Az Opium reklám és társai, amik felháborítják Angliát

A jó modorukról híres britek reklám-felügyeleti testülete az ASA ( Advertising Standarts Authority) újonnan kiadott éves jelentésében közli azoknak a reklámoknak a tízes listáját, amelyekre a legtöbb panasz érkezett az elmúlt években. A nyilvánosságra hozott beszámolóból az is kiderült, hogy az ASA 50 éves történetében 431100 panasz érkezett.

Az YSL Opium kampányképe
Az YSL Opium kampányképe

A régi vágású bejelentők miatt került fel a listára az Yves Saint Laurent 2000-es Opium parfüm reklámjával, melyen Sophie Dahl már-már nem élő nőként, sápadt fehéren, meztelenül, széttárt lábakkal fekszik egy asztalon. Az ellentmondásos YSL kampányképre 948 panasz érkezett, így a nyolcadik helyen végzett az ASA listáján. Ez a szám nevetségesnek tűnik, összehasonlítva a 2005-ben betiltott KFC reklámmal, amiben csupán annyi történt, hogy egy Call Centerben teli szájjal énekeltek az ott dolgozók. Ez az ártatlannak tűnő reklámspot 1671 embernek bökte csőrét, így „rossz modorra ösztönzi a gyerekeket” jelszóval szerették volna betiltatni, de a pajzán kulináris udvariatlanság mégsem került le a képernyőröl.

De nem ez az egyetlen betiltott YSL reklám, 2011-ben a Belle D'Opium szpotot is felelőtlennek találták és letiltották, azzal az indokkal, hogy a modell, Melanie Thierry azt az érzést kelti a reklámban, mintha drogok hatása alatt állna, sőt a húsz másodperces film egyik jelenetében a kábítószer vénába injekciózását imitálja.

További panaszok érkeztek még például egy keresztény párt hirdetésére is 2009-ben, akik véglegesen kimondták Isten létét: ez annyira sértette az ateistákat, hogy az ASA-hoz fordultak. 1995-ben a római katolikusoknak nem tetszett a British Safety Council óvszer kampánya, melyben a pápa támogatja az óvszerhasználatot, a reklámot be is tiltották. Két évvel ezelőtt 1313 ember vette zokon, hogy a Paddy Power egy vak futballistával promotálja termékét, aki véletlenül belerúg egy macskába. A halmozottan bakis reklám sérti a vakokat és állítólag állatkínzásra is ösztönöz – állítja az ASA.

Betiltásra került még 2011 és 2012 között a Ryanair szexuális tartalmú hirdetése, a L'Oreal félrevezető smink kampánya Rachel Weisszel, a Marks & Spencer szexuálisan szuggesztív plakátja, a Lynx dezodor trágár és provokatív hirdetése. A Miu Miu felelőtlenség miatt lett letiltva, mikor egy vasúti sínre ültette modelljét, Marc Jacobsot pedofil jellegű, Oh Lola című kampányfotójáért vonták felelősségre. A Lancôme-nak a felismerhetetlenre retusált Julia Robertset kellett levennie a hirdetőfelületekről, ugyanezért kellett felelnie a A Maybelline-nek is. Az American Apparelt pedig fiatal nők kizsákmányolásával vádolta meg a szigorú brit testület. Összegezve, az ASA-nál a mellek = rossz, ateizmus = oké, rossz modor = járható út, puncik = igen.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek