Az ember, aki farkasszempárbajra hívta a tükörképét – és nyert

Ő az, aki képes becsapni egy forgóajtót, és akit tiszteletből nem csípnek meg a szúnyogok. Ő az, aki oroszul tud franciául beszélni. Aki előző életében is önmaga volt. Aki nem félne megmutatni nőies oldalát, ha lenne. Aki akkor is férfiasan nézne ki, ha csivavát sétáltatna. Akinek a telefonszámát az ellenségei úgy tartják számon, mint végső segélyhívó. Aki egyszer farkasszempárbajra hívta a saját tükörképét, és négy nap után nyert. Nem mellesleg egyszer párhuzamosan parkolt le egy vonatot. Őt csak úgy hívják, hogy a világ legérdekesebb embere.

Bár Magyarországra nem jutott el a Dos Equis reklámja, amiben a világ legérdekesebb embere számunkra lehetetlen, ám számára könnyűszerrel lehetséges helyzetekből verekedi ki magát, a mémből mi is jól ismerjük. Talán egyesek azt gondolják, hogy ő James Bond vagy Chuck Norris, netán Keanu Reeves. Ez azonban tévedés, mert ő Bond, Norris és Reeves egy személyben. 

Nem iszom mindig sört...

2006-ban a Dos Equis a tévé képernyőire küldte a valaha készült legjobb reklámot, fókuszban a világ legérdekesebb emberével, aki maszkulin kiállásával bármire képes, és mindemellett csinos hölgykoszorúban a mexikói sörre esküszik:

Nem iszom mindig sört, de amikor igen, akkor a Dos Equist választom.

Persze ne feledjük, hol járunk a történelemben: 2006-ban az internet népe már kész volt bármiből poént csinálni, így aztán nem sokkal később létre is jött egy oldal a StayThirstyMyFriends.com-on (ami azóta megszűnt), ahova a rajongók videókat posztolhattak magukról, amint egy üveg Dos Equisszal sörtoastot mondanak.

Nem kellett sokat várni, a reklám egyre népszerűbb lett, ugyanebben az évben a Time magazin az év egyik legjobb reklámjává választotta, egy fórumon pedig azt latolgatták, hogy vajon ő lehet-e Chuck Norris apja.

Aztán 2009 novemberében megszületett a „világ legérdekesebb embere” mém is, amelyben a híres reklám mintájára szövegezik fel a képet egy oldal olyan mémgenerátorával, amelyen bárki meg tudta alkotni a saját humoros képét. „Nem maszturbálok gyakran, de amikor igen, nővel teszem.”

Maradjatok szárazon, barátaim

De kicsoda valójában a világ legérdekesebb embere? Egy korábban kevésbé ismert, de rengeteg mellékszerepet játszó színész, Jonathan Goldsmith. 81 éves már, és egyébként szintén kalandos életutat tudhat magáénak: mint minden feltörekvő pályakezdő, ő sem tudta eltartani magát a filmezésből, így számtalan kétkezi, alkalmi munkát vállalt. Aztán szép lassan beindult a szekér: pisztolypárbajt vívott John Wayne-nel egy westernben, játszott a Knight Riderben, a MacGyverben, a Charlie angyalaiban, a Magnumban, de még A szupercsapatban is.

Több mint 45 sorozatban volt legtöbbször a rosszfiú: „áramütés, lövés, darabolás, felkötés, gépkarabély...”, Goldsmith vagy ölt a filmekben, vagy őt ölték meg – mondta a People magazinnak adott interjújában. Aztán kocsimosó vállalkozást indított, ami éppen annyira tejelt, hogy nyugdíjazza magát a hollywoodi munkából, majd színészetet is tanított és életvezetési tanácsadóként is dolgozott egy New York állambeli egyetemen. Végül egy szépen bútorozott vitorlásra költözött a Marina del Rey kaliforniai partján.

2006-tól tíz évig aztán a mexikói sörmárka feledhetetlen arca lett, és egyben az egyik leghíresebb mém is. Egyébként egyszerű meghallgatás során kapta meg a szerepet, ahol azt a feladatot osztották ki rá, hogy improvizáljon egy szöveget úgy, hogy az utolsó mondat a következő legyen: „...és így szkanderoztam Fidel Castróval”. Goldsmith lazán levette a fél zokniját, majd 30 percig könnyedén mesélt, mígnem a fenti szövegrésszel lezárta monológját. A karaktert saját bevallása szerint egyébként egykori vitorlás barátjáról és színész-rendezőről, Fernando Lamasról mintázta.

#AdiosAmigo

2016 márciusában a Dos Equis hivatalosan is bejelentette Goldsmith utolsó reklámját, miután a színész egyébként beszélt már arról, hogy nem lehet örökké a sörmárka arca, és el kell búcsúzni tőle. Éppen ezért is készült a Super Bowl 50-re egy reklám, amelyben a világ legérdekesebb embere a Marsra megy, miután számos híres reklámarc elbúcsúzik tőle.

Goldsmith úgy vallotta, hogy érdemes újrafaragni a karaktert a mai ízléshez, és így a márka sem lesz unalmas: bár ezt a rajongók közel sem így gondolták. A világ legérdekesebb embere címet ugyanis egy jóval fiatalabb francia színész, Augustin Legrand kapta meg, aki az új reklámban betér egy kocsmába, és a csapos kérdőre vonja, hogy lesz-e olyan érdekes, mint az elődje. Persze a választ nem kapjuk meg, de a nézők visszajelzése egyértelmű volt: mindenki utálta, és a Dos Equis legrosszabb döntésének tartotta, hogy lemondott Goldsmith-ről, aki azóta már szerepelt az Astral Tequila reklámjában is, amelyben ugyanazzal a hanyag eleganciával mondja el: „Ahogy mondtam, nem iszom mindig sört.”

De hiába, minden múlandó, semmi sem örök – a világ legérdekesebb embere sem annyira érdekes már. Az internetes mém sem dübörög már, népszerűsége csupán 8 százalékos a Google Trends adatai szerint. A mémtörténelem szörnyű vasfoga is szüntelen csámcsog, kebelezi be a klasszikus mémeket, ettől függetlenül mi nem feledjük, honnan jövünk, kik vagyunk, és ki is volt az egyik mémősatyánk.

Mustra