Bőrrákot okoz ennek az egészségesnek hitt ételnek a túlzott fogyasztása

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Ha túlzásba visszük a halfogyasztást, az akár rákot is okozhat – a legfrissebb kutatási eredmények alapján az orvosok azt állítják, hogy a túl sok hal nem tesz jót az egészségnek, mert növeli a bőrrák kockázatát, és akár melanómát is okozhat.

Aki egészségesen táplálkozik, a sok zöldség és gyümölcs mellett gyakran beiktatja az étrendjébe a sovány húst és a halat is. Nem véletlenül, hiszen a halnak magas a fehérjetartalma, kevés benne a telített zsír, de annál több ómega-3 zsírsavban bővelkedik, továbbá gazdag D-vitamin-forrás is. Ezek alapján a hal egyértelműen az egészséges étrend része.

A napsugárzásnál is károsabb lehet 

A fentiek tükrében meglepő lehet annak a friss kutatásnak az eredménye, amely összefüggést mutat a halfogyasztás és a bőrrák kockázata között. Különösen érdekes ez annak fényében, hogy a melanoma legnagyobb ismert kockázati tényezője nem az étrend, hanem a káros napsugárzás. Éppen ezért, ha életünk során többször leégünk, akár meg is duplázhatjuk a melanoma kialakulásának esélyét. Nemrég azonban kiderült, hogy a halfogyasztás még ennél is nagyobb kockázatot jelent. 

A kutatók úgy vélik, a halfogyasztás növelheti a bőrrák kockázatát
Fotó: stock_colors / Getty Images Hungary

A melanoma a bőrrák legsúlyosabb típusa, évente több ezer ember haláláért felelős, az esetek száma pedig egyre szaporodik.

A kutatók állításukat, ami a halfogyasztás és a bőrrák közti kapcsolatra vonatkozik, egy 500 ezer ember bevonásával elvégzett vizsgálatra alapozzák. A résztvevők egészségi állapotát 15 éven keresztül követték nyomon, és megállapították, hogy a melanoma aránya 22 százalékkal magasabb volt azoknál, akik több, vagyis legalább hetente két-három alkalommal ettek halat. 

A bőrráknak több kockázati tényezője is van

A kutatók azonban hangsúlyozták, a fentiek alapján túl korai lenne végleges következtetést levonni azzal kapcsolatban, hogy a halfogyasztás mindenképpen melanomához vezet. A megfigyelés nem jelent elegendő bizonyítékot, mindössze utalhat az étrend és a rák közötti lehetséges kapcsolatra. 

orvos anyajegyet vizsgál egy beteg vállán
A melanoma a bőrrák legsúlyosabb típusa
Fotó: damiangretka / Getty Images Hungary

A melanoma kockázatát ugyanis számos egyéb tényező befolyásolja. Ilyen például a napsugárzás, ami lakóhelytől függően változik. Az elemzés azonban nem vette figyelembe ezt a kulcsfontosságú tényezőt, ahogyan arról sem gyűjtöttek információkat a kutatók, hogy az évek során kinek hányszor égett le a bőre, ki használt és ki nem fényvédőt, pedig ezek mind fontos információk a melanoma kockázata szempontjából. Mindemellett a kutatók a bőrtípusra vagy az anyajegyek számára sem kérdeztek rá, pedig ezek is nagyon fontosak, miután a világos bőr és a sok anyajegy növeli a melanoma kockázatát. 

A rák kialakulását befolyásolják továbbá a halakban felhalmozódott szennyezőanyagok, ilyen lehet például a higany vagy az arzén.

Együnk halat, töltsünk kevesebb időt a napon

A tanulmányt készítő kutatók eredményeik ismeretében sem javasolják, hogy drasztikusan csökkentsük a halfogyasztást. Ahhoz ugyanis további vizsgálatokra van szükség, hogy megerősítsék azt a tényt, hogy bizonyos halfajták befolyásolják a melanoma kockázatát, továbbá, hogy meghatározzák, a halakban lévő bizonyos szennyeződések valóban felelősek lehetnek a bőrrák kialakulásáért.

A fényvédő használata segíthet a bőrrák megelőzésében
Fotó: Catherine Falls Commercial / Getty Images Hungary

A betegség elkerülése érdekében javasolt inkább a napon töltött időt csökkenteni, vagy fényvédő krémet használni, ha szeretnénk megóvni bőrünk egészségét.

A bőr öregedését megelőzhetjük azzal is, ha rendszeresen iszunk fehér teát, ami segít elkerülni a stroke-ot is. Ha szeretnéd tudni, hogy ez a forró ital mi mindenben támogatja még az egészségünket, olvasd el az erről szóló cikkünket is.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.