A fagyievés csökkenti a szívbetegségek kockázatát, de sokan óvatosságra intenek a kutatást illetően

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Amikor egy kisgyerek életében először megnyal egy fagylaltot, azt mondja: pfújj, ez hideg! De aztán valahogy mégis, kisvártatva jutalomfalattá avanzsál a fagyos édesség. Mindenki nagy kedvencére gondolhatunk nyári hűsítőként vagy ínycsiklandó desszertként, de semmiképp sem egészségmegőrző vagy betegségmegelőző alternatívaként tartjuk számon. Bizonyos klinikai kutatások szerint ez talán hiba.

Itt van például a joghurt. Az is lehet hideg és kellemes gyümölcsízű. Ugyan nem annyira népszerű, mint a fagyi, cserébe abszolút egészséges táplálékként él képzeletünkben. Miért ilyen rossz a fagyi PR-ja a tudományos élet képviselői szándékából, ha közben már korábbi klinikai kutatások kimutatták, hogy cukorbetegek esetében csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, valamint azt, hogy túlsúlyos egyéneknél a cukorbetegség előszobájaként ismert inzulinrezisztencia rizikóját is alaposan visszaveti?

Egészséges étel a fagyi?

Amikor David Marritt Johns, a Columbia Egyetem Orvosszociális Tudományok Tanszékének közegészségügy-történésze leporolt egy 2018-as Harvard-tanulmányt a fagylaltozás jótékony egészségügyi hatásairól, lefagyott. Hiába állt világosan az eredmények között a megállapítás, hogy 

napi 64 g fagylaltfogyasztás csökkenti cukorbetegek esetében a szívbetegségek kialakulásának rizikóját,

a fagyilobbi túlságosan hidegen hagyta a tudományos élet munkatársait ahhoz, hogy elolvadjanak tőle. Így aztán nem is verték nagydobra a felfedezést, amelynek boncolgatása során a kutató rájött, hogy az nem is az egyetlen, hasonlóan kedvező kimenetelű tudományos eredmény a fagyos desszert pozitív élettani hatásaira nézve.

Egészséges étel, vagy sem, a fagyit sokan imádják
Fotó: JulPo / Getty Images Hungary

Vagy mégsem egészséges étel?

A londoni Queen Mary University vezető klinikai oktatója, John Ford közegészségügyi orvos hamar leforrázta a fagylaltot. Doktor Ford azzal érvel, hogy a fagylaltevés egészségre gyakorolt jótékony hatásainak vizsgálatai csalóka eredményeket is hozhattak, hiszen, a fagylaltfogyasztó lehet, hogy éppen egy csokoládétorta helyett választotta a fagylaltot, vagy éppen néhány kilométer reggeli kocogás után vette azt magához hűsítőül, vagyis a teljes kép ismeretének hiányában, csupán a fagylaltfogyasztás tényéből nem vonhatunk le messzemenő következtetéseket még akkor sem, ha a fagylalt glikémiás indexe a barna rizsével vetekszik.

Ugyanerre figyelmeztet dr. Duane Mellor, az Aston Medical School vezető oktatója és dietetikusa, aki szerint szintén hiba volna egyetlen élelmiszerre vonatkozó megállapításokat tenni az összes részlet ismerete nélkül, miközben étkezési repertoárunk is éppoly széles, mint életmódunk vagy napi rutinunk.

A tudományos vita a fagyiról még nem ért véget… Getty Images Hungary
Fotó: skynesher

Ami legalább biztos…

Az orvostudomány képviselői abban viszont egyetértenek, hogy a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás fontos szerepet játszik az egészség megőrzésében.

„Valóban így van!” – erősíti meg kérdésünkre dr. Milák Eszter orvostudományi szakértő, aki hozzáteszi:A változatos és kiegyensúlyozott étrend rendkívül fontos egészségünk megőrzésében. Vannak olyan életfontosságú tápanyagok, amelyeket a szervezet nem képes előállítani. Ezeket csak az egészséges és változatos táplálkozás során tudjuk szervezetünkbe juttatni. Az étrend kiegyensúlyozottsága pedig ezen tápanyagok megfelelő mennyiségét, arányát fedi, biztosítandó az egészség és a jóllét fenntartásához szükséges fehérje, szénhidrát, zsír, vitaminok, ásványi anyag és víz bevitelét. Mindezen tápanyagoknak ugyanis külön-külön saját funkciói vannak az emberi szervezetben. Vagyis, még ha a fagylaltról minden kétséget eloszlatóan be is bizonyosodna, hogy valóban egészséges étel, mellette, mint minden igazán kedvező élettani hatású étel mellett is, az egészséges táplálkozás (a táplálkozási irányelvek betartása) és a helyes életmód (testmozgás, a dohányzás mellőzése, a mértékletes alkoholfogyasztás stb.) továbbra is mindenki számára kiemelkedően fontos célok maradnak.”

Molnár-Zolnay Fruzsina
Molnár-Zolnay Fruzsina
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.

Testem

Daganatos betegséget is jelezhet a gyakori vizelési inger: ilyenkor kell orvoshoz fordulni

Gyakran jár ki a párod vagy férfi családtagod éjszaka? Akadozik, vagy nehezen indul a vizelete? A legtöbb férfi hajlamos az öregedés számlájára írni a kellemetlen vizelési panaszokat, pedig a háttérben egy sokkal sötétebb probléma, a prosztatarák is állhat. Mivel Magyarországon nincs a betegségre szervezett, automatikus szűrési program, a diagnózis szinte kizárólag az érintetteken múlik. Milyen apró jelekből ismerhető fel időben a baj, miért csalóka a vérvételes PSA-teszt, és miért kötelező 45 év felett évente egyszer rászánni azt a pár percet az urológiai vizsgálatra?

Világom

Változik a Nap „szívverése” – a Földön is érezni a hatását

A Nap belsejében folyamatos mozgás zajlik, de ennek intenzitása ciklikusan változik. A 11 éves ciklusoként egy aktívabb időszakot egy kevésbé aktív követ, ám az utóbbi két ciklus során valami elkezdett megváltoznil – ez pedig hatással van az „űridőjárásra” és a bolygónkra is.

Önidő

Indul a foci vb magyarok nélkül: 156 ezres miniállam is kivívta a részvételt

Ma kezdődik a 2026-os labdarúgó-világbajnokság, amelyet ezúttal három ország – az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada – közösen rendez. A magyar válogatott ugyan ismét lemaradt a tornáról, de így is bőven akadnak olyan történetek és újdonságok, amelyek különlegessé tehetik a következő heteket a futball szerelmeseinek.

Életem

Ekkora vám sújtja júliustól a temus csomagokat: minden, amit tudnod kell

Július 1-jétől új költséggel kell számolniuk azoknak, akik EU-n kívüli webáruházból, például Temuról, Sheinről vagy AliExpressről rendelnek: a 150 euró alatti csomagokra termékkategóriánkként 3 eurós vám kerül. Ha egy küldeményben többféle termék van, a 3 eurót termékkategóriánként kell megfizetni.

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.