A munkahelyi mikrokörnyezetben viszonylag sokféle eltérő személyiségű ember ténykedik egy légtéren belül, ezért elkerülhetetlen, hogy alkalomadtán konfliktusok alakuljanak ki. A viszálykodást néha csak a véletlenség szüli, máskor viszont nagyon nem. Szinte mindenhol vannak renitens kollégák, akik – akarva-akaratlanul – frusztráló allűrjeikkel keserítik meg a többiek életét. A legidegesítőbb típusokat a Huffington Post vette sorra néhány terapeuta tapasztalatai alapján, akik azt is elárulták, miként érdemes eljárnod, hogy többé ne menjenek az idegeidre.
1. Az egyfolytában panaszkodó
Minden irodában ádáz harc dúl az aktuális hőmérséklet miatt. A kollégák egy része klímaellenes nézeteket vall, mások meg utálják a huzatot, ezért képtelenek elviselni a szellőztetést, vagy mondjuk csak 25 Celsius-fokos hőmérséklet mellett életképesek, ami kitűnő táptalaja lehet az összezördüléseknek. Az persze nem meglepő, hogy amikor mindez a felszínre tör, a munkatársak méltatlankodni kezdenek, de a többséggel ellentétben az egyfolytában panaszkodónak valamiféle perverz örömet okoz, hogy hosszasan ecsetelheti sérelmeit. Amanda Stemen Los Angeles-i terapeuta szerint ezt a típust azzal szerelheted le a leghatékonyabban, ha előállsz egy megoldással.
A negatív kolléga általában felhagy a panaszkodással, amikor szembesül vele, hogy problémamegoldó vagy, és nem az a fajta, aki elnézi, némán tűri a viselkedését.
Ha ki akarod vonni magad egy rinyával telített beszélgetésből, de a fenti stratégia nem működik, a terapeuta a létező legegyszerűbb módszert javasolja. Mondd azt, hogy "bocsi, folytatnom kell a munkát", majd lécelj le.
2. A képzetlen főnök
Bizonyára már neked is volt olyan főnököd, aki láthatóan nem értett ahhoz, amiért nem kevés fizetését kapta, ezért egyszerűen nem fért a fejedbe, hogy hozzá nem értése dacára mégis hogy a fenébe jutott el a ranglétra csúcsára. Jobb, ha tudod, hogy a méltánytalanság nem csak neked szúrja a szemed. A szakmaiságot nélkülöző góré a vezető panaszforrások közé tartozik a munkahelyeken. Kate Snowise pszichológus szerint
ő az a személy, aki az ideje túlnyomó részében azon van, hogy fenntartsa a látszatot, hogy tudja, mit csinál.
És ha másban nem is, ebben elég jó! A szakember szerint ha efféle főnököd van, igyekezz tiszteletet mutatni az irányába, de közben úgy végezd el a feladataidat, hogy a lehető legkevesebb közöd legyen hozzá. Keress egy másik vezetőt, akihez tanácsért fordulhatsz, vagy találj valakit, aki segíthet aggályaid kezelésében. A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy a probléma sokszor magától oldódik meg, mert az illető külső beavatkozás nélkül is elbukik.
3. A megrögzött pletykás
Szinte az összes irodában akad egy ember, aki folyamatosan naprakész a kollégái magánügyeit illetően. Nemcsak arról tud, hogy kinek vannak alkoholproblémái, hanem a munkatársak titkos szerelmi életét is átlátja, és bennfentes információt előszeretettel osztja meg másokkal. Ha nem vagy kíváncsi a fecsegésére, hallgass Tina Tessina pszichoterapeutára, aki az udvarias visszavonulásban látja a kiutat.
Amikor felbukkan az asztalodnál egy pletykával, közöld vele, hogy „sajnálom, a nyakamon van egy sürgős határidő”, és folytasd a munkát. Nem kell mindenkivel barátoknak lenned az irodában.
4. A túlbuzgó
Vasárnap este 8 óra van, és kapsz egy e-mailt a felettesedből egy feladatról, ami bőven ráért volna hétfőn is, hiszen a hétvége utolsó perceiben nyilvánvalóan nem fogsz nekiesni. Ismerős? A túlbuzgó delikvens ráadásul nem állt meg itt: folyton zaklat, hogy mikor leszel kész a projekteddel, amin enélkül is látástól vakulásig dolgozol, illetve igényt tart rá, hogy az összes létező e-mailed rögvest továbbítsd neki. Csakhogy ez a fajta magatartás pont az ellentétes hatást éri el, stresszes környezetet teremt és kedvezőtlen befolyásolja a munkatársak produktivitását. Alena Gerst pszichoterapeuta szerint a túltolt kontroll gyakran bizalomhiányt jelent, de az is előfordulhat, hogy a főnökben nem is tudatosul, hogy mennyire idegesítő. Így nem igazán van más lehetőséged, be kell bizonyítanod neki, hogy kompetens vagy a munkádban.
Ne hagyd, hogy a vezetőd átgázoljon rajtad. Mutasd meg, hogy alapos és megbízható munkaerő vagy. Ha szükséges, szóban is emlékeztesd erre, így ráébredhet, hogy némi térre van szükséged a munkád elvégzéséhez.
5. A nyersen kommunikáló
Ez a munkahelyi altípus rendszerint velős e-mailekben kommunikál (olykor CSUPA NAGYBETŰVEL, hogy nyomatékosítsa kérését), miközben kendőzetlen mondandójával alaposan megsérti kollégái érzéseit. Ennek úgy veheted elejét, ha a személyes beszélgetésre szorítkozol.
Az e-maileket és üzenetek könnyű félreérteni, az emberek pedig hajlamosak megfeledkezni a finom részletekről, amelyek a hagyományos társalgást jellemzik.
– magyarázta Kate Snowise pszichológus.
Éppen ezért akkor jársz a legjobban, ha szemtől szemben vagy telefonon keresztül folytatsz párbeszédet a bunkó e-mailek forrásával. Így már nem lesz akkora az arca.
6. A lazsagép
Rá az a jellemző, hogy rendkívül kreatív a munkahelyi teendők elkerülésében, és tehetsége leginkább a naplopásra korlátozódik. Jose Sandoval pszichológus szerint az éremnek ugyanakkor két oldala van, mert ezt valaki hagyja neki.
Az ügyfeleim időnként azzal követnek el önszabotázst, hogy átvállalják a lazsáló feladatait, hogy kompenzálják a lustaságát.
– jegyezte meg Jose Sandoval pszichológus.
Ha nem jutsz dűlőre egy csökönyös semmittevővel, keress valakit az adminisztratív szinten, akinek hatalmában áll felelősségre vonni őt és átstrukturálni a feladatait.
7. Az ötlettolvaj
Az ötlettolvaj gyakorta fordul hozzád segítségért, de soha nem viszonozza a szívességet, sőt úgy állítja be, mintha egyedül küzdötte volna le a nehézségeket. Unod, hogy learatja előled a babérokat? Akkor állítsd takarékra segítőkészségedet.
Hacsak az illető nem a főnököd, jelentsd ki: "bocsánat, most túlzottan elfoglalt vagyok, hogy segítsek"
– tanácsolta Tina Tessina pszichoterapeuta.
Még inkább célravezető, ha azt mondod, „először tegyél meg nekem valamit, aztán én jövök.” Ezután csak hátra kell dőlnöd, kivárva, hogy tényleg cselekszik-e. Valószínűleg úgysem fog. Ha pedig kisegíted, nyugodtan írj egy e-mailt az összes érintettnek, amelyben tudatod, hogy közösen ügyködtök egy megbízáson, így a későbbiekben a kezedben lesz a bizonyíték, hogy az ötlet eredetileg tőled származott. Ez a metódus még a főnököknél is működik!