A legnagyobb divatházak tervezői nem csak az éppen aktuális trendek meghatározásában játszanak nagy szerepet, hanem magában a divat alakulásában is. A listára csak a világszerte presztízzsel bíró, komolyabb múltú amerikai és európai márkák kerülhettek fel, így hála istennek se Victoria Beckham, se az önimádó Kanye West nem szerepel rajta. A Harper's Bazaar cikkén alapulva összegyűjtöttük a divatvilág legbefolyásosabb családjait, akik nagyobb befolyással bírnak, mint gondolná.
A Wang-klán
Alexander Wang 2007-ben debütált első, önálló kollekciójával, azóta is a legnagyobb tervezők közt tartják számon: a H&M-mel közös kollaborációját pont ezért is várják a korábbiaktól eltérően meglepően nagy izgalommal. A dizájner tajvani és amerikai szülők gyerekeként született 1984-ben, majd New Yorkba költözött, hogy a Parsons School of Design-ban folytassa tanulmányait. Cégét a mai napig családi körben vezeti: testvére, Dennis és sógornője is vezető beosztásban dolgozik a márkánál, kislányuk pedig, akiket gyakran fotóznak Wang cuccokba öltöztetve, azóta netes celeb lett.
Missoniék
Ottavio Missoni és felesége, Rosita 1953-ban alapították a Missoni márkát, öt évvel később pedig megnyitották első kötöttáru workshopjukat Olaszországban. A divatház a mai napig szigorúan családon belül működik: ma már az alapítók lánya, Angela a vezető tervező, testvére, Luca kreatív igazgató, a kiegészítőket pedig lánya, Marherita tervezi. A ruházaton kívül a lakberendezés is foglalkoztatja a márkát: a Missoni Home-ot az alapító Rosita felügyeli.
Az LVMH-t birtokló Arnault család
Bernard Arnault üzleti érzéke biztosan genetikailag öröklődött a család többi tagjánál is: gyermekei, Delphine és Antoine – akinek felesége az orosz topmodell, Natalia Vodianova – apjuk mellett irányítják a francia multinacionális, luxustermékeket forgalmazó tömörülést, ami a Kenzón, a Marc Jacobs-on és a Fendin kívül olyan exkluzív márkákat forgalmaz még, mint a Bulgari és a Sephora.
A Lauren család
Az egyik legbefolyásosabb név az amerikai divatvilágban egyértelműen Ralph Laurené, aki szó szerint divat- és életstílus-birodalmat épített. A Ralph Lifshitzként született Lauren eleinte csak feleségének, Ricky-nek készített ruhákat, majd kiépített egy majdhogynem 14 milliárd dollárt érő divatházat, melyet mai napig felesége és gyermekei – beleértve David Laurent is – képviselnek világszerte.
A Tod's mögött álló Della Valle-klán
Filippo Della Valle a húszas években alapította cipőkészítő műhelyét, amit unokája, Diego Della Valle globálisan is ismert márkává alakított, ez a Tod's. Diego Della Valle testvére, Andrea szintén a családi vállalkozás része, ahogyan fia, Emanuele is.
A Fendi család
Adele Casagrande alapította az olasz bőrdíszműves termékekből álló márkát, komolyabb sikereket viszont csak 1925-ben sikerült elérnie, amikor hozzáment Edoardo Fendihez. Bár a divatházat 1999-ben eladták az LVMH-nak, még mindig Silvia Venturini Fendi, a Baguette-táska tervezője vezényli a mindennapi munkálatokat, miközben lánya, Delfina Delettrez ékszertervezőként gyakran kollaborál a márkával.
Salvatore Ferregamo öröksége
Miután 13 éves korára majdhogynem kitanulta a cipészmesterséget, Salvatore Ferragamo 1912-ben üzletet nyitott otthonában, Bonitóban. Két évvel később Olaszországból Amerikába emigrált, megtanulta a gyártósoron készülő cipők készítésének menetét, 1923-ra pedig már a sztárok cipőkészítőjének nevezték. 1960-ban bekövetkezett halála után özvegye, Wanda Ferragamo és hat gyermeke – Fiamma, Giovanna, Fulvia, Ferruccio, Leonardo és Massimo – vette át a cég irányítását, ma már pedig az ő gyerekeik és további rokonok vezetik a divatházat.
Az Olsen-ikrek
Mary-Kate és Ashley Olsen már nagyon korán bebizonyították, hogy nem csak a szórakoztatóiparhoz, de a divattervezéshez is van tehetségük. A testvérpár 2006-ban, a tökéletes póló megtervezésének reményében jelentette be a The Row-t, ami azóta is nagy erőkkel pörög és dobja piacra legújabb kollekcióit szezonról-szerzonra. Külön szimpatikus, hogy a két szőkeség tényleg csak magánszorgalomból dolgozik a márkán, mivel a több milliárd dollárt érő Dualstar Entertainment tulajdonosaiként amúgy is teljesen jól meglennének.
Les Pinaults
A PPR-t, másnéven Keringet 1963-ban alapította egy Francois Pinault nevű üzletember. Fia, Francois-Henri Pinault 1987-ben csatlakozott a csoporthoz, ahol több pozícióban is kipróbálta magát, mielőtt a vezetői körben 2000-ben már vezérigazgatójaként tevékenykedett, a csoport pedig olyan márkákat tudhat a magáénak, mint a Gucci, a Balenciaga vagy az Alexander McQueen. Pinault felesége egyébként a nem éppen Zs-kategóriás színésznő, Salma Hayek, akivel gyerekük is van.
Az ikonikus Miuccia Prada
1913-ban Mario és Martino Prada bőrüzletet nyitottak Milanoban, Fratelli Prada néven, amit haláluk után Mario menye, Louisa vett át 1958-ban. Lánya, Miuccia és annak későbbi férje, a bőrműves Patrizio Bertelli 1977-ben csatlakoztak a céghez és teljesen új irányba vitték a divatházat. Tervük működött: Miuccia kreativitásának és Bertelli kiváló üzleti érzékének köszönhetően a Prada a világ egyik legmeghatározóbb divatházává nőtte ki magát.
Donatella Versace és a Versace-ház
Az egykor Gianni Versace keze alatt futó Versace-házat húga, Donatella vette át, miután testvérét brutális körülmények között meggyilkolták. Az 1978-ban alapított cég még Gianni Versace idejében, a 80-as, 90-es években pörgött igazán, bár manapság sincs okuk panaszra. A tervezőnőnek két gyereke van, Allegra és Daniel, akik valószínűleg szintén az olasz divatházban kapnak majd nívós munkát, ha kell dolgozniuk egyáltalán.
A Wertheimer testvérek
Majdnem biztosra vesszük, hogy első hallásra Coco Chanel vagy Karl Lagerfeld nevével azonosítja a legnívósabb francia divatházat, a Chanelt. Pedig valójában nem Lagerfeld, hanem két titokzatos üzletember mozgatja a szálakat a háttérben, a Wertheimer testvérek, akik a II. világháború után nyúltak Coco Chanel hóna alá, és segítették ki a náci kollaboránsnak bélyegzett tervezőt pénzzel, ezzel megszerezve a divatház tulajdonjogát.