Demenssé tehetnek minket kedvenc ételeink

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A nem megfelelő táplálkozás is azon életmódbeli tényezők sorába tartozik, amelyek felelősek lehetnek az Alzheimer-kór kialakulásáért. Egyes ételek fogyasztása növelheti annak esélyét, hogy demenciát diagnosztizáljanak valakinél.

Nem csak a genetika, a környezeti feltételek is hozzájárulhatnak ahhoz, hogy valaki demenssé válik időskorára. Egyes élelmiszerek ebből a szempontból is fontos és veszélyes tényezők. 

Egy kutatás során 108, Alzheimer-kórban szenvedő beteg étkezési szokásait vizsgálták és hasonlították össze az egészséges embereket tömörítő kontrollcsoport ételpreferenciáival annak érdekében, hogy kiderítsék, melyek azok a fogások, amik hajlamosíthatnak a súlyos betegségre. 

Egyre magasabb a demenciával élők száma, az okokat még kutatják
Fotó: DGLimages / Getty Images Hungary

Az egészségtelen étkezés lehet a demencia oka

Az ausztrál Bond University és a Griffith University csapata által végzett elemzés szerint a betegség, valamint a húsalapú, feldolgozott élelmiszerek, például a hamburgerek és a pizzák között komoly összefüggés van. A vizsgálatok alapján kiderült, hogy a demens csoport tagjai általában kevesebb zöldséget és gyümölcsöt ettek, s a vörös- és fehérborfogyasztásuk is alacsonyabb volt, mint az egészséges emberek alkotta kontrollcsoporté. 

Idézőjel ikon

Az Alzheimer-kór már fiatalkorban elkezd az agyban kifejlődni, ami a nem kellően tudatos életmódnak köszönhető – mondta a tanulmány egyik biostatisztikus szakértője, Tahera Ahmed.

Mivel a demencia kialakulásának vizsgálatakor számtalan tényezőt figyelembe kell venni az edzettségtől az alvási szokásokon és a kapcsolódó betegségeken át a genetikai tényezőkig, ezért ezt a kutatást nem tekintik még szerzőik sem teljesen átfogó mértékűnek ahhoz, hogy egyértelmű következtetéseket vonjanak le az étkezési szokások és a betegség megjelenése között. Azt azonban hangsúlyozták, hogy az étkezési szokások hozzájárulhatnak az Alzheimer-kór kialakulásához. 

A túlzásba vitt pizzafogyasztás nem segít agyunk egészségének megőrzésében
Fotó: Boy_Anupong / Getty Images Hungary

Az vagy, amit megeszel

Bár ez a vizsgálat csak egy szelete annak a számtalan információnak, amivel a betegség okait illetően már tisztában van a tudomány, a legtöbb vizsgálat ugyanarra az eredményre jutott: az étkezés és az időskori elbutulás között hangsúlyos a kapcsolat. Az, amit eszünk, az évtizedekkel későbbi egészségünkre is hatással van.

A nyugati világban megszokott étrendet már korábban is sok esetben hozták összefüggésbe az Alzheimer-kór kialakulásának okaival, és azt is tudjuk, hogy az ultrafeldolgozott élelmiszerek bizonyos emberek kognitív hanyatlására egyértelmű hatással vannak. Ezek az ételek általában kevesebb tápanyagot és rostot, azonban több sót, zsírt és cukrot tartalmaznak, mint a frissen készített, növényi és állati eredetű alapanyagokból álló fogások. 

„A táplálkozási szokások hatással vannak az agy egészségére, és hozzájárulhatnak a szív- és érrendszeri problémákhoz, valamint az elhízáshoz, és rávilágíthatnak az egészségügyi problémák közötti kölcsönhatásokra” – összegezte a biostatisztikus. 

A kutatók folyamatosan dolgoznak az immár nyugati népbetegséggé vált demencia okainak feltárása érdekében. Az egyre nagyobb számú beteg ugyanis nemcsak az érintetteknek és családjuknak, de az egészségügyi ellátórendszernek is nagy kihívást jelent. 

Hazánkban mintegy negyedmillió embert érint az időskori elbutulás, ám az előrejelzések szerint ugrásszerűen nő meg az érintettek tömege a következő tíz év során. Világszerte mintegy 80 millió demens él, globálisan nézve még nagyobb a probléma, ugyanis 2050-re ennek duplájára saccolják a betegek számát. 

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Gerhát Petra
Gerhát Petra
Újságíró, szerkesztő
Gerhát Petra pályafutását vidéki televízióknál kezdte sportújságíróként. Művészettörténeti, néprajzi és társadalomtudományi tanulmányokat követően végzett oknyomozó újságíró képzést. Az elmúlt húsz év során politikai és történelmi témájú heti- és havilapoknál, illetve online magazinoknál is dolgozott. A Dívány mellett az Indamedia kisállatos magazinjai, a We love Dogz és a We love Catz újságírójaként is dolgozik, valamint a DOGZ Podcast műsorvezetője.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.