Elég komoly botrányba keveredett a H&M: a svéd fast fashion márka új, heavy metal tematikájú kollekciójához állítólag fiktív, nemzetszocialista black metalt játszó zenekarokat kreált, melyek dizájnja és logói egyértelműen neo-náci képvilágra hajaznak. A Reddit és a Metal Injection utánajárt az állítólag évtizedek óta fennálló, legendás zenekaroknak, amikről kiderült, hogy egy hónappal ezelőttig nem is léteztek, sőt, olyan zenekar is akad, ami Hitlert isteníti a profilképén.
Az egész azzal kezdődött, hogy a Strong Scene Productions bejelentette a Facebookján, hogy több zenekar is része lesz a H&M legújabb, Heavy & Metal elnevezésű, metálzenekarokat népszerűsítő férfikollekciójának, ami elég jó lehetőséget ad arra, hogy “az emberek megismerhessék az underground metál rég elfeledett, igaz tehetségeit.” A bejegyzésben kifejtették, hogy a kollekcióban olyan zenekarok logói is megjelennek majd, mint a LA/NY, a Mortus, a Motmros, a The One és a Grey. Hogy mi ezzel a probléma? Csak annyi, hogy állítólag egyik zenekar sem létezik – derült ki legalábbis a Reddit és a Metal Injection gyors utánajárásából.
A sztori szerint a zenekarok a nyolcvanas-kilencvenes években voltak igazán népszerűek, viszont gyanús, hogy egészen a múlthétig semmilyen infót nem találni róluk a neten. Egyik zenekarnak sincs bármiféle zenei múltja, legalábbis olyan, amit nem 2015-ben kreált honlapokon találni. Például: a Strong Scene-t állítólag 1999-ben alapították, mégis csak március elején csináltak Facebook oldalt, míg a The One Myspace oldalára az összes létező tartalmat ezen a héten töltötték fel.
A H&M egyelőre még nem kommentálta, valóban ők állnak-e a bizarr kampány mögött, mindenesetre elég csak feltételezni, mi van akkor, ha a zenekarok tényleg léteznek – ez azt jelentené, hogy akármilyen sikeresek is voltak egykor és feledkezett meg róluk mostanra totálisan a metálközösség, a sikeres, és mindezek szerint metálszakértő ruhamárka, a H&M ismét rájuk talált és látott bennük elég üzleti potenciált ahhoz, hogy beépítse a legújabb férfikollekcióba. Vagyis, hogy a zenekarok logóinak felhasználásával neo-náci metálzenekarokat reklámozzanak és tegyenek szert valószínűleg elég komoly bevételre.
Mostanra bizonyára Önben is felmerült a kérdés, mégis mi a fenének tenné ki magát ekkora rizióknak az egyébként is bőven sikeres fast fashion márka? Valószínűleg azért, mert így próbáltak meg valamilyen hihető körítést és háttérsztorit kreálni az aktuális kollekciónak: a Mortus névre keresztelt zenekar pólóját például már árulja a márka, ahogy a több printelt-logós pólót is és ezt a felvarrókkal díszített kabátot, sőt, utóbbit már a magyarországi üzletekben is megtalálja.
És itt a történet legszomorúbb része, még akkor is, ha csak gerillamarketingről van szó: két együttesnél elég valószínű, hogy van összefüggés a nemzetszocialista black metáll- szférával: a The One biográfiájában például feltüntetik, hogy a zenekar tagja National Heritage Pride nevű kiadónak, míg a LA/NY zenekar profilképén még Hitler is feltűnik – ezt azóta már törölték az oldalukról.
A Strong Scene a botrány után elhatárolta magát korábbi kijelentésétől: állítólag soha semmilyen együttműködésről még csak szó sem volt a H&M-mel, ők csak egy frissen induló kiadó, akik tehetséges zenekarokat keresnek, és sajnálják, ha félreérthető volt korábbi kijelentésük. Amit viszont nem értünk: miért keveredne egyáltalán hasonló ügyletbe a H&M? És ha nincs is semmi köze hozzá és a zenekarok valóban léteznek: miért kollaborálnának feltehetőleg neo-náci zenekarokkal? És ha szándékos gerillamarketingről is van szó – miért kevernék szándékosan ekkora lejáratókampányba a márkát?