Bár még csak március elejét tapossuk, a provokációból kifogyhatatlan amerikai márka, az American Apparel (AA) máris több kampányával esélyes az év legelborultabb hirdetésének címére. A Valentin napot dús fanszőrzettel, a nőnapot pedig fehérneműben gátlástalanul pózoló idős modellel promotáló brand ezúttal egy félmeztelen muszlim származású modellt kért fel reklámarcának.
Tetszik önnek a Dívány Tejben-vajban blogja?
Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy posztunkról sem!„Teljes mértékben elégedett voltam a fotózással és teljes mértékben támogatom a hirdetés mondanivalóját, mivel minden kultúrát és vallást szeretek és tiszteletben tartok. Mindannyian szabadon kifejezhetjük magunkat, nem számít, hogy honnan jöttünk” – mondta a „Made in Bangladesh” névre keresztelt kampányban helyet kapó, a vezetéknevét felfedni nem kívánó 22 éves Maks a dailymail.co.uk riporterének, akinek azt is elmondta, hogy Banglades fővárosában, Dakkában született és mindössze négy éves volt, amikor családjával Kaliforniába emigráltak.
A szoftpornós hirdetésekben utazó Los Angeles-i márka ellentmondásos reklámja a múlt héten debütált az amerikai, illetve a kanadai Vice magazinban, a kissé szájbarágós üzenettel pedig az volt a céljuk, hogy több szó essen Maks bangladesi örökségéről, mint vallási hovatartozásáról.
„A kampány lehetőséget nyújtott arra, hogy megmutassuk milyen, amikor a nők erősnek és kívánatosnak érzik magukat, függetlenül attól, hogy honnan jöttek. Más cégekkel ellentétben itt nem zsákmányolják ki a dolgozókat, mint Bangladesben. Az American Apparel egy nagyon egyedi és etikus módon működik, például tisztességes bért fizet a dolgozóinak. Fizeti az egészségügyi járulékokat és az egyéb juttatásokat is” – mondta a márka munkatársaként dolgozó Maks az exluzív anyagról, mellyel állítólag a bangladesi ruhagyárakbank uralkodó embertelen állapotokra és halálos balesetekre is fel akarták hívni a figyelmet.
A „Made in USA” címkére mindig kínosan ügyelő márka Los Angeles belvárosában működő varrodájában egyébként állítólag az egyik legmagasabb bért fizeti a dolgozóinak, ruhánként 12-14 dollárt (2699 – 3149 forint), de természetesen a biztonsági előírások is jóval kidolgozottabbak, mint Bangladesben. Banglades egyébként Kína után a világ második legnagyobb ruházati exportőre, ahol többek között olyan ismert márkák varratják nagyon-nagyon olcsón kollekcióikat, mint a H&M, a Zara vagy a Primark.
Míg az American Apparel kitart állítása mellett, miszerint kampányukat csakis annak reményében hozták nyilvánosságra, hogy javíthatnak a ruházati termelés kultúráján világszerte, addig a közösségi oldalakon megoszlanak a vélemények a hatásvadász reklámokban profi cég legújabb húzásával kapcsolatban.
Szerintem a reklám...
„Az American Apparel csak nem ezzel a kétségbeesett mutatvánnyal akar pénzt keresni a közelmúltban történt bangladesi gyárak katasztrófáiból?" – írta felháborodva a Twiterre Lingran Kong, aki véleményével nem volt egyedül, mivel a jezebel.com szerkesztője is hatásvadásznak titulálta a látottakat és azzal vádolta a márkát, hogy mellekkel kívánja felhívni a figyelmet a tisztességes munkakörülmények betartására.
„Ennek a hirdetésnek nem sok köze van a nőkhöz és nem hiszem, hogy ezzel mindent megtennének a bangladesi varrónőkért, akik továbbra is láthatatlanok. Az American Apparel fantáziadús 'Made in Banglades' kampányában nem úgy néz ki a modell, mint egy alulfizetett, túrterhelt fiatal nő, aki óránként 30 centért varrja az 5 dolláros ingeket" – tette szóvá észrevételeit az elle.com bangladesi szerzője, Tanwi Nandini Islam.