Ha jót akarsz, mostantól ne tegyél banánt a turmixba: ezt teszi a szervezeteddel

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Szerencséd van, ha szereted a turmixokat, hiszen egy ízletes gyümölcs- és zöldségturmix nagyszerű módja lehet annak, hogy hozzájuss a létfontosságú vitaminokhoz. Nem mindegy azonban, hogy mit mivel keversz.

A kaliforniai egyetem kutatói szerint a turmixok bizonyos összetevőinek keverése befolyásolhatja, hogy a szervezeted kap-e tápanyaglöketet.

Enzimek hatásait vizsgálták

Royal Society of Chemistry Food and Function című folyóiratban közzétett, friss tanulmányban turmixok segítségével vizsgálták, hogy a sok gyümölcsben és zöldségben található enzim, a polifenol-oxidáz (PPO) különböző szintjei hogyan befolyásolják az élelmiszerekben lévő flavanolok szervezet által felszívódó mennyiségét. De ahhoz, hogy megértsük a kutatás részleteit, fontos tisztáznunk, hogy mik is azok a flavanolok, és mi fán terem az a bizonyos PPO.

Egy friss kutatásban azt vizsgálják, hogy a gyümölcsökben található enzimek hogyan befolyásolják a felszívódást
Fotó: Peter Dazeley / Getty Images Hungary

Egy enzim, amitől bebarnul a felszeletelt alma

A flavanolokat elsősorban a szívre és a kognitív egészségre gyakorolt jótékony hatásairól ismerjük. Emellett gyakori turmixösszetevők, és természetes módon megtalálhatóak az almában, a körtében, az áfonyában, a szederben, a szőlőben és a kakaóban.

Idézőjel ikon

A PPO-ról azt a legkönnyebb megjegyezni, hogy ez az az enzim, ami miatt megbarnul a felszeletelt alma és a meghámozott banán, ezekben a gyümölcsökben tehát természetesen is fordul elő.

A barnulás egyébként akkor következik be, amikor a PPO-t tartalmazó élelmiszert levegő éri, feldaraboljuk vagy összezúzzuk. 

A PPO enzim miatt barnul be a felvágott alma
Fotó: Aviavlad / Getty Images Hungary

Banán kontra bogyós gyümölcsök

A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy a különböző PPO-tartalmú gyümölcsökből készült, frissen készített turmixok fogyasztása befolyásolja-e a szervezet számára elérhető flavanolok mennyiségét. Ehhez a kutatás résztvevőinek egy magas PPO-aktivitással rendelkező banánból, valamint egy jóval alacsonyabb PPO-tartalmú bogyós gyümölcsökből készült turmixot kellett meginniuk. Az italfogyasztók ezek mellé egy flavanolkapszulát is bevettek. 

Meglepő eredmény

A kutatók a vizsgálat előtt vér- és vizeletmintákat is elemeztek, hogy megmérjék, mennyi flavanol volt jelen a turmix- és tablettafogyasztók szervezetében, így láthatták, esetlegesen hogyan változnak a mért értékek.

A tanulmány készítői megállapították, hogy a banános turmixot ivók szervezetében 84 százalékkal volt alacsonyabb a flavanolok szintje, mint azokéban, akik bogyós gyümölcsös nedűt kortyoltak. 

„Nagyon meglepődtünk azon, hogy már egyetlen banán is milyen gyorsan csökkentette a turmixban található, valamint a szervezetben felszívódó flavanolok szintjét” – mondta Javier Ottaviani táplálkozástudományi szakértő, hozzátéve: a kapott eredmények azt mutatják, hogy az ételkészítés és az ételkombinációk igenis befolyásolhatják az élelmiszerekben lévő étrendi vegyületek felszívódását.

A banános turmixot fogyasztók szervezetében 84 százalékkal volt alacsonyabb a flavanolok szintje
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

Mit mivel érdemes kombinálni?

A Táplálkozási és Dietetikai Akadémia tavaly kiadott étrendi ajánlása szerint tanácsos napi 400–600 milligramm flavanolt fogyasztanunk. Ottaviani szerint a banán továbbra is nagyszerű gyümölcs, de az eredmények ismeretében úgy véli, hogy érdemes a turmixokat ezentúl úgy elkészíteni, hogy a flavanolokban gazdag gyümölcsöket lehetőleg alacsony PPO-aktivitású összetevőkkel – például ananásszal, naranccsal, mangóval vagy joghurttal – kombináljuk. Azoknak, akik banános vagy más, magas PPO-aktivitású gyümölcsökkel és zöldségekkel szeretnék elfogyasztani a turmixukat, azt javasolja, hogy

Idézőjel ikon

ne vegyítsék flavanolban gazdag gyümölcsökkel, például bogyós gyümölcsökkel, szőlővel vagy épp kakaóval.

A banánt nem érdemes bogyós gyümölcsökkel kombinálni
Fotó: Oscar Wong / Getty Images Hungary

Segíthet a jövőbeni kutatásokban

A tanulmány friss eredményei megannyi jövőbeni kutatás alapjául szolgálhatnak, akár a teafogyasztással kapcsolatos vizsgálatokban is segíthetnek. A tea ugyanis a flavanolok egyik fő étrendi forrása, és attól függően változnak azok felszívódási tulajdonságai, hogy hogyan készítjük el.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Hrdina-Bárány Zsuzsi
Hrdina-Bárány Zsuzsi
Főszerkesztő-helyettes
Hrdina-Bárány Zsuzsi, bár rádiós szakirányon végzett, a kommunikáció szak után nyomtatott sajtónál helyezkedett el. Kilencévnyi napilapozás után az online médiában találta meg a helyét: elsőként egy női magazinban dolgozott újságíróként, szerkesztőként és rovatvezetőként, majd három évig egy anyáknak szóló portál főszerkesztői feladatait látta el. Pályafutása során szövegíróként és olvasószerkesztőként is gyűjtött tapasztalatokat, valamint könyvek szerkesztésében is részt vett. 2026 januárjától a Dívány főszerkesztő-helyettese.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.