Gyorshajtáscsapdák az M3 bevezetőn - van remény

Olvasási idő kb. 3 perc

A Budapest Közút nem csak válaszolt a felvetéseinkre, de intézkedett is: ígéretet kaptunk a rendezésre.

Az M3-as autópálya bevezető szakasza nem csak az északkeleti országrész Budapestre tartó forgalma, de a főváros agglomerációjából (illetve az elővárosokba) ingázók miatt is népszerű útvonalnak számít. Ahogy arról egy korábbi cikkünkben is írtunk, mindaddig nincs is semmi probléma, ameddig az ember beér Budapestre - pontosabban amíg el nem halad újpesti lehajtó, illetve felhajtó mellett. Az M3-M0 csomóponttól érvényes 100 km/h-s korlátozást egyszer ugyanis feloldja a lehajtó, majd egy Budapest-tábla után egy gyors 80-as következik. Ezt néhány tíz méterrel odébb a felhajtó megint feloldja, onnan pedig a következő 70-es tábláig (ami egyébként a Szerencs utcai 50-es kereszteződéshez hivatott lassítani a forgalmat) 50 a megengedett. 

Fotó: Pető Attila
Fotó: Pető Attila

Az abszurd forgalmi helyzet elemzésében és kibogozásában Pető Attila KRESZ-szakértő volt segítségünkre, de természetesen az érintett szakasz forgalomtechnikai jelzéseiért felelős szervet is felkerestük. A Budapest Közút Zrt. tájékoztatásában nem csak a táblák kihelyezését illetően szolgált magyarázattal, de ígéretet is kaptunk a helyzet rendezésére. Megkeresésünkre küldött válaszukat az alábbiakban módosítás nélkül közöljük: 

Az M3 autópálya bevezető szakaszának forgalmi rendjével kapcsolatos megkeresésére az alábbi tájékoztatást adjuk.

A jelenleg érvényben lévő KRESZ szabályok értelmében (14.§ (8)), amennyiben a lakott terület kezdete jelzőtáblával egy oszlopra helyeznénk ki a sebességkorlátozás jelzőtáblát, abban az esetben az egész Budapest területére érvényes lenne. Emiatt a 80 km/h-s sebességkorlátozás a Budapest tábla után került kihelyezésre, hogy a járművezetők számára megfelelően észlelhető legyen, így ettől a hármas jelzőtáblacsoporttól (főútvonal-autópálya vége-lakott terület kezdete) olyan távolságra, hogy azt ezen egymásra helyezett jelzőtáblák ne takarják ki.

Annak érdekében, hogy e jelzésrendszerbeli anomália megszűnjön, a jelzőtáblákat sorrendjében az alábbi módosítást eszközöljük.

A 80 km/h-s sebességkorlátozás, az autópálya vége és a főútvonal jelzőtábla kerül egy oszlopra és csak ezt közvetően kerül kihelyezésre a lakott terület kezdete, azaz a „Budapest” jelzőtábla, mivel a KRESZ alábbi pontja értelmében a sebességkorlátozást a lakott terület kezdete jelzőtábla nem oldja fel.

„14.§ (6) 82  Az (1) bekezdés c)-g) pontjában említett jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződés kezdetéig tart, kivéve, ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg, vagy a (7) bekezdésben említett jelzőtábla a tilalmat előbb feloldja. A vasúti átjáró előtt a 90., 91., 92. vagy 95. ábra szerinti veszélyt jelző táblával együtt elhelyezett, az (1) bekezdés d) pontjában említett jelzőtábla hatálya a vasúti átjáró kezdetéig tart.”

A Szentmihályi úti felhajtó után a 80 km/h-s sebességkorlátozó jelzőtábla kihelyezéséről is intézkedtünk.

A megvalósítás - érthető okokból - természetesen nem megy egyik napról a másikra, ezek után azonban joggal bízhatunk abban, hogy az M3 bevezetőt érintő fenti anomáliák előbb-utóbb mégis csak megoldódnak.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek