Flexitáriánus táplálkozás: Mi az? Miért jó? Hogyan kezdjem el?

Világunk sorsa a mi kezünkben van. Ez vitathatatlan. A mi döntéseinken és választásainkon múlik, hogy fog alakulni a Földünk jövője. A környezettudatos életmód egyik fontos alappillére a tudatosan megtervezett és átgondolt minőségi táplálkozás. Most mutatunk egy olyan étrendi formát, amelyről talán még nem is hallottál, de ha elkezdesz így enni, hatalmasat lépsz előre közös ügyünk, a Föld megmentése érdekében: ez a flexitáriánus táplálkozás.

Minden nagyobb változás nehéz. A hagyományos magyar étrend sok mindenben eltér a fenntartható táplálkozástól – hiszen minél kevesebb állati eredetű terméket fogyasztunk, annál fenntarthatóbb a táplálkozásunk –, ezért ha annak ellenére, hogy motoszkál benned a tenni akarás, te is a csendes és kevésbé radikális környezetvédők táborát erősíted, bizony nagy fejtörést okozhat az állati eredetű anyagoktól való teljes elfordulás. Nos, ebben az esetben a flexitáriánus táplálkozást pont neked találták ki.

De mi is az a flexitáriánus táplálkozás?

A flexitáriánus étrend olyan táplálkozási forma, amely nagyrészt növényi alapanyagokon nyugszik, de alkalomadtán megengedi az állati eredetű termékek, sőt a hús fogyasztását is. A hangsúly a mennyiségeken és az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának csökkentésén van.

Miért jó a flexitáriánus táplálkozás?

  • Mivel ez az étrend nem tiltja az állati eredetű táplálékok fogyasztását, könnyen elkezdhető és nem okoz akkora változást az életünkben, ami esetleg rosszul érintene minket, ugyanakkor a környezet szempontjából rendkívül jó hatású, hiszen a növényi alapú nyersanyagok előtérbe helyezésével elkezdünk fenntarthatóbb módon étkezni és élni.
  • A flexitáriánus táplálkozás nemcsak a környezetünket óvja, hanem az egészségünket is. A növényi eredetű alapanyagok fogyasztásával észrevétlenül megnöveljük a napi rostbevitelünket, márpedig a rostban gazdag étrend számtalan egészségügyi probléma, betegség kialakulását megakadályozza: többek között védi és karbantartja az emésztőrendszert, segít a megfelelő testsúly fenntartásában, csökkenti a koleszterinszintet, véd a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásával szemben, pozitívan befolyásolja a vércukorháztartást, és táplálja a bélrendszerben élő jótékony baktériumokat is.
  • A sok zöldség és gyümölcs fogyasztása elegendő vitaminnal és ásványi anyaggal lát el bennünket. A nyersen elfogyasztott növényi alapanyagokban található vitaminok minősége sokkal jobb, mint azoké, amelyeket megfőzünk, feldolgozunk. Ha a táplálkozásunk nem a növényeken alapszik, hajlamosak vagyunk megfeledkezni a nyers zöldségek és gyümölcsök napi beviteléről. Így viszont kikerülhetetlen a fogyasztásuk. Ráadásul a friss és zamatos növények a természet ajándékai, miért ne élnénk velük?
  • A flexitáriánus táplálkozás jót tesz a pénztárcánknak. Ugyan a zöldségek és gyümölcsök nem túl olcsók, ám ha elkezdünk környezettudatosabban gondolkozni, és elkezdjük felelősségteljesebben kialakítani az étrendünket, észrevesszük majd, hogy egy idő után mindig a lehető legtermészetesebb és legkevesebb feldolgozáson átesett élelmiszereket fogjuk inkább választani. Egyre kevesebb kényelmi és készételt vásárolunk majd, megpróbálunk otthon előállítani saját (és olcsóbb) alternatívákat, kreatívabbá válunk a konyhában, és kevesebbet is pazarolunk majd. Ráadásul kevesebb szemetet fogunk termelni, hiszen a növények sokkal tovább eltarthatók és felhasználhatók, így nem kell attól tartanunk, hogy valamit azért kell kidobnunk, mert megromlott.
  • Jót tesz a lelkünknek. Egyrészt mert tudjuk, hogy hatalmasat léptünk előre a fenntartható életmód és a környezettudatosság tekintetében, ami – megérdemelten – büszkeséggel fog eltölteni bennünket. Másrészt azért, mert ezzel az étrenddel nem fordítunk hátat a gyökereinknek és nem határolódunk el attól az életmódtól, amiben felnőttünk. A flexitáriánus táplálkozást követve részt tudunk venni a családi összejöveteleken, nem kell lemondanunk a hagyományos ünnepi ételekről, és bátran megehetjük azokat a mennyei finomságokat, amiket a nagyi küld, hiszen tudjuk, hogy az idő többi részében ezeket a ritka alkalmakat kompenzálni fogjuk azzal, hogy a mindennapjainkban a növényi étrendet választjuk.
  • Azzal, hogy néhanapján az étrendünkbe iktatunk tejtermékeket, tojást, halakat, húsféleségeket, nem kell vitamin- és ásványianyag-hiánytól tartanunk. A teljes egészében növényi étrendet követők bizonyos vitaminokból és ásványi anyagokból nem tudnak kellő mennyiséget bevinni, így külső pótlásra van szükségük. Ez azért van, mert vannak olyan anyagok, amelyek sokkal nagyobb mennyiségben vagy sokkal jobb minőségben vannak jelen állati eredetű élelmiszerekben, mint a növényekben. A flexitáriánusoknak emiatt nem kell aggódniuk, hiszen az étrendjükben ugyan ritkábban, de szerepelnek állati nyersanyagok. Ennek köszönhetően ez az életmód sokkal nagyobb szabadságot ad, mint egyéb alternatív táplálkozási formák.

Így kezdd el

Igazán nem olyan nagy erőfeszítés
Igazán nem olyan nagy erőfeszítésBeo88 / Getty Images Hungary

A flexitáriánus étrend kialakítása csak rajtad múlik. Mint ahogy a neve is mutatja, flexibilis/rugalmas, azaz úgy alakíthatod, ahogy te szeretnéd. A legfontosabb pont tulajdonképpen csak annyi, hogy próbálj meg minél több növényi alapanyagot fogyasztani és válassz minél kevesebb állati eredetűt.

Ha a gyakorlatba ültetjük, nézhet ki úgy ez az étrendi forma, hogy például hétköznap csak növényi eredetű élelmiszereket eszel, hétvégén azonban megengedheted magadnak a tejtermékeket, tojást esetleg húsféléket. De alakulhat úgy is, hogy az állati dolgokat csak kéthetente választod, vagy csak ünnepekkor, esetleg amikor hazalátogatsz a szüleidhez. Csinálhatod úgy is, hogy egyáltalán nem eszel többé húst, de a sajtról nem mondasz le. Minden csak tőled függ.

Kezdésként iktass be heti egy növényi napot, majd emeld heti háromra, végül legyen heti öt. Csökkentsd a tejtermékek fogyasztását, kísérletezz növényi húshelyettesítőkkel, készíts színes-illatos zöldséges ételeket, élvezd a természetes ízeket és zamatokat.

Egy idő után azt veszed majd észre, hogy nemcsak kreatívabb leszel a konyhában, de egyre ritkábban választasz majd állati eredetű alapanyagokat, és igazából hiányozni sem fog. Mindezt úgy, hogy tulajdonképpen csak néhány apróbb dolgon változtattál, miközben semmilyen jellegű (sem testi, sem lelki) hiányérzeted nem volt, és nem is lesz.

Mire vársz? Kezdd el még ma!

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra