Kedvenc reggelink növelheti a demencia kockázatát

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy friss kutatás szerint a kognitív hanyatlás összefüggésbe hozható a rizsben és a zabpehelyben lévő jótékonyként számontartott tápanyagokkal. Ez pedig azt jelenti, hogy az egészségesnek hitt gabonafélék növelhetik a demencia kockázatát.

A General Psychiatry folyóiratban megjelent tanulmány szerint akár már egy tál gabonapehely is hozzájárulhat a demencia kialakulásának kockázatához. A kutatók ugyanis összefüggést találtak a B1-vitamin, a gabonafélékben gyakran előforduló tiamin és az egészséges emberek kognitív hanyatlása között az életkor előrehaladtával.

Nem csak a gabonapehellyel kell vigyázni

A tiamin vagy közismertebb nevén a B1-vitamin a szénhidrátok, zsírok és alkoholok lebontásához és átalakításához, valamint a szívizom és az idegsejtek megfelelő működéséhez szükséges vitamin. Az esszenciális B1-vitamin megtalálható bizonyos élelmiszerekben, ilyenek például a népszerű, reggelire fogyasztott gabonapelyhek, a teljes kiőrlésű gabonák, a hüvelyesek, a máj és a lazac. Emellett pedig vannak olyan élelmiszerek, melyekhez egészségügyi kiegészítőként, adalékanyagként adják hozzá.

A reggelire fogyasztott gabonapehelyben lévő B-vitamin mértékkel fogyasztva támogatja az egészségünket
Fotó: mikroman6 / Getty Images Hungary

A kutatók vizsgálati eredményei alapján az embereknek meghatározott mennyiségű, pontosan napi 0,68 mg tiamint kellene fogyasztaniuk, ellenben a túl sok vagy túl kevés B1-vitamin potenciálisan hozzájárulhat a mentális hanyatláshoz.

A kutatók minderre akkor figyeltek fel, amikor egy másik B-vitamint, a niacint összefüggésbe hozták a szívrohammal és a szélütéssel. 

Az optimális mennyiséggel elkerülhető a demencia

A B1-vitamin nem megfelelő bevitele összefüggésbe hozható bizonyos egészségügyi problémákkal. Kiderült, hogy a túl sok és a túl kevés tiamin elfogyasztásának is lehetnek negatív következményei, hiszen mindkettő az agy neuronjainak elégtelen energiaellátásához vezethet, ami ronthatja a kognitív funkciókat. A problémát az jelentheti, hogy egy átlagos tál dúsított gabonapehely 1,2 mg tiamint tartalmaz.

A túlzásba vitt B1-vitamin-fogyasztás ronthatja a kognitív képességeket
Fotó: Ableimages / Getty Images Hungary

A tiaminbevitel kapcsán elvégzett legfrissebb kutatás egyúttal rávilágít az optimális tiaminfogyasztás fontosságára annak érdekében, hogy időskorban elkerülhető és megelőzhető legyen a kognitív hanyatlás.

A vizsgálat során a kutatók a Kínai Egészségügyi és Táplálkozási Felmérés adatait elemezték. A kutatásba 3100 embert vontak be 1989 és 2011 között, akiknek ez idő alatt nyomon követték az étrendjét, illetve négy alkalommal kognitív tesztet is ki kellett tölteniük. A vizsgálati alanyok átlagéletkora 63 év volt, a tesztek főként szavak felidézését és számmintázatot tartalmaztak. 

A nyomon követés során kiderül, hogy a tiaminfogyasztás és a kognitív tesztek pontszámai összefüggésbe hozhatók.

A vizsgálati alanyok átlagos tiaminbevitele napi 0,93 mg volt, ám a tesztek kiértékelése azt mutatta, hogy ideális mennyiségnek a napi 0,68 mg bizonyult, és már a napi 0,6 mg és 1,00 mg közötti tartomány határértékei is minimális kockázattal jártak. A biztonságos határ feletti napi 1,0 mg-os adag azonban egyértelműen pontszámcsökkenéssel járt a tesztek kitöltése során.
A kutatás további érdekessége, hogy a gondolattársítások erősebbek voltak az elhízott, magas vérnyomású vagy nem dohányzó embereknél. 

Előnyei miatt nem elhanyagolható

Egy másik tanulmány szerint, amely szintén egy B-vitamint, a niacint vagyis a B3-vitamin egészségügyi hatásait vizsgálta, azt találták a kutatók, hogy összefüggésbe hozható a szívrohammal, a szélütéssel és a szívbetegségekkel. A tiaminhoz hasonlóan a niacin is megtalálható a reggeli gabonapelyhekben és a vitaminnal dúsított termékekben. 

A B-vitamin mérsékelt fogyasztásával a szívbetegségeket is megelőzhetjük
Fotó: andreswd / Getty Images Hungary

A témában azonban további vizsgálatokra van szükség, hiszen a tiaminnak számos egészségügyi előnye van, egyebek között erősíti az immunrendszert, szabályozza a vércukorszintet, segíti az emésztést, valamint a szív egészségét, és növeli az energiát.

A banán nemcsak egy könnyen beszerezhető gyümölcs, hanem egyúttal egy kiváló vitaminforrás is. Ennek ellenére nem fogyaszthatja bárki. Ha szeretnéd tudni, kinek és mikor érdemes kiiktatnia az étrendjéből a banánt, olvasd el az erről szóló cikkünket is.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.