Ez a trendi diéta árthat a szívednek

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Az időszakos böjt, vagyis az intermittent fasting, manapság sztár a fogyókúrás világban, mégis, új kutatások szerint egy bizonyos, nagyon szigorú diétaváltozat akár a szívünket is veszélyeztetheti.

Nemrégiben felkapottá vált az a diéta, amikor csak napi nyolcórás ablakban megengedett az evés, felborítva ezzel a legtöbb ember napi étkezési szokásait. Bár szervezetünk sokszor képes funkcionálni ennyi evéssel is, a friss kutatásban most először jelentkezett valódi aggodalom: hosszú távon ez a szigorú rendszer akár az infarktus rizikóját is megnövelheti.

A szívünk szempontjából nem biztonságos ez a diéta

A tanulmány több ezer felnőttet követett hosszú éveken át, és azt találta, hogy azok, akik naponta csak nyolcórás időszakban étkeznek, akár 135 százalékkal nagyobb valószínűséggel halnak meg szív- és érrendszeri okokból, mint akik 12-16 órás ablakban esznek – igaz, ezek az eredmények még további megerősítést igényelnek. Egy másik kutatás hasonló veszélyre hívta fel a figyelmet: több mint kétszeresre emelkedett a szívbetegség miatti halálozás kockázata a szigorú időzítésű étkezés esetén.

Az időszakos böjttel diétázóknál megnőhet egyes szívbetegségek kockázata
Fotó: lacaosa / Getty Images Hungary

A kutatók hangsúlyozzák: nem minden böjtforma ártalmas, de a túlzottan szűk étkezési ablakok, különösen a nyolcórás vagy annál rövidebb időszakok tartósan megterhelhetik a szívet, különösen akkor, ha valaki már eleve a veszélyeztetett csoportba tartozik.

A trendi diéta lehet, hogy vonzóan hangzik, de a szívünk nem szereti, ha túlságosan szigorú szabályokhoz van kötve. Ha időszakos böjtöt választunk, jobb, ha nem esünk túlzásokba, maradjunk inkább a nyugodt, ésszerű kereteknél, és ha szívproblémák is fennállnak, mindenképp kérjünk orvosi tanácsot. A szakemberek szerint a mértékletesség és egyéni alkalmazkodás lehet a hosszú távú siker és biztonság kulcsa.

Ha kíváncsi vagy rá, mely feldolgozott élelmiszerek egészségesebbek, mint ahogyan azt eddig hittük, olvasd el ezt a cikkünket is!

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Pásztor Liliána
Pásztor Liliána
Újságíró, szerkesztő
Pásztor Liliána a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció és média szakos hallgatója. 2024-ben csatlakozott a Dívány szerkesztőségéhez.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.