Ennyiből jön ki egy családi nyaralás az Adrián

Két kisgyerekkel vágtunk neki a horvát tengerpartnak, és életemben először számoltam össze, hogy mennyit költünk fagyira a nyaraláson.

Eddig minden nyaralásom úgy alakult, hogy önellátóak voltunk, de még sosem számoltam össze, hogy pontosan mennyibe is kerül az az egy hét. Idén ráadásul emeltük a tétet, és már két gyerekkel (2 és 4 évesek) kiegészülve látogattunk el a horvát tengerpartra. Mindig is érdekelt, hogy a csábító, repülős vakációkhoz képest mennyibe kerül egy apartmanos nyaralás az Adrián, ezért úgy döntöttem, összeírom, mire mennyit költünk. A konklúzió tömören: egyelőre maradunk a szomszédban.

Utazás

Nyaralásuk helyszíne a Krk sziget déli csücskében lévő Baška volt. Ez Budapestről 540 kilométerre van, és az út nagy része autópálya. Korábbi tapasztalataink alapján a horvát szakaszon nem készpénzzel vagy kártyával fizettünk, hanem még itthon béreltünk egy ENC készüléket, amivel sokkal gyorsabban tudtunk haladni a pályakapuknál. Ezt a kis kütyüt a visszapillantó mögé kell felragasztani, és a kapuhoz kérve csak annyit hallasz, ahogy pittyen, és már nyílik is a sorompó. Az ENC-vel rendelkező gépjárműveknek külön sorokat tartanak fenn, és míg a többi kapunál hosszú sorok álltak, addig ezeknél maximum néhány autó volt.

Baska, Krk
Baska, KrkShutterstock

A hazai szakaszon az autópályáért 2975 forintot fizettünk, ez egy 10 napos matrica ára. A horvát autópályák, valamint a szigetre vezető híd díja összesen 12 000 forint volt, ehhez jött hozzá az ENC napidíja, ami 100 forint volt. Extra költség volt, hogy a készüléket postázással kértük és küldtük vissza, de a legtöbb kölcsönzőnél van mód személyes átvételre is.

Az egy hét alatt összesen 1320 kilométert tettünk meg. Sajnos nem volt kimondottan strandidő, ezért az első napokban sokat mászkáltunk. Kétszer voltunk a 30 kilométerre lévő Čižićiben, ahol hosszú, besétálós strand van, és itt még úgy is jól elvoltak a gyerekek, hogy csak 20 fokos volt a víz. Egyszer pedig elmentünk Krk városba, ez oda-vissza 40 kilométer volt. Egy dízelautóval mentünk, és az üzemanyag durván 40 ezer forintba került.

Szállás

A szállásunk egy nagyon kellemes apartmanházban volt, a mi lakrészünk egy konyha-étkező-előtérből, egy légkondis hálóból, egy fürdőből és egy erkélyből állt. A konyha teljesen felszerelt volt, elektromos főzőlappal, hűtővel, mikróval. A hálóban volt egy nagy franciaágy, az előtérben pedig egy kihúzható ágy, de a gyerekeknek vittünk mobilágyat, és ők abban aludtak. Parkolni a ház saját udvarán tudtunk. Nem láttunk rá a tengerre, de a strand nem volt messze, körülbelül 3 percet kellett sétálni. A szállásért június utolsó hetében (ami még nem főszezon) összesen 364 eurót, vagyis kicsivel kevesebb mint 120 ezer forintot fizettünk, ebben benne volt az idegenforgalmi adó is.

Kaja

Egy dolgot már a nyaralás előtt biztosan tudtam: nem fogok órákat tölteni a konyhában. Ennek megfelelően naponta egyszer ettünk valahol, de inkább büfékben, mint éttermekben. Hideg élelmet és innivalót itthonról vittünk, viszont a pékárut, zöldséget, gyümölcsöt mind helyben vettük meg. De haladjunk sorjában.

Indulás előtt pár nappal bevásároltam, vettem felvágottakat, virslit, májkrémet, sajtot, joghurtokat, gabonapelyhet, rágcsálnivalót a strandra, zsepit, ásványvizet, meg minimális mennyiségű üdítőt, mert amúgy a nagymamának köszönhetően házi szörpöt vittünk magunkkal. A gyerekeim képesek ugyanazt enni reggelire 5 napon keresztül, így persze volt, amire végül rá se néztek, és végül hazahoztuk. Összesen körülbelül 25 ezer forintot költöttem a boltban. Vittünk még magunkkal saját padlizsánból készült padlizsánkrémet, valamint indulás előtti nap készült főtt ételt, ami az első napokban nagyon jól jött.

Lignje na zaru, azaz grillezett tintahal mángolddal
Lignje na zaru, azaz grillezett tintahal mángolddalShutterstock

Két tétel volt, amire lent szinte minden nap költöttünk: fagyi és pékáru. Hat alkalommal ettünk fagyit, összesen 190 kunáért (akkor a kuna árfolyama 44-45 forint volt, vagyis ez körülbelül 8400 forintot jelentett). Egy gombóc elvileg 8 kunába került, de volt, hogy hasraütésre mondták a fagyisok az árat, mert első nap 40 kunát fizettünk a 4 nagy és 2 kis gombócért, míg utolsó nap ugyanott már 50 kunát kértek érte.

Pékárura összesen 146 kunát (6450 forint) költöttünk, ebben vegyesen volt kenyér, zsemle és péksütemény is. Kétszer vásároltam ABC-ben (összesen 164 kunáért, azaz 7300 forintért), kétszer pedig zöldségesnél vettük a gyümölcsöt (60 kuna, 2670 forint).

Étterembe egyszer ültünk be, mi grillezett tintahalat ettünk, míg a gyerekek spagettit, és 300 kunát (13 350 forint) fizettünk. Volt, hogy gyorsbüfében vettünk panírozott tintahalat (45 kuna, 2000 forint) meg hot dogot (17 kuna, 750 forint), máskor pizzát (50-60 kuna, 2200-2700 forint), óriás palacsintát (15 kuna, 670 forint) vagy főtt kukoricát (12 kuna, 530 forint) ettünk.

Egyéb kiadások

Fizetős programon mindössze egyszer voltunk, egy borongósabb napon bementünk a baškai akváriumba, és 60 kunát (2670 forint) fizettünk a felnőttjegyekért, a gyerekeknek ingyenes volt. Szuvenírt mindössze a gyerekeknek vettünk, ők kaptak egy-egy karkötőt, ezekért összesen 100 kunát (4450 forint) fizettünk. Egyéb költség volt még, hogy amikor Krk városba látogattunk, akkor a parkolásért fizetni kellett, továbbá a wc is általában fizetős volt, ezért 2 vagy 5 kunát kértek.

Na de akkor pontosan mennyi az annyi?

Utazásra összesen körülbelül 58 000 forintot költöttünk, míg a szállás felfelé kerekítve 120 000 forint volt. Horvátországban a költésünk 75 000 forint volt, és 25 000 forintot költöttem el itthon olyan dolgokra, amiket vittünk magunkkal. Az egy hétre utasbiztosítást is kötöttünk, ez négyünknek 12 900 forint volt. Mindent összeadva 287 900 forintba került az egy hét.

Ha szerencsénk van, akkor főszezonon kívül ennyi pénzért eljuthatunk repülővel Bulgáriába vagy Görögországba is, viszont az utazási irodák ajánlatai csak reggelit vagy jó esetben félpanziót tartalmaznak, tehát itt mindenképpen vannak még járulékos költségek.

Vagyis ha kisgyerekkel tengerpartra vágyunk, akkor még mindig Horvátországban jövünk ki a legolcsóbban. Főleg, ha valaki hajlandó a nyaralás alatt is főzni, mert akkor még kevesebb is lehet neki az egy hét, mint nekünk.