Míg a ruhák esetében a magasabb ár nem feltétlenül jár együtt jobb minőséggel, addig a dekorkozmetikai termékek esetében lehet tudni, hogy a párezer forintos rúzs valószínűleg pigmentáltabb és tovább is bírja majd, mint a 290 forintos. Ráadásul a nagy márkák marketingje is jó, emiatt nem csoda, hogy sokan szeretnének maguknak MAC, Bobbi Brown, esetleg Chanel sminkeket, viszont nem mindenkinek telik rá. Ilyenkor az illető vagy keres egy olcsóbb hasonmást (dupe-ot), vagy lemond róla, a legrosszabb esetben pedig megrendel egy hamisítványt valamelyik aukciós portálról vagy webshopról. Utóbbi viszont számos kockázatot rejt magában – ezeket a BuzzFeed segítségével most összefoglaljuk.
A kamu termékek piaca óriási üzlet: csak az Egyesült Királyságban 141 millió dollár (38 milliárd forint) értékben cseréltek gazdát hamisított sminktermékek tavaly – nagy részüket pedig online vásárolták. Lehet, hogy a szín is hasonló az eredetihez és nagyjából annyi ideig is bírja az arcunkon, viszont fontos tudni, hogy ezeket a termékek nem estek át a szigorú biztonsági vizsgálatokon, így csak reménykedhet benne az ember, hogy nincs bennük bőrre és egészségre káros összetevő. Rossz hír: amúgy van.
A londoni rendőrség jelentéséből kiderül, hogy a lefoglalt dekorkozmetikai termékekben szó szerint szinte minden (arzén, higany, de még patkányürülék is) megtalálható – a parfümöket pedig cianiddal és vizelettel "dúsítják". Felmerül a kérdés, hogy tényleg megér ennyit, hogy a rúzson például MAC, a parfümön pedig Chanel név díszelegjen? Ha egyébként érdekli a szépségápolás és odafigyel a bőrére, miért kenne rá olyat, amelyről azt sem tudja, hogy mi van benne és allergiás reakciót válthatnak ki? Miért nem vesz inkább a kamu MAC helyett valamelyik drogériában egy nem márkás, bevizsgált, de olcsóbb terméket?
Nem kell messzire menni
Hamis termékeket Magyarországra is sokan rendelnek: a lenti képen például egy Aliexpress-es/eBay-es Facebook-csoportba posztolta valaki, hogy nemrég megérkezett a rúzsa. A MAC Lady Gaga nevével fémjelzett terméke az üzletekben közel 6 ezerbe került, és nagyon hamar elfogyott, a lány által linkelt darab szállítással együtt tizedébe, 600 forintba kerül. Nagy valószínűséggel itt is hamisítványról van szó, mégpedig azért, mert az eBay szigorúan ellenőrzi, hogy csak eredeti termékek kerüljenek fel az oldalra, így ha a fotón egy márkás termék van, viszont se a nevében, se a leírásában nem említik meg a márkát, akkor az nem valódi. Az meg különösen gyanakodásra ad okot, ha limitált szériás termékről van szó, amit az üzletekben percek alatt kiárusítottak súlyos ezrekért: felmerül, hogy akkor mégis hogy lehetne hozzájutni hónapokkal később, töredékáron? Hát sehogy, és ezt nem győzzük elégszer elmondani.
Hogyan kerülheti el?
Az említett márkáknál csak ritkán vagy szinte soha nincs hatalmas mértékű leárazás, így ha olyan akcióba fut bele, ahol harmadáron veheti meg a kiszemelt terméket, akkor kezdjen el gyanakodni. Ha az árusító bolt neve még csak nem is ismerős és rákeresve sem talál semmi biztatót, akkor inkább mondjon le a kihagyhatatlan ajánlatról. Személyesen kizárólag drogériákban vagy szaküzletekben vásároljon – a kuponos napokon például sokmindenhez féláron juthat hozzá.
Azt is érdemes megnézni, hogy létezik-e az adott termék: a Buzzfeed a Naked szemhéjpúder palettáit hozza fel példának, amelyekből több fajta is létezik (Basic 1, Basic 1, Naked 1-2-3), emiatt az embernek fel sem tűnik, hogy az interneten már a nemlétező 4-est kínálják.
Van, amikor már a csomagolás is árulkodó, például:
Mindig nézzen utána, hogy hol van a cég székhelye (a .uk végződésű honlap még nem garantálja, hogy az Egyesült Királyságból érkezik az áru). Kérdezzen rá, hogy van-e garancia a termékekre és visszaküldheti-e, ha nem azt kapja, amit várt – ez elég nagy szűrő egyébként: ha nem kap választ, vagy nemleges érkezik, mondjon le a vásárlásról.
Ha a szavatosság miatt aggódik, a netről rendelés után a terméken található kód segítségével a ChekcCosmetic-en ellenőrizheti, hogy meddig jó. Egyébként pedig csak azért ne rendeljen gyanús oldalakról sminkterméket, mert márkás és olcsó: annak, amit kap, nem sok köze lesz a márkához, és tényleg az egészségével játszik: megér egy bőrkiütést, vagy szemgyulladást az, hogy a csomagoláson az áll, hogy Chanel? Nyilván nem.