Szereted a mustárt? Tudtad, hogy egyébként egészséges is?

Ha nem a legzsírosabb kolbászok és brutális sonkaszeletek tetején, de a mustár jól beilleszthető az egészséges életmódba is. Ezt ugyan eddig is tudtuk, de arról azért ritkán esett szó, hogy fogyasztásának kifejezett előnyei is vannak. De csak eddig, mert most összeszedtünk minden, már bizonyított egészségügyi hasznát. Alább minden érv, ami miatt érdemes mustárt fogyasztanod.

A mustár könnyen lehet egészséges receptek hozzávalója is: salátaöntetekben remek ízesítő, ahogy mézes-mustáros csirke is készülhet vele, vagy egy szelet steak zöld borsos-mustáros szósszal. Mézesen és fokhagymásan lazacszeletek mellett is finom egy adag édesburgonya-pürével, de mártogatós is készülhet belőle egy kevés majonézzel, avokádóval és lila hagymával. Gombaraguban zsályával és majonézzel finom melegszendvicsfeltét, és a burgonyasalátába is fér belőle egy-egy kanállal. 

Ezért egészséges a mustár

Nem csak a magja, a levele miatt is. A Healthline számos olyan kutatást szedett össze, amely a növény egészségügyi előnyeit vizsgálja. Ezek alapján a mustár szerepét a jövőben is érdemes megfigyelni a magas vércukorszint  kezelésében. Állatokon végzett kutatások azt mutatják, hogy a mustármag felgyorsíthatja a gyógyulást és csökkentheti a kontakt dermatitisz tüneteit. Ez az az állapot, melynek során a bőrön viszkető kiütés alakul ki az allergénnel való érintkezés után.

Kiderül az is, hogy a mustármagban lévő antioxidánsok védelmet nyújthatnak a fertőzésekkel szemben, így a baktériumok és gombák, köztük az  E. coli, a  B. subtilis és a S. aureus ellen. Persze ennek bizonyítására még újabb kutatások szükségesek.  

Variációk mustárra.
Variációk mustárra.Fotó: FotografiaBasica / Getty Images Hungary

Leveik jelentős mennyiségben tartalmaznak kalciumot, rezet, valamint C-, A- és K-vitaminokat, míg a magvak különösen gazdagok rostban, szelénben, magnéziumban és mangánban is. A mustárnövény tehát kifejezetten gazdag különféle tápanyagokban. 

A magok és a levelek egyaránt ehetők, a murstárszósz pedig egy viszonylag alacsony kalóriatartalmú ízesítő. Leveleit nyersen vagy főve is fogyaszthatják, ami izgalmasabbá teszi a salátákat, leveseket és a ragukat.

Egészségügyi előnyeinek sorában mindenképpen jelentős, hogy a mustár antioxidánsokat és más hasznos növényi vegyületeket tartalmaz, amelyekről a szakemberek úgy vélik, segítenek megvédeni a testet a károsodásoktól és egyes betegségektől. Például olyan a glükózszármazékok forrása, amelyek megtalálhatók az összes keresztes növényben, beleértve a brokkolit, a káposztát, a kelbimbót és a mustárt. A glükozinolátok akkor aktiválódnak, amikor a növény levelei vagy magjai megrongálódnak, akár rágással, akár darabolással. Ezek stimulálják a szervezet védekező képességét a betegségekkel szemben.

Ahogy egy 2017-es kutatásból kiderül, a mustármag és a levelek különösen a következőkben gazdagok:

  • Izotiocianátok: ez a vegyület glükozinolátokból származik, amelyek meggátolhatják a rákos sejtek növekedését vagy terjedését.
  • Szinigrin: ez a glükozinolátból származó vegyület felelős a mustár csípős ízéért, és feltételezhetően gyulladásgátló, antibakteriális, gombaellenes, rák elleni és sebgyógyító tulajdonságokkal rendelkezik.
  • A mustár gazdag karotinoidokban, izorhamnetinben és kaempferolban is. A kutatások összekapcsolják ezeket a flavonoid antioxidánsokat olyan betegségek elleni védelemmel, mint a 2. típusú cukorbetegség, szívbetegség és bizonyos rákfajták.

Azt is fontos tudni, hogy a nyers mustármag és a levelek jelentős mennyiségű goitrogént tartalmaznak. Ezek olyan vegyületek, amelyek nagyobb mennyiségben megzavarhatják a pajzsmirigy normális működését.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.