Empátia, gyakori aggódás – talán intelligensebb vagy az átlagnál, ha ezt a 11 dolgot tapasztalod

Noha az IQ-teszt hasznos iránytű lehet, néhány más személyiségjegy is együtt járhat a magas intelligenciaszinttel. Ha az IQ-teszted nem mutat kimagasló eredményt, könnyen lehet, hogy más területeken az intelligenciád bizony nagyon is fejlett, egyszerűen nem a megfelelő teszted végezted el.

A pszichológusok és más szakértők számos módszert találtak kitaláltak már az intelligencia vizsgálatára, és azt is igyekeztek megfigyelni, vajon mely más személyiségvonásokkal jár együtt a magas intelligenciaszint. Időközben annyi árnyalatot felfedeztek, hogy kiderült: többféle intelligencia létezik, így ha a hagyományos teszt nem a legjobb értékeket mutatja, még előfordulhat, hogy egy-egy másik területen kifejezetten magas érték a tiéd. 

Az IQ-tesztek olyan speciális készségeket mérnek, mint például a problémamegoldás képessége, de természetesen nem tudnak átfogó képet alkotni képességeinkről. Habár a hagyományos IQ-tesztek nagyon hasznosak, nem értékelnek olyan fontos tulajdonságokat, mint például a kreativitás vagy az érzelmi készségek. Sok szakértő úgy véli, hogy egyetlen teszt nem tud tiszta képet adni az intelligenciáról, részben azért, mert többféle intelligenciatípust lenne érdemes figyelembe venni.

Az egyik népszerű elmélet, amelyet Howard Gardner pszichológus és professzor vezetett be, kilenc különböző típusú intelligencia létezését feltételezi (nyelvi, logikai-matematikai, természeti, zenei, testi-kinesztetikus, térbeli, személyes, társas, egzisztenciális). Kíváncsi vagy, hogyan jelenhet meg nálad az intelligencia? Vess egy pillantást a különböző típusú intelligenciafajták 11 hétköznapi jelére!

Empatikus, aggódó, önérzetes? Több mint gyanús a magas intelligenciaszint
Empatikus, aggódó, önérzetes? Több mint gyanús a magas intelligenciaszintRichVintage / Getty Images Hungary

1. Empatikus vagy

Az érzelmi intelligencia kulcsfontosságú összetevője az empátia, amelyet általában úgy írnak le, mint a dolgok más szemszögéből való megtapasztalásának képességét. Az érzelmi intelligencia az érzelmek megértésének, valamint egészséges és produktív kifejezésének képességére utal. A magas érzelmi intelligenciával rendelkező emberek általában meglehetősen jól tudják, mit gondolnak és éreznek mások.

Mint minden készség, az empátia is akkor fejlődik ki, ha flexibilissé teszed – így ha többet tudsz meg másokról, és kifejezed a velük kapcsolatos aggodalmadat, az még erősebb érzelmi intelligenciát eredményezhet.

2. Értékeled a magányt

Több időre van szükséged a feloldódáshoz? Lehet, hogy már felismerted zárkózottságod, de nem biztos, hogy tudtad, hogy a saját társaságodban való kiteljesedés az intelligenciára is utalhat.

Egyesek ezt úgy értelmezhetik, hogy az intelligens emberek általában nem szeretnek más embereket, vagy kevés barátjuk van, de létezik egy másik felfogás: mind a zárkózottság, mind az intelligencia általában azt jelenti, hogy a saját fejünkben szívesen töltünk időt, mert átgondolhatjuk a problémákat, új ötleteket agyalhatunk és töprenghetünk a múltbéli tapasztalatokon.

Minél több időt tölt az ember a szocializációval, annál kevesebb ideje marad az introspektív gondolkodásra, saját érdekei és projektjei megvalósítására. 

3. Erős önérzeted van

A jól fejlett öntudat magas szintű intelligenciát jelez, mivel az erős önazonosság általában azt jelenti, hogy biztonságban érzed magad abban, aki vagy, tudod, miben vagy igazán jó, és képes vagy magabiztosan a meggyőződésed szerint cselekedni. 

4. Mindig többet akarsz tudni 

Talán te is olyan vagy, akit az egyszerű magyarázatok sosem elégítenek ki. Élvezed az olvasást, a művészetet, vagy más nyelvek és kultúrák felfedezését. Megfontolt kérdéseket teszel fel, amelyek egy probléma lényegét érintik, órákat töltesz az internet információiban való elmélyüléssel, vagy épp szétszedsz dolgokat, hogy lásd, hogyan működnek.

Úgy tűnik, hogy a kíváncsiság minden formájában szorosan kötődik az intelligenciához.

Egy korábbi tanulmányban a nyitottságot befolyásoló tényezőket vizsgálták 5672 ember adatait elemezve születéstől 50 éves korukig. A kutatók azt találták, hogy azok a gyerekek, akiknek 11 évesen magasabb IQ-értékük volt, 50 évesen nagyobb nyitottságot mutattak bármilyen újdonság megtapasztalására.

5. Megfigyeled a dolgokat és emlékezel

Gyakran dicsérnek megfigyelőképességedért? Lehet, hogy nem éppen Sherlock Holmes vagy, de ha észreveszed, mi történik körülötted, az magas intelligenciára utalhat. 

A munkamemória az a képességed, hogy meghatározott információkat tárolj és dolgozz velük – ennek erős kapcsolata van a fluid intelligenciával.

6. Jó a testmemóriád 

Az intelligencia fizikai kontextusban is megjelenhet. Bonyolult tánclépéseket is könnyen leutánzol? A magas testi-kinesztetikus intelligencia jobb kézügyességhez és koordinációhoz vezethet. Emlékszel a mozgásmintákra, és különösebb erőfeszítés nélkül megismétled őket? Nagy eséllyel jó lehetsz a sportolásban és más fizikai tevékenységben.

7. Tudod kezelni az élet kihívásait

Az élet nem mindig egyszerű, és egyesek könnyebben néznek szembe bonyolult fordulataival, mint mások. Az alkalmazkodóképesség az intelligencia kulcsfontosságú összetevője, ami az új helyzetekhez vagy változó eseményekhez való alkalmazkodás képességét jelenti. Ez a tulajdonság a rugalmassághoz is kapcsolódhat, amely a nehézségek utáni kilábalás képességével jár együtt.

Ezek a jellemzők különösen akkor érvényesek, ha humorérzékkel viseled el a nehézségeket.

Egy 2017-es kutatás a sötét humor kedvelését a magasabb intelligenciával, míg egy 2011-es kutatás a humort a kreativitással és az intelligenciával hozta összefüggésbe.

8. Megőrzöd a békét 

Az erős interperszonális készségek magas intelligenciát is jeleznek. Vegyük például a konfliktusok megoldását. Még fiatalabb korodban is könnyűnek találtad lecsillapítani a testvéredet, vagy felvidítani a csalódott szüleidet? Ez a készség több összetevőből áll, amelyek mindegyike az intelligenciához kapcsolódik. Jó eséllyel könnyebben olvasod mások testbeszédét, ami az első támpontokat adhatja a konfliktus megértéséhez. Ezeket a jeleket arra használod, hogy kérdéseket tegyél fel, és empatikusan figyelj, hogy mindkét oldalról teljes történetet kapj. Ezek után jó eséllyel arra ösztönzöd az érintetteket, hogy vegyenek fontolóra más szempontokat is. Végül segítesz a probléma lehetséges megoldási stratégiájának kialakításában. 

9. Hajlamos vagy sokat aggódni

Az aggodalom alapvetően azt jelenti, hogy az ember azt érzi, fel kell készülni valami kellemetlen lehetőségre. Azok az emberek, akik szorongással élnek, általában sok időt töltenek azzal, hogy aggódnak, még olyan dolgok miatt is, amelyek megtörténtét meglehetősen valószínűtlennek tartják.

Ez magasabb intelligenciára utalhat. Egy 2015-ös kutatás alátámasztja a kapcsolatot a verbális intelligencia és az aggodalomra vagy kérődzésre való hajlam között. Egy másik tanulmány a szorongást az intelligenciával is összekapcsolta. A tanulmány szerzői kifejtik, hogy a magas IQ-val rendelkező emberek vagy extrém sokat, vagy kifejezetten keveset aggódnak. Ez kissé ellentmondásosnak tűnhet, de arról van szó, hogy a rendkívül intelligens emberek egyrészt nem töltenek sok időt azzal, hogy olyan dolgokon stresszeljenek, amelyekről tudják, hogy valószínűleg nem fognak megtörténni. Másrészt a rendkívül intelligens emberek másik fele több időt tölthet aggódással, mert széles körű ismeretekkel rendelkeznek a lehetséges fenyegetésekről, és minden lehetőségre fel akarnak készülni. Mindkettő elképzelhető. 

10. Jól tudod kezelni az érzelmeidet

Mindenki küzd időnként fájdalmas vagy nem kívánt érzelmekkel. Ez az élet normális része. Az, ahogy miként kezeled ezeket az érzelmeket, sokat elárulhat érzelmi intelligenciádról. Általánosságban elmondható, hogy a magas érzelmi intelligenciával rendelkező emberek képesek az összetett érzelmek felismerésére, és megérteni, hogy ezek az érzelmek hogyan befolyásolják a döntéseket és a viselkedést. Képesek produktívan reagálni ezekre az érzelmekre, tudják, hogyan gyakoroljanak önuralmat, majd biztonságos és egészséges módon fejezik ki érzéseiket. 

+ 1. Van egy házi kedvenced

Úgy tűnik, hogy a kisállattartás sok ember számára pozitív hatással van a mentális egészségre. Akik gyakran tartanak háziállatot, kevésbé érzik magukat magányosnak, könnyebben kezelik a stresszt és kevesebb depressziós tünetet tapasztalnak. Elgondolkodtál, hogy ezek az előnyök hogyan kapcsolódnak az intelligenciához?

Tegyük fel, hogy ha ideges vagy, a kedvenced nyugtat le, mert korábban már észrevetted, hogy ez segít kordában tartani az érzelmeid. A játék, a séta jó módszerek az érzelmek kezelésére. A jó érzelmi szabályozás pedig – amint fentebb megjegyeztük – az érzelmi intelligencia kulcsfontosságú jele.

Számít, hogy milyen háziállatod van?

Nagyon is. Egy 2017-es tanulmányban a kutatók 418 diákot vizsgálva úgy találták, hogy a magát macskásnak tituláló 66 résztvevő magasabb pontszámot ért el az önállóság, az elvonatkoztatás és az általános intelligencia mérései alapján. Azok, akik kutyásoknak tartották magukat, magasabb pontszámot kaptak a kedvesség, a társasági kezdeményezőkészség és az élénkség skáláján. Egy 2010-es kutatás során, amely a kutyás és macskás gazdik különböző személyiségjegyeit vizsgálta, a kutyabarátok általában magasabb pontszámot értek el az extraverzió, a kedvesség és a lelkiismeretesség skáláin.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra