Ez a gyulladáscsökkentő élelmiszer veszélyes a gyomorra, vigyázz vele

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A kávé pörkölésének nagyobb jelentősége van, mint gondolnád: ilyen hatással lehet rád.

Köztudott, hogy a mértékletes kávéfogyasztás bizonyos előnyökkel járhat, és amellett, hogy csökkenti a gyulladást, többek között a szív- és érrendszer egészségére is jótékonyan hathat. De nem csak az számít, hogy mikor, mennyi kávét iszol, sok múlhat a pörkölési módján is.

Ennyit számít a kávé pörkölése

A pörkölés egy hőkezelési eljárás, amely kiemeli a zöld kávébabban természetesen előforduló ízeket és aromákat. Az enyhe vagy világos, illetve a közepes pörkölésű kávék lágyabb ízeket, míg a sötétebbek dominánsabb, karakteresebb ízeket mutatnak.

A pörkölés a kávé antioxidáns-tartalmát is befolyásolja
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

A háttérben lezajló kémiai folyamatok ugyanakkor nem csupán a kávé színére és ízprofiljára vannak hatással, de antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságait, illetve savasságát is befolyásolják. Lássuk a fő különbségeket.

Antioxidáns-tartalom

A rövidebb ideig tartó világos pörkölés előnye, hogy a kávéban így nagyobb mennyiségű polifenolként ismert antioxidáns marad. Egyes tanulmányok szerint

minél hosszabb ideig pörkölik a kávébabot, annál kevesebb polifenol lesz benne.

Másfelől viszont az antioxidánsok aktivitása a pörkölési szinttel arányosan növekszik. Ez azt jelenti, hogy a sötét pörkölésű kávé a kevesebb polifenol ellenére összességében erőteljesebb antioxidáns hatással rendelkezhet.

Gyulladáscsökkentő tulajdonságok

Egy másik tanulmány a fentiekkel ellentétben arra jutott, hogy a világos pörkölésű kávé gyulladáscsökkentő hatása jelentősebb – bár az eredmény nem humán vizsgálatokon, hanem laboratóriumi teszteken alapult.

„Tudjuk, hogy az antioxidánsok számos egészségügyi probléma ellen védenek. És azt is tudjuk, hogy sok krónikus betegségnek a gyulladás az alapja – legyen szó a cukorbetegségről, a szívbetegségről, a rákról vagy az olyan neurológiai betegségekről, mint az Alzheimer-kór. De ezek a betegségek progresszív előrehaladásúak, és hosszú idő alatt alakulnak ki, így egy kémcsöves vizsgálatból nem lehet messzemenő következtetéseket levonni” – értékelte az eredményt dr. Sampath Parthasarathy, a Közép-Floridai Egyetem korábbi kutatója.

A sötétebb pörkölés kíméletesebb a gyomorral
Fotó: Liudmila Chernetska / Getty Images Hungary

Savasság

A kávé irritálhatja a gyomrot, ezért fogyasztása egyeseknél a gyomorsav-szekréció következtében gyomorégést okozhat. A kutatók ezzel összefüggésben azt is megfigyelték, hogy a sötétebb pörkölésű kávék kíméletesebbek a gyomorral, ami fordítva is igaz. Vagyis a

világos pörkölésű kávé ugyan több gyulladáscsökkentő vegyületet tartalmaz, de savasabb, ezért gyomorégést okozhat.

Koffeintartalom

Vannak, akik úgy gondolják, hogy minél sötétebb a pörkölés, a kávé annál több koffeint tartalmaz, ám ennek semmi valóságalapja nincs. Egy tanulmány az arab kávé összetételét elemezve megállapította, hogy az enyhe, közepes és erős pörkölésű kávé koffeintartalma egyaránt 1 százalék körül alakul – bár az érték az előbbi kettő esetben valamelyest magasabb.

Az egyes kávéfajták koffeintartalmárólalábbi cikkünkbőltájékozódhatsz.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Kövess Péter
Kövess Péter
Vezető szerkesztő
Kövess Péter Balázs marketing- és reklámügyintéző képesítést szerzett, majd a Kodolányi János Főiskola kommunikáció és médiatudomány szakán végezte tanulmányait. A sajtóban már 20 éve dolgozik, pályafutása során újságíró-szerkesztőként több országos print lapnál is megfordult, ezt követően az online médiában helyezkedett el. A Dívány legrégebbi munkatársaként 2017 óta erősíti a csapatot, 2024-től vezető szerkesztőként is.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.