Nézze meg, mit tudnak a fiatal magyar tervezők!

Olvasási idő kb. 5 perc

"It was rather boring" – hallottuk a KREÁ-s végzősök diplomabemutatója után kifelé menet az odatévedt angol fiatalok véleményét. Hát igen, aki olyan őrületre számított, mint a londoni Central Saint Martins divatiskola végzőseinek showja, ahol az élő hal sem szokatlan kellék, az csalódott, mert a hét végzős hallgató hordható, eladható, ettől kevésbé feltűnő kollekciókat varrt le a konzulensek, Godena-Juhász Attila és Tóth András, a USE Unused tervezőinek szakmai vezetése alatt. A hajtás után megnézheti, pontosan miket vonultattak fel a KREÁ-sok a Szépművészeti Múzeumban, a Múzeumok Éjszakáján!

"Az idén diplomázó divattervező hallgatóink olyan inspirációs források mentén dolgoztak, melyek tükröt mutatnak a minket körülvevő izgalmas világ részleteiről. A múlt és a jelen művészeti irányzatai, eseményei, épületei, jeles művészei egyaránt szerepet játszottak a vizsgakollekciók készítése során. A mozgás, a fény és az optika jelenségének összefüggései, a modern anyaghasználat és technológia újítások metszetét mutatják az elkészült öltözékek és kiegészítők" – ígérte az iskola sajtóanyaga.

Bár a javarészt fekete vagy fehér színben játszó kollekciók első pillantásra talán nem voltak olyan érdekesek, a részletek mindenkinél nagy hangsúlyt kaptak, minden tervező igyekezett egyedi motívumokat csempészni a diplomakollekciójába. Az anyagokkal és kiegészítőkkel talán lehetett volna többet játszani, de a partvonalról könnyű okoskodni, inkább nem tesszük.

Staub Tímea és Kovács Dóra Bridget & Olivia márkanév alatt egy Baseline névre keresztelt kollekciót mutattak be, mely a 20-as évek és az Art Deco stílusjegyeit hordozta magán: a sziluettek helyett a díszítések, steppelések idézték a múltat. A kollekció neve egy teniszes kifejezés, a baseline az alapvonal, mely azt a helyet jelöli, ahonnan a játék indul. Staub és Kovács közös játéka valahonnan innen indul:

Cselényi Eszter munkáit ismerhetjük, mert ugyan csak most diplomázott, a Celeni márkát egy ideje már lehet kapni itt-ott: például a Klassz.hu-n, ahol egy nyomott póló 75 ezer forintra van beárazva, vagy a ONE Fashion Budapestnél, ahol kabát is kapható 123 ezerért – erős kezdés, nemde? Cselényi diplomakollekciója is biztos felkerül a webshopokba, mert a márka őszi-téli kollekciójaként funkcionál. Bővelkedik érdekes megoldásokban és törtfehér színekben, az inspiráció a digitális print forradalma és a magyar porcelán: utóbbi motívumai valóban jól felismerhetők a ruhákon.

Tolnai Annát az American Horror Story és a boszorkányság inspirálta "casual daywear", azaz egyszerű nappali kollekciója elkészítésénél. A fedorák és a hosszú, fekete ruhák egyszerre idézték Konsánszky-t és a Saint Laurent egyik korábbi téli kollekcióját, és a street fashion inspiráció is átjött, de nem tudtunk igazán elveszni a részletekben, aminek oka vagy azok hiánya, vagy az, hogy baromi messze tudtunk csak megállni a kifutótól.

Németh Lilla Zsuzsanna Lilla Nemeth néven szeretne betörni a piacra, Décotype fantázianevű diplomakollekciójának fő inspirációja szintén az Art Deco, akárcsak Staub Tímeának és Kovács Dórának, de szerencsére a 20-as évek szinte kimeríthetetlen forrás. Némethnél a Hoover-gát monumentalitása és a Chrysler Building háromszög-ablakai jelennek meg.

Csukovics Brigitta Aarc márkanéven az 1960-68 között működő GRAV (Groupe de Recherche d'Art Visuel) munkásságából táplálkozó kollekciót készített. Az optikai illúziók, fényjátékok, tükröződések print formában jelentek meg a kollekción.

Gálos Bettina "Urban couture" kollekciója az aktuális sportos-fiatalos-fast fashionbe illő stílusra ment rá, és gyúrta egybe a hippi, punk és hip-hop kultúra stílusjegyeit. A printek nem a szokásos unalomba hajló rajzfilmes minták, hanem az LSD bélyegek fekete-fehér lenyomatai, az elcsépelt kosarasmezeket viszont kihagytuk volna:

Földi Fanni Popp kollekciója zárta a diplomabemutatót, ez volt a legszínesebb gyűjtemény mind közül, nem meglepő, hisz a tervező a Topshopra, Rihannára, Lady Gagára és Lana Del Rey-re gondolt tervezés közben. A legfeltűnőbb printeket és hímzéseket nála láttuk:

A végzősökön kívül a harmadévesek is tartottak bemutatót, ők egy közös kollekciót gyártottak le, Fracture néven, konzulensük Anda Emília volt. Az öltözékek és a kiegészítők az újjáépítés és a geometriai megformálás számos lehetőségét mutatták be, gyakran egy ruhán belül. A kollekcióban lévő darabok, mint az ingből készült nadrág vagy a pulóverekből álló kabát, variálhatók és többféle módon használhatók. Nézze meg ezeket is a galériában!

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek