Ez az étrend mindössze 8 hét alatt csökkenti a biológiai életkorod

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy tanulmány megállapította, hogy a vegán étrend mindössze 8 hét leforgása alatt csökkentheti a biológiai életkort.

Ahogy öregszünk, azt kívánjuk, bárcsak megállíthatnánk az idő kerekét. Egy tanulmány eredménye azt mutatja, hogy ez bizonyos mértékig lehetséges, sőt biológiai értelemben akár fiatalabbá is válhatunk. A vegán étrend ugyanis csökkentheti a biológiai életkort, amely a kronológiai életkorral szemben nem életéveink számát, hanem az ember sejtjeinek állapotát, aktuális egészségét tükrözi.

Így hat a vegán étrend a biológiai életkorra

A tanulmány keretében, amely a BMC Medicine című tudományos folyóiratban jelent meg, a Stanford Egyetem kutatói összesen 21 egypetéjű ikerpárt vizsgáltak, akik egyaránt 39 évesek voltak. Arra szerettek volna választ kapni, hogy a növényi alapú étrend követése egy 8 hetes időszakon keresztül befolyásolhatja-e a biológiai életkort. A kísérlet időtartalma alatt az ikerpárok egyik tagja kizárólag növényi alapú vegán étrendet fogyasztott, míg a másik növényi és állati eredetű ételeket is evett.

A vegán étrend kedvező hatással lehet a biológiai életkorra
Fotó: Kseniya Ovchinnikova / Getty Images Hungary

A kutatók az eredményeket értékelve úgy találták, hogy

Idézőjel ikon

a vegán étrendet folytató résztvevőknél jelentősen csökkentek az általános biológiai öregedés markerei, köztük azok, amelyek a szív, a máj, a hormonrendszer és az anyacsere egészségéhez, valamint a gyulladásokhoz kötődnek.

„A vegán étrendet követők átlagosan két kilóval fogytak többet, mint azok, akik normál étrendet fogyasztottak – valószínűleg azért, mert a vizsgálat első négy hetében étkezéseik során 200 kalóriával kevesebbet vittek be. A kutatók szerint a megfigyelt fogyás szintén hozzájárulhatott a két csoport biológiai életkorában tapasztalható különbségekhez.

Mint ismert,a vegán étrend nem tartalmaz semmilyen állati eredetű élelmiszert, így például mézet vagy zselatint sem. Aki tehát úgy dönt, hogy vegán lesz, elsősorban diófélékkel, magvakkal, hüvelyesekkel, zöldségekkel, teljes kiőrlésű gabonafélékkel, gyümölcsökkel és szójával táplálkozik.

De mi köze a vegán étrendnek a sejtekhez és az öregedéshez? A háttérben az áll, hogy a növényi alapú étrend gyulladáscsökkentő hatású, ezáltal

valamelyest képest mérsékelni az öregedéssel járó káros hatásokat és szerepet játszhat az élettartam növelésében.

A növényi alapú étrendet már régóta összefüggésbe hozzák az egészségesebb élettel, mivel csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, illetve a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kutatásokból az is kiderül, hogy az állati eredetű élelmiszereket tartalmazó étrenddel összehasonlítva a vegán táplálkozás változatosabb bélflórához vezethet, ami

Idézőjel ikon

elősegítheti az általános egészséget és az életkor előrehaladtával javíthatja az életminőséget.

Kutatások szerint csökkenti a gyulladást és javítja az életminőséget
Fotó: 10'000 Hours / Getty Images Hungary

Lehetnek hátulütői is

Mielőtt a vegán életmód mellett döntenél, nem árt tudnod, hogy a teljes mértékben növényi táplálékokon alapuló étrendnek lehetnek bizonyos hátrányai is. Az egyik jellemző probléma a B12-vitamin hiánya, miközben erre az évek múlásával egyre nagyobb szükségünk van. A vegánok számára ezért a szakemberek B12-vitaminnal dúsított ételek fogyasztását vagy táplálékkiegészítők szedését javasolják.

A vegán étrend nem feltétlenül a legjobb választás azok számára sem, akiket bizonyos tápanyagok – ilyen a B12-vitamin mellett a vas vagy a cink – hiánya fenyeget, vagy egészségügyi állapotuk, például a csontritkulás miatt nagyobb mennyiségben igényelnek egyes tápanyagokat, mint a D-vitamin és a kalcium.

Idézőjel ikon

Érdemes figyelembe venni, hogy a hiányállapotok általában hosszú távon alakulnak ki, és tüneteik gyakran csak évek múltán jelentkeznek.

A szakemberek mindezek tükrében azt mondják, már a kisebb lépések is segíthetnek. A pozitív hatások akkor is megjelenhetnek, ha csak rövid időre térsz át a vegán étrendre. Sőt, azzal is kiaknázhatod a vegán étrend előnyeit, ha arra törekszel, hogy mindennap egy kicsit több zöldség-gyümölcsöt fogyassz, majd innen építkezel tovább – így esélyed lehet hosszabb, egészségesebb életet élni.

Ha már az öregedésnél tartunk, tudtad, hogy ha betartod ezt a 20 szabályt, akár 20 évvel tovább is élhetsz?

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.