél nem talált célba. 2009-ben aztán egyértelműen a reggelizőtermékek piacára kezdtek fókuszálni, az adalékanyagoktól és színezékektől mentes termék ebben a csoportban pedig már nagyon is megtalálta célközönségét.
  • A popkultúra részévé váltak: a nutellás hackek és csodareceptek ma is ellepik a videómegosztó oldalakat, ráadásul van már Nutella-nap is, február 5-e, amikor különösen aktuális nutellás recepteket megosztani egymással és a nagyvilággal. A márkának csak a Facebookon 30 millió követője van, így nem meglepő, hogy az internetezőket ezzel rá lehet bírni arra, hogy egy újabb üveggel beszerezzenek az édességből. Online követőik számára változatos aktivitásokat is kínálnak időről időre, így folyamatosan bevonják őket a márka körüli eseményekbe, beszédtémát adnak nekik, ők pedig segítik a Nutella hírnevének öregbítésével a Ferrerót.
  • Igazi családi termékként prezentálja magát: marketingjében fontos szerepe van a családnak, ami a fogyasztó számára azt üzeni, biztonságos, jó terméket választ akkor, amikor egy üveg mogyorókrémet vesz le a polcról.
  • Az olasz válogatott mellé álltak: az olasz kultúra fontos része a futball, méltán büszkék nemzeti tizenegyükre, és ezt a Nutella is felismerte. 1988-ban a Squadra Azzurra szponzorai lettek három teljes évre, ami segített abban, hogy az egész világ megismerje a finomságot, ráadásul azt tipikusan olaszként, bónuszban pedig a sport miatt egészséges ételként tartsa számon.
Megjelenését nem nagyon cifrázzák, így is hűségesek hozzá a vevők
Megjelenését nem nagyon cifrázzák, így is hűségesek hozzá a vevőkNurPhoto / Getty Images Hungary

Egy gond van vele

Természetesen mindannyian tudjuk, hogy sokkal egészségesebb reggeli-alapanyagok is vannak mindannyiunk kamrájában, mint a Nutella, de azt is, hogy időnként azért ilyesmit is megengedhet magának az ember.

Egy olyan vád éri ugyanakkor a gyártót, mellyel nehéz vitatkozni, ez pedig a pálmaolaj felhasználása a termékben.

A gyártó Ferrero honlapján is olvasható, miszerint fenntartható forrásból származó pálmaolajjal készítik a terméket, de vannak, akiket ez nem győz meg teljesen.

A pálmaolaj ma az élelmiszer- és a kozmetikumgyártás egyik legnehezebben megkerülhető, széles körben felhasznált, sokféle név alatt említett, ugyanakkor az élővilágot károsító alapanyaga. A Dívány is többször írt már arról, milyen káros hatásai vannak – erdők kipusztításához vezet az igények kielégítését célzó, folyamatos pálmafa-telepítések sora, ezáltal állatok otthonai válnak az enyészetté. Ha valami veszélyt jelenthet a Nutellára, az talán éppen a pálmaolaj, és hogy használata a mogyorókrém kapcsán rivaldafénybe került. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy rengeteg termékben bújik még meg ez az alapanyag, melyeket nem állítottak annyira pellengérre, mint ezt, a jövő ugyanakkor az egyre környezettudatosabb ételeké is, így talán a Ferrerónak is el kell majd gondolkoznia azon, mivel válthatja ki az olaj jelenlétét termékében.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek