Michael Kors 30 év alatt érte el a csúcsot

Hosszú út vezetett egészen addig, hogy a Michael Kors neve alatt futó ruhadarabok (főleg kiegészítők) cikinek számítsanak. Éppen ezért úgy gondoltuk, vele folytatjuk A divat arcai sorozatunkat: ha tovább olvas, megtudhatja, hogyan fedezték fel Kors-t és hogyan állította talpra a márkát az 1993-as csőd után.

Most akkor Anderson vagy Kors?

Ha a múltkor kíváncsiságból rákattintott arra a cikkünkre, amelyben leírtuk, miért égetik el év végén az eladatlan Louis Vuittonokat, akkor bizonyára azt is tudja, hogy Kors igazából ifjabb Karl Anderson néven született 1959. augusztus 9-én. Édesanyja a tervező ötéves korában elvált akkori férjétől és hozzá ment Bill Kors-hoz. „Édesanyám megkérdezte, hogy ha úgyis új vezetéknevem lesz, miért nem választok új keresztnevet is" – emlékezett vissza Kors, aki végül a Michael mellé a Davidet is kiválasztotta magának mint középső név.

Eleinte színészkedést tanult, de hamar abbahagyta és hasonlóan végezte a divatiskola is, ahova ezt követően járt. Szerencsére nem tétlenkedett: helyet kapott egy 57. utcai üzletben (a Bergdorf Goodmannel szemben), hogy ott árulja a ruháit. Dawn Mello, a luxus üzletház divatigazgatója felfedezte magának Kors-t és megkérdezte tőle, szeretné-e bemutatni a kollekcióját a Bergdorf buyereinek. 1981-ben aztán elindította a Michael Kors női vonalát, amit eleinte a Bloomingdale'-sben, a Bergdorf Goodmanben, a Lord&Taylornál, a Neiman Marcus-nál és a Saks Fifth Avenue-ben árultak.

Bejött az olcsóság

Az 1993-as csőd szünetre kényszerítette a tervezőt, de 1997-ben már vissza is tért, ráadásul egy olcsóbb vonallal (a ruhák 99 és 300 dollár között mozogtak, ez most 150-450-nek, azaz 45-126 ezer forintnak felel meg). Szintén 1997 volt az év, amikor kinevezték a francia Céline első nőiruha-tervezőjének. Ezt a posztot 6 évvel később, 2003-ban hagyta ott – mégpedig azért, hogy az egy évvel korábban indított férfikollekcióira is elég időt tudjon fordítani.

Számos sztár viselte a ruháit, például Jennifer Lopez, Rachel McAdams és Heidi Klum is. A legnagyobb visszhangot talán mégis Michelle Obama lépése kapta, aki first lady-ként első hivatalos fotójához Kors-tól választott egy ujjatlan ruhát. A márka neve egyébként mindig is összeforrt a sporttal: éppen ezért nem meglepő az, hogy a legtöbb kampányfotó szafari témájú vagy a modellek egy jachton ejtőznek. A széleskörű ismertség akkor érte utol, amikor zsűriként részt vett az Emmy-díjra jelölt Project Runway (itthon A kifutó) néven futó sorozatban – pedig nem sokon múlt, hogy visszautasítja. „Valóságshow? A divat a tévében? Azt hittem, hogy csak divatőrültek és melegek, illetve azok a férfiak fogják nézni, akik kíváncsiak Heid Klum miniszoknyás lábaira" – emlékezett vissza Kors. Végül tévedett.

Innen már nincs feljebb

2013-ban a The Time beválogatta a 100 legbefolyásosabb embere közé, egy interjúban pedig azt is elmondta, hogy a sikerének a kulcsa az, hogy minden nő számára elérhető a márkája – legyen szó méretekről vagy pénztárcáról. A taktika egyébként be is jött: tavaly milliárdos lett (nem forintban, dollárban!), világszerte 533 üzlete van (ebből kettő Budapesten), és 1999-ben, illetve 2003-ban is megkapta a legrangosabb elismerést, a CFDA díját. A személyes életéről keveset tudi: 2011. augusztus 16-án hozzá ment Lance LaPere-hez.

Sorozatunk korábbi részeit ide kattintva találja.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Mustra