Hetvenedik tanévét kezdte meg idén a Baross Imre Artistaképző. Az intézményben artistaművészi pályájukra készülő gyerekek nemcsak szakmai oktatásban részesülnek, hanem párhuzamosan teljesítik közismereti tantervük követelményeit is. Nem is akárhogy: tanáraik kifejezetten keresik a két terület összekapcsolásának lehetőségeit. A jubileumi (tan)évadot Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényének cirkuszszínházi adaptációjával nyitották meg az iskola nagygimnazistái. A főpróbán mi is ott voltunk, hogy megnézzük, hogy fordítják le a klasszikust a modern cirkusz nyelvére.
A Bűnök és bűnhődések címmel bemutatott előadásban szereplő 10.,11. és 12. osztályos diákok artistaszereik segítségével nyolc képet jelenítettek meg a történet egy-egy kiemelkedő konfliktusára reagálva. A röhnrádon a Razumihint alakító Bényei Máté Barnabás dolgozik.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Az előadás több hónapos próbafolyamat eredményeképp született meg. Az egyébként 11. osztályban kötelező regény szövegével szerepeiken keresztül nagyon alaposan megismerkedtek a diákok. Ez alapvető fontosságú ahhoz, hogy megtalálják saját olvasatukat is.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Aljona (Szöllősi Sztella) vádlón mered Raszkolnyikovra. Az előadás rendezője, Szántai Edina a tizenegyedikesek magyartanára és osztályfőnöke is, nem véletlen, hogy ez a darab is egy osztályprojektből nőtte ki magát önálló cirkuszszínházi előadássá. A bűn körébe zárt Raszkolnyikovot alakító Buti Gordon tizedikes, az őt folyamatosan kísértő lidércek többsége egy évvel idősebb.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Az előadás bemutatója egyben a jubileumi évad megnyitója is volt. Ez az összekapcsolás jól mutatja, hogy a lírai, színházi elemeket is integráló újcirkusz a mai cirkuszművészet egyik jellemző fejlődési iránya, és hogy ebben kiemelkedő szerepe van a színészi játéknak is. Még akkor is, ha itt nem a szavak, hanem a testek, a gesztusok, a mozdulatok beszélnek.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Szonya (Tarba Patrícia) és Anyuska (Hanusz Dóra) ebben a jelenetben szintén nem szavakkal, hanem mozdulataikkal jelenítik meg a karakterüket.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Raszkolnyikovot Porfirij (Török Gergő) vallatja. Az, ami a szövegben csavaros, fifikás, a bűnöst az őrületbe kergető vallatás, itt a mozdulatok sokféleségében köszön vissza: Porfirij vallat állva, ülve, kúszva, arcba mászva.
Raszkolnyikov és Szonya szerelmi jelenetének líraiságát nemcsak a háttér, de artistaszerük is kiemeli, így lesz igazán éteri, ami köztük történik.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Anyácska és Dunya jelenetében Hanusz Dóra és Nyerges Anna mutatja be a két nő közötti szoros kapcsolatot.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Az artistaeszközök nemcsak változatossá, izgalmassá teszik az előadást, de nagyon erős szimbolikájuk is van, amit az előadásban remekül ki is használnak: itt épp Dunya van egy konfliktus kellős közepén, balra mellette a Szvidrigajlovot alakító Turóczi Levente.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Az uzsorásnő, Aljona alakja többször visszatér amikor Raszkolnyikovot mardossa a bűntudat.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Az egyik nagyon szépen megkomponált jelenetben szintén vele, az ő rémképével viaskodik a főhős, aki csaknem eszét veszti a gyötrődéstől. A háttérben lidércek és Lizaveta (Lauri Vivien)
Fotó: Ruzsovics Dorina
Van feloldozás. Nemcsak a bűnbánat és a vallomás, de Szonya szerelme is gyógyít.
A diákok felkészítő tanárai Kőműves Tibor, Losonczi György, Murai Noémi, Paál Krisztina, Szilágyi Gyula, Tóth Edit, Végh Erika és Zboray Éva voltak. A bemutatón viselt jelmezeket Polyák Eszter, a díszletet Fazekas Éva készítette.
Fotó: Ruzsovics Dorina
Hetvenedik tanévét kezdte meg idén a Baross Imre Artistaképző. Az intézményben artistaművészi pályájukra készülő gyerekek nemcsak szakmai oktatásban részesülnek, hanem párhuzamosan teljesítik közismereti tantervük követelményeit is. Nem is akárhogy: tanáraik kifejezetten keresik a két terület összekapcsolásának lehetőségeit. A jubileumi (tan)évadot Dosztojevszkij Bűn és bűnhődés című regényének cirkuszszínházi adaptációjával nyitották meg az iskola nagygimnazistái. A főpróbán mi is ott voltunk, hogy megnézzük, hogy fordítják le a klasszikust a modern cirkusz nyelvére.